Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gistkast met eenvoudige hulpmiddelen en lage kosten

Gestart door koffie, 20-06-2010 16:27 u

Vorige topic - Volgende topic

koffie

Inmidels ben ik mijn 2e brouwsel aan het maken, en staat voor de 2e achtereenvolgende week een vat met 20 liter 'prut' te vergisten bij de buren (we brouwen samen).
Leuk voor 1 keer, maar op termijn willen we alles in de schuur gaan doen.
Met isoleren kom je een heel eind, maar je wilt het gisten wel op een bepaalde temperatuur doen (en op zijn minst een gemiddelde kamertemperatuur vasthouden).

In plaats van een bepaalde ruimte flink te isoleren en in de zomer te koelen, en in de winter te verwarmen is het veel makkelijk om een klein ruimte op een bepaalde temperatuur te brengen en houden.
Ik heb al het e.e.a. zitten inlezen mbt zelfbouw van simpele gistkasten.
Het liefst wil ik iets zelf bouwen (kostentechnisch) maar veel verder dan een simpel draadje solderen gaat mijn kennis en ervaring niet.

Volgens mij is de volgende constructie het makkelijkst en goedkoopst: neem een oude (werkende) koelkast en bouw daar een TC-10 controller in (zie ook: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,13876.0.html).
De TC-10 stuurt aan de ene kant de koelkast aan en aan de andere kant iets om mee te verwarmen.
Dat laatste is voor mij nog niet helemaal duidelijk. Is het een kwestie van een paar flinke gloeilampen koppelen aan de 'heat' van zo'n controller?

Voor een 50 tot 100 euro moet je knappe koelkast op martkplaats wel zien te krijgen, een TC-10 zou op 30 pond uitkomen, komen alleen nog de lampen bij.
Al met dus prima zelf te bouwen en behoorlijk low budget te doen IMHO.

Verkijk ik mij nu helemaal hierop, of zit ik in de juiste richting?

Jacques

Je zit volgens mij helemaal goed!

Het is ook de oplossing waarvoor ik tot volle tevredenheid voor heb gekozen.
De kosten zijn laag, het aansturen eenvoudig en iedereen kan dit doen. Je heb er geen twee rechtse handen of een technische knobbel voor nodig. Heel simpel allemaal. De meeste tijd heeft bij mij gezeten in het vinden van een koelkast die groot genoeg was voor mijn cilinderconisch gistvat.
Voor het verwarmen kun je volstaan met een gloeilamp van 60 W. Voor een wat handigere aansturing gebruik ik twee UT-100's. Één voor de koelkast en één voor de lamp. Je kunt op die manier beter gecontroleerd vergisten.

VEMP

Voor mijn gistkast ben ik opzoek gegaan naar een oplossing om te koelen. Nu hadden we bedacht om een deksel van
een elektrische koelbox te gebruiken. Eentje van 60 watt. 34 watt lijkt ons wat weinig. Heeft iemand die al uitgeprobeerd?

Albertus

Citaat van: VEMP op 02-07-2010  15:49 uEentje van 60 watt. 34 watt lijkt ons wat weinig. Heeft iemand die al uitgeprobeerd?

Volgens mij had Johannes op die manier een gistkast gebouwd.

Bert

NewLine

Citaat van: VEMP op 02-07-2010  15:49 uVoor mijn gistkast ben ik opzoek gegaan naar een oplossing om te koelen. Nu hadden we bedacht om een deksel van
een elektrische koelbox te gebruiken. Eentje van 60 watt. 34 watt lijkt ons wat weinig. Heeft iemand die al uitgeprobeerd?

Werken die dingen ook niet met Peltier - elementen? Ik dacht uit een andere draad gehaald te hebben dat die niet echt schitterend zijn qua koelcapaciteit.

Albertus

Citaat van: NewLine op 03-07-2010  08:31 uWerken die dingen ook niet met Peltier - elementen? Ik dacht uit een andere draad gehaald te hebben dat die niet echt schitterend zijn qua koelcapaciteit.

Dat klopt.
Ik gebruik ook Peltierelementen maar dat is om de kast ten opzichte van de omgevingstemperatuur wat te koelen of te verwarmen.
Echt koelen, dus naar 10 ºC terwijl de brouwruimte 24 ºC is, kun je met Peltierelementen beter vergeten.

Bert

VEMP

Dank je wel, ik heb Johannes gemaild. Maar ik probeer mijn bier op 20 graden te vergisten. Dus dat zou moeten kunnen, toch?

Albertus

Citaat van: VEMP op 03-07-2010  13:55 uMaar ik probeer mijn bier op 20 graden te vergisten. Dus dat zou moeten kunnen, toch?

Lukt mij goed. Ook het verwarmen is ideaal (in de winter dan).

Bert

glaasjebier

M.b.t. de verwarming: ik heb hiervoor een verwarmingsmatje gebruikt, geplakt op aluminium plaatjes (het verwarmingsmatje is in sticker vorm) met een kleine ventilator erop (http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,14060.0.html) . Dit is volgens mij efficienter dan gloeilampen en op deze manier komt er absoluut geen licht in de kast. Kosten van het verwarmingsmatje zijn 10 euro bij conrad. Uiteraard is een gloeilamp simpeler.

Albertus

Wanneer je gebruik maakt van Peltierelementen heb geen aparte verwarmingselementen (gloeilamp of iets dergelijks) nodig. Het volstaat de aansluiting van het Peltierelement om te polen, de koude kant wordt dan warm en vice versa.

Bert

Frenky

Citaat van: Jacques op 20-06-2010  18:37 u. Voor een wat handigere aansturing gebruik ik twee UT-100's. Één voor de koelkast en één voor de lamp. Je kunt op die manier beter gecontroleerd vergisten.
De ut100 bij conrad is er niet meer, vervanger van de ut100 is de UT200 geworden bij www.conrad.nl
zoeken op bestelnr : 615910-89

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.