Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Iemand een CCT van Brouwmarkt / Brouwland? En, bevalt het?

Gestart door Ernstig, 27-09-2011 19:41 u

Vorige topic - Volgende topic

Ernstig

Ik ben benieuwd naar je ervaringen, bij zowel Brouwland als bouwmarkt staat dit model te koop:

link

Het is een hoop geld maar als het werkelijk in staat is om goed te purgeren zodat enkel jongbier overblijft voor de navergisting EN je later direct kunt bottelen uit dit vat dan is het de aanschaf m.i. waard. Nu staat mijn brouwsel in een vat, ik ga niet hevelen voor de navergisting, wel voor het bottelen. Toch is dat weer kans op besmetting..

Ernst

jpt

Ik heb er wel eens mee gewerkt. Het ziet er leuk uit, maar het is blik, made in China.
Nadat ik dat ding een nachtje in de loog (ansep) heb laten staan en heb nagespoeld met zuur (oxonia), heb ik alsnog een besmetting gekregen, waarschijnlijk vanwege de slechte lasnaden.
Als je zo'n ding aanschaft, zou ik hem zelf eerst goed inspecteren en hopen dat je goed zit.

dennis

ik heb het oudere model, met het monster graantje boven de de kegel. Bevalt goed, nu met Belgian abbey gaat het purgeren super. Met de dupont gist, die maar in suspensie bleef, was het minder. Maar dat lag niet aan de cct.

Technische onderkende personen vinden de afwerking niet overal even netjes, de binnenkant is mooi glad maar de pootjes zitten er half bakken aan, lelijke lassen. En daardoor zou hij zijn prijs eigenlijk niet waard zijn.  Ik heb ze 2de hands, voor de helft van het geld. Misschien heeft de gulzige gans er nog een? Van 50 liter.

Oja, de kraan is 2 delige, kan niet uit elkaar, zit vast met schroefdraad en dat is al met al niet heel handig. Dat moet met teflon tape vastgezet worden en kan niet zo goed schoongemaakt  worden als wel zou moeten.

Edgar

Citaat van: jpt op 27-09-2011  20:11 uIk heb er wel eens mee gewerkt. Het ziet er leuk uit, maar het is blik, made in China.

Serieus? Niet meer in Italië?

Ik heb er één gehad en weer verkocht ook. Het is een hoop geld en het zijn niet alleen maar voordelen.

De mijne was 50 liter en die vond ik eigenlijk te klein voor die typische cyko-funties als gist aftappen en dergelijke. Tegen dat je de gist er uit hebt is je vat leeg, bij wijze van spreken. En inderdaad vond ik het staal en de koppelingen niet indrukwekkend van kwaliteit.

Als je toch zoveel geld aan een gistvat spendeert, zou ik ofwel een mooie occasion inox tank met mantel en temperatuursysteem proberen scoren/fabrieken, of de Amerikaanse route gaan (vraag het Blingmaster EBC).

Muldermans

12345

Citaat van: Edgar op 27-09-2011  20:18 uAls je toch zoveel geld aan een gistvat spendeert, zou ik ofwel een mooie occasion inox tank met mantel en temperatuursysteem proberen scoren/fabrieken, of de Amerikaanse route gaan (vraag het Blingmaster EBC).
De 'Blingmaster' heeft deze: http://www.hopandgrape.com/public/detailv1.asp?itemcode=STA20064229. Voor die prijs zal de kwaliteit wel goed zijn. Ik hou het nog maar een tijd op vergisten in mijn plastic vat ...

Jacques

Citaat van: Muldermans op 27-09-2011  20:47 uHeeft Jacques er ook niet een?

Ja, ik heb nog een oud model. Deze bevalt mij goed. De naden zijn niet zo super glad als die bij de Blichmann maar dat geeft geen problemen. Wel moet ik eerlijk zeggen dat ik de binnenkant van de CCT goed spray met Star San.
Over de kwaliteit van het staal hoor je mij niet klagen. Het is zeker geen blik en de CCT is inderdaad gemaakt in Italië.

De aftapkraan zit bij het nieuwe model half op de conus, een hele vooruitgang. Hoe de kwaliteit van het staal is van de nieuwe CCT weet ik niet. Bij mij zitten de poten op een andere manier onder de CCT dan bij het nieuwe model. De kranen kun je vervangen. Maar dan moet je wel extra kosten maken. Zelf kook ik de kranen na elke keer uit. Maar ik sluit niet uit dat ik ze over een tijdje vervang.

Al met al ben ik heel tevreden over met CCT. Het vergisten in rvs heeft veel voordelen. Je kunt rvs goed schoonmaken met een afwasborstel, het neemt geen geurtjes op, laat geen zuurstof door en is lichtdicht.

Ik denk dat je met een Blichmann een betere CCT hebt maar daar betaal je wel heel wat meer voor. Daarnaast hebben die CCT's zodanige afmetingen dat die niet makkelijk in een koelkast passen. De CCT van Brouwland past prima in een hoog model koelkast zonder diepvriesdeel zoals die gebruikt worden in de horeca. Met wat geduld kun je een dergelijke koelkast voor niet te veel geld kopen via Marktplaats. Dat is wel zo handig.

assebasie

Ik heb het getoonde CCT model in het eerste bericht nu 5 keer gebruikt. Bevalt goed en vooral het niet hoeven overhevelen om te kunnen lageren. Het is niet van blik en het RVS is aan de binnenkant goed schoon te maken. Enige wat ik heb moeten verbeteren is de lekdicht afsluiten van de deksel op de CCT.
Zoals Jacques al vermeldde, de vormfactor is handig om deze te plaatsen in een koelkast om temperatuur gecontroleerd te kunnen vergisten.

Ernstig

Bedankt voor jullie reacties, dit wel een wereldforum!

Mijn eerste brouwsel is sinds zondagnacht lekker aan het fermenteren, ik het waterslot er zojuist even... afgehaald; het ruikt heerlijk; Amarillo, bruine suiker, choco...

Muldermans

Dat klinkt goed ernstig! Ik wil ook weer brouwen, maar eerst de brouwerij afbouwen, vanavond wandtegels plaatsen.

Sprak op het voetbalveld met een constructeur die wel brood in cct's zag. Dus daar ga ik mee om de tafel eens kijken of dit bedrijf iets voor ons kan betekenen.

Raymond293

Citaat van: Ernstig op 28-09-2011  20:38 uBedankt voor jullie reacties, dit wel een wereldforum!
 ik het waterslot er zojuist even ... afgehaald;

Dat kan ik echt afraden, bij mijn eerste blikbrouwsel ooit haalde ik ook dat ding om de haverklap eraf om te kijken wat er gebeurde. Resultaat, infectie  ;D

Mijn beste les die ik hier heb geleerd is om geduld te hebben!

Glorfindel

Of af en toe gewoon aan het waterslot snuffelen. Dat kan geen kwaad, maar je ruikt wel wat in het vat gebeurt  ;)

Vergelijkbare Topics (7)

22126

Gestart door Bas_Pierik

Reacties: 68
Gelezen: 36009

44

Reacties: 31
Gelezen: 19952

43591

Reacties: 2
Gelezen: 660

9075

Reacties: 8
Gelezen: 5052

32693

Reacties: 14
Gelezen: 4224

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.