Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Koelspiraal, kan mijn pomp het aan?

Gestart door Ko, 15-04-2010 20:17 u

Vorige topic - Volgende topic

Albertus

Citaat van: De-Geert op 16-04-2010  13:37 uSorry, maar dat klopt niet. De enzymen zitten in je wort, niet in je warme water. Als het wort 71 graden is, maakt het niet uit of je water 72 of 300 graden is.

Daar heb je helemaal gelijk in.
Appels en peren?
Omdat de stroomsnelheid in een spiraal met veel weerstand veel lager is dan gewenst en je toch een "normale" opwarmtijd wilt aanhouden, ben je verplicht de uitstroomtemperatuur van het wort hoog te houden.

Bert

De-Geert

Ik snap denk ik wat je bedoelt. Als je stroomsnelheid lager is, moet de uitstroomtemperatuur hoger zijn om je maisch met dezelfde snelheid op te warmen.
Dat is wel een punt, inderdaad. Maar we gingen hier uit van dezelfde stroomsnelheid als jij hanteert dus dat lijkt me geen punt.

Albertus

Dat bedoelde ik met "appels en peren".
Het gaat Ko er natuurlijk om een HERMS te maken die functioneert. Hij moet het voorgaande zelf goed overwegen en een keuze maken.

Bert

Ko

Ik ben net naar een machinehandel gereden en hier 2 dubbele spiralen gekocht uit biertappen voor 35 euro. Voor dat geld kan ik het volgens mij gerust proberen. Anders kan ik ze altijd nog gebruiken als dompelkoeler oid...

Er lagen er nog genoeg, dus voor de liefhebbers :D

gr. Ko

RobinB

Waar was dat?
En wat voor spiralen zijn het nu geworden? (lengte, diameter, wanddikte enz.)

Ko

Ik heb vandaag alles gemeten (wel snel, dus niet helemaal betrouwbaar)

Het zijn drie spiralen, 1 dubbele en 2 enkele spiralen. De dubbele is ongeveer 16 meter en de enkele ieder 11 meter. In totaal heb ik dus zo'n 38 meter. De buis is 10 mm. De hoeveelheid water die erdoorheen kwam viel me eerlijk gezegd wat tegen:

16 meter =   2.6 liter/min
27 meter = 2 liter/min
38 meter = 1.7 liter/min

Nu moet ik wel zeggen dat ik nog op een erg provisorische manier heb gemeten en dat er enkele knikken in de slang zaten. Maar ik ben een beetje bang dat deze opstelling niet werkbaar zal zijn in een HERMS. Morgen ga ik ook het debiet van mijn pomp eens meten zonder spiraal omdat als vergelijking te kunnen geven.

Deze spiralen heb ik gehaald bij ADR spierings in Rijkevoort: http://www.adr-spierings.nl/

Morgen maar weer verder, nu eerst  :proost:

RobinB

Als je verwacht dat de flow nog beter wordt vanwege de knikken, lijkt het nog niet zo'n ramp?

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.