Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

CO2 kosten 19 liter kegs vullen met 12,5 liter

Gestart door Kleine_Schriek, 14-01-2010 17:14 u

Vorige topic - Volgende topic

Kleine_Schriek

Ik brouw vaak 12,5 liter batches en wil die straks gaan keggen in 19 L kegs, omdat die nou eenmaal stuk goedkoper zijn dan 9 L kegs. (ja dat past niet in 9L, maar anders zou ik 9L fusten en rest bottelen). Dus ging ik eens berekenen hoeveel CO2 dat mij ONGEVEER kost. Kunnen jullie checken of mijn inschatting klopt?

gevonden op Internet:
- 1000 liter CO2 weegt 200 gram, 100 liter CO2 weegt 188 gram.
- 2 kg fles vullen kost 8 euro

Uitgaande van die gegevens:
Ik neem 2 gram per liter CO2, dan zou mij dat 6,5*2=13 gram CO2 kosten.
En dat komt ongeveer overeen met 5 cent.

Daar ga ik niet moeilijk voor doen  >:D

Oscar

Citaat van: Kleine_Schriek op 14-01-2010  17:14 u13 gram CO2 kosten.
En dat komt ongeveer overeen met 5 cent.

Hoe wou je 13 gram CO2 doseren ?

Kleine_Schriek

Citaat van: Oscar op 14-01-2010  19:17 uHoe wou je 13 gram CO2 doseren ?
WOEHA, ik bedoel als je de kraan van je CO2 fles opent om de 7,5 liter extra ruimte in je keg te vullen, zal de fles 13 gram lichter zijn geworden. Puur hypothetisch dus.

Henielma

Waarschijnlijk is dat bij atmosferische druk. Bij 1 bar druk is dat volgens mij ongeveer twee maal zoveel. Dus EUR 0,10.

Die kleine fustjes zijn overigens wel erg handig in het gebruik.

JWVG

Citaat van: Henielma op 14-01-2010  21:48 uDie kleine fustjes zijn overigens wel erg handig in het gebruik.

Echt wel! Ze passen bij mij bv nog net in de gootsteen, wat ontzettend makkelijk is bij het schoonmaken (en ook water spaart). En ze passen veel makkelijker met een paar in een kleine koelkast. Je hebt groot gelijk dat ze schreeuwend duur zijn, maar dan heb je ook echt wel wat!

:degroeten: JW.

wilko

Citaat van: Henielma op 14-01-2010  21:48 uWaarschijnlijk is dat bij atmosferische druk. Bij 1 bar druk is dat volgens mij ongeveer twee maal zoveel. Dus EUR 0,10.

Die kleine fustjes zijn overigens wel erg handig in het gebruik.

Ik heb me wel eens afgevraagd of het niet zou lonen een groter model fustje te kopen en die in te korten.  Vraagt uiteraard om een kundige RVS lasser.

hansHalberstadt

Ervan uitgaande dat je bier is nagegist in het fust en je fust op ca 1.2 atmosfeer staat (2.2 kg/cm absulute druk) heb je om 19 liter te tappen ca 42 liter koolzuur nodig en dat is 84 gram. Als 2000g 8 euro kost dan kost 1 fustje leegtappen dus ca 34 cent. Dat moet wel te doen zijn denk ik. Als je het bier niet laat nagisten dan moet je eerst ca 60 liter=180 g koolzuur in je bier opnemen om het gewenste percentage van ca 0.5% in je bier te krijgen. Dan kost het dus 72 cent extra.
HansH

Kleine_Schriek

Citaat van: hansHalberstadt op 15-01-2010  19:13 uErvan uitgaande dat je bier is nagegist in het fust en je fust op ca 1.2 atmosfeer staat (2.2 kg/cm absulute druk) heb je om 19 liter te tappen ca 42 liter koolzuur nodig en dat is 84 gram. Als 2000g 8 euro kost dan kost 1 fustje leegtappen dus ca 34 cent. Dat moet wel te doen zijn denk ik. Als je het bier niet laat nagisten dan moet je eerst ca 60 liter=180 g koolzuur in je bier opnemen om het gewenste percentage van ca 0.5% in je bier te krijgen. Dan kost het dus 72 cent extra.
HansH

Leuke berekening! Dus nagisten is dus pak m beet 50 cent goedkoper als je 22 cent suiker rekent  ;D

Caspar

Ik heb de afgelopen weken mijn kegging systeem uitgetest met kraanwater. Twee fustjes geforceerd gecarboniseerd en vervolgens leeggetapt... vervolgens heb ik nog eens twee lege fustjes onder druk gezet om te checken of ik ze lekvrij weer terug in elkaar had gezet. Al dat "geoefen" heeft me gewoon 300 gr CO2 gekost :o . De berekening van Hans klopt dus wel ;) . Voortaan even wat voorzichtiger met mijn CO2 omgaan anders kan ik over 4 maanden alweer mijn 2 kg CO2 fles bij laten vullen!

Herman

Ik gebruik ook koolzuur o.a. om te carboneren. Maar die 2kg koolzuur kosten me geloof ik ook maar 4 euro. Da's aardig minder dan die 1 euro voor zo'n patroon.

Caspar

Waar laten jullie die tanks eigenlijk vullen?

Henielma

Ik heb een 6 kg Nederlandse omruilfles. De fles kost EUR 120 aan leengeld en dan nog iets van van EUR 20 voor de 6 kg.

Deze heb ik bij een lokale slijterij gehaald. Dat leengeld krijg je terug als je over x jaar de fles weer gaat inleveren.

Herman

Ik kan hem bij de slijter omruilen, ik meen dat de vulling dan iets van 15 (of 10?) euro kost. Maar ik rijd ook wel es naar de gasleverancier (Holhausen in mijn geval, maar Google maar eens op Linde Gas), dan kost het 2 euro per kg.

Caspar

Lindegas zit ook in Amersfoort, goede tip!

MO

Bij mijn slijter kost 10 kg CO2 31 euro. Ik hoop hier wel lang mee te doen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.