Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Maximale temperatuur plastic gistvat?

Gestart door gegistgerst, 30-04-2011 20:59 u

Vorige topic - Volgende topic

gegistgerst

RobinB

Dat is afhankelijk van het materiaal. Voedingsveilig HDPE of PP zal dat makkelijk in kunnen. De-Geert kookt er zelfs in! ;)

koffie

Waarom niet?
De 30 en 60 liter variant gebruiken wij tijdens het filteren gewoon als opvang, nooit problemen mee.
Bij het schoonmaken gebruik ik altijd zo heet mogeljk water uit de kraan (al zal dat geen 75 graden zijn  :weetniet: ) en laat dat enkele uren staan.

bazje

Ik heb eens op een jaarmarkt staan brouwen waar we niet konden koelen.
Toen het ook nog eens begon te regenen en de marktkraampjes boven ons hoofd door de werklui werden afgebroken hebben we ervoor gekozen de kooktijd te laten zijn voor wat ie was en hebben we het wort zo in het gistvat gekiept.

De onderkant van het vat is nog steeds leesbaar op mijn achterbank...

Lekken doet het vat echter niet, het is nu alleen wat vervormt, ofwel een beetje scheef.

gegistgerst

ah mooi. bedankt voor de reacties. ga ik dat vat mooi gebruiken na het maischen om tijdens het spoelen de boel op te vangen :)

Oscar

Citaat van: bazje op 30-04-2011  21:36 uDe onderkant van het vat is nog steeds leesbaar op mijn achterbank....

Lekken doet het vat echter niet, het is nu alleen wat vervormt, ofwel een beetje scheef.

Is je achterbank ook leesbaar op de onderkant van je gistvat?  ;D

EBC

Met PP zal het wel lukken, dat blijft stevig tot een graad of 90.
HDPE wordt zacht en is eigenlijk maar gegarandeerd tot 70 max 80 graden.

Het vat uit de link is erg dun. Afhankelijk van hoe ver je het wilt vullen zal het misschien kunnen. Hoewel het mijn ding niet zal zijn. Niks erger dan een vloer vol plakkend wort.

Belangrijk is de vraag of het kraantje zonder lekken zal blijven zitten, als het plastic zo warm wordt...

Sander_de_Rijk

Ik heb gisteren dit vat voor precies hetzelfde doel gebruikt: http://turbogist.nl/index.php?userid=155&userid=155&catid=88&productid=19043

Er is geen vervorming opgetreden. Ik moet wel zeggen dat deze vaten niet zo heel stevig zijn als het gaat om het heen en weer sjouwen van 20 liter bier, maar ik merkte niet dat het vat van vorm veranderde of slapper werd of iets dergelijks.

jelle

Citaat van: gegistgerst op 30-04-2011  20:59 uWeet iemand of het mogelijk is om wort van 75 graden tijdelijk op te slaan in een plastic gistvat?
Dit gistvat bijvoorbeeld?
http://www.vanderkooyjubbega.nl/biermaken/gistingscontainers-en-gistingsvaten-plastic/gistingsvat-plastic-incl-kraan-en-waterslot-120-liter.html
Dat is voor dit gistvat geen probleem ;)
Pas langdurig boven de 80 graden zou een probleem kunnen zijn,
maar smelten/ vervormen doet het vat pas bij ruim boven de 100 graden

bazje

Citaat van: jelle op 02-05-2011  22:09 u... maar smelten/ vervormen doet het vat pas bij ruim boven de 100 graden

Da's niet helemaal waar!
Mijn vat vervormde ongeveer bij een graad of 80-90.

De-Geert

Citaat van: RobinB op 30-04-2011  21:29 uDat is afhankelijk van het materiaal. Voedingsveilig HDPE of PP zal dat makkelijk in kunnen. De-Geert kookt er zelfs in! ;)
Inderdaad, mijn vat is van PP (deze).
Het wordt wel iets zachter, maar vervormt niet. Het kraantje lekt ook niet, maar heb wel een extra rubber ringetje (aan de buitenkant) en ik draai 'm stevig aan. Het is wel de zwakste plek.

Het ligt dus aan je vat, en het materiaal. 

Henielma

De 60 liter variant van dit vat gebruik ik voor de vergisting.
De ontsmetting vat dit vat deed ik voorheen met heet water en een middel.

Ik heb eerst kokend water gebruikt maar dat beviel niet zo. Het vat wordt dan erg zacht. Later heb ik 80 graden gebruikt en dat ging prima.

Vergelijkbare Topics (7)

20871

Reacties: 21
Gelezen: 11629

1015

Reacties: 498
Gelezen: 240455

19288

Reacties: 6
Gelezen: 3984

18135

Reacties: 11
Gelezen: 9773

13-05-2013 21:03 u
door ThomasM

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.