Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Maischketel van gamel?

Gestart door jetpower, 12-10-2009 21:40 u

Vorige topic - Volgende topic

jetpower

Hallo, ik ga starten met hobbybrouwen

Ik wouw hiervoor een opstelling maken met oude biervaten.
1 als maischketel 1 als kooketel.
De maischketel wouw ik dubelwandig maake met water er tussen  au bain marie dus.
Dit lijkt mij beter voor de schomelingen van de temperatuur  niet ???
Zou ik dit niet kunnen maken van een gamel omdat deze al dubelwandig is?
Iemand ervaring mee?

Alvast bedankt

Gerb

Ik heb niet echt ervaring met gamellen, maar ik vermoed dat een au-bain marie principe niet echt goed werkt met het maischen, vooral het opwarmen naar een hogere temperatuur. Beter kan je met een gasvlam of elektrisch verwarmen. Had je al een idee hoe je het water in de dubbele wand gaat verwarmen? Misschien kan je met een pomp (March, Iwaki) een soort HERMS maken. Moet je even zoeken op het forum.

Johannes

Citaat van: jetpower op 12-10-2009  21:40 uIemand ervaring mee ?

Jep, Jos om precies te zijn. Zie hier

RobinB

[offtopic] niet lullig bedoeld of zo, maar ben je misschien niet van Nederlandstalige afkomst? Gewoon nieuwsgierig! [/offtopic]

ik denk ook dat het au bain Marie principe te traag is voor de temperatuurstappen?

jetpower

Ik wou dus water tussen de 2 wanden doen en dan een groote gasbrander er onder.
Ik dacht dat ik op de au bain marie methode minder problemen had om de juiste temperatuur te houden.
En ook in verband met aanbranden enz .

Alvast bedankt.

Alle tips zijn welkom.

Johannes

Als je gamellen gebruikt dan zul je geen problemen hebben om de maisch op de juiste temperatuur te houden.

Bij de au bain marie methode zul je dat wel hebben. Of het zal te langzaam verwarmen (bij een lage temperatuur in de buitenmantel) of de temperatuur zal doorschieten (bij een hogere temperatuur in de buitenmantel.

jetpower

Oke bedankt.

Dan ga ik het gewoon rechtstreeks verwarmen maar denk dan men een oud biervat of is een gamel beter geschikt?

Johannes

Door de dubbele wand verwarmd een gamel erg goed. Maar een biervat zal niet veel slechter zijn. Wel lichter.

Vergelijkbare Topics (7)

33537

Reacties: 1
Gelezen: 1302

21937

Reacties: 4
Gelezen: 2929

37098

Reacties: 3
Gelezen: 1873

26037

Reacties: 4
Gelezen: 2293

13581

Reacties: 49
Gelezen: 14664

14-10-2009 09:44 u
door oranjeboombiertje

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.