Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Opkweek London Ale III (1318)

Gestart door Hopfenfox, 07-04-2022 16:03 u

Vorige topic - Volgende topic

Hopfenfox

Weet iemand of deze gist uit fles of blik van een commercieel bier is op te kweken? Hij schijnt net niet hetzelfde te zijn als de Verdant IPA van Lallemand (Conan strain) al lijken ze wel op elkaar. Zou deze wel eens willen proberen, maar om nou een willekeurige NEIPA te proberen is ook zo iets. Iemand met enig commercieel bier al eens succes gehad?

https://docs.google.com/spreadsheets/d/16XRUloO3WXqH9Ixsf5vx2DIKDmrEQJ36tLRBmmya7Jo/edit#gid=1846233287

Voor een interessant overzicht van de verschillende gisten en hun (net niet) gelijken.

okkert

Hopfenfox

Yes die. Ik zou die graag opkweken, leuker en een stuk goedkoper dan Wyeast. Zeker met mijn 10L brouwsels is een smackpack onevenredig prijzig. Wellicht een keer open en deels invriezen.

Gerb

Op de blikjes van Frontaal zag ik laatst de gebruikte gist staan. O.a. de WY1318

https://www.brouwerijfrontaal.nl/blog/juice-punch-v2

Bram86

Het bier in al die blikken is gecarboniseerd en worden onder druk afgevuld volgens mij. Daar zul je dus niet zoveel uit op kunnen kweken.

Bvk1983

Citaat van: Bram86 op 08-04-2022  11:44 uHet bier in al die blikken is gecarboniseerd en worden onder druk afgevuld volgens mij. Daar zul je dus niet zoveel uit op kunnen kweken.

Zou dat zoveel verschil maken? Je zou zeggen dat als er niet gefilterd is, er nog voldoende gistcellen moeten zijn voor opkweek lijkt me?

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 08-04-2022  12:13 uZou dat zoveel verschil maken? Je zou zeggen dat als er niet gefilterd is, er nog voldoende gistcellen moeten zijn voor opkweek lijkt me?

In principe zou dat niet zo veel verschillen hoeven te maken. Wel kan het langer duren als er minder actieve gistcellen aanwezig zijn.
Gewoon proberen, maar neem er meer de tijd voor. Hygiƫne is als je start met een kleine hoeveelheid gist een belangrijk aandachtspunt. Hoe meer actieve gistcellen aanwezig zijn des te sneller dat de omgeving zodanig is aangepast door producten die de gist uitscheidt (onder andere verlaging pH, koolzuur en alcohol) dat andere micro-organismen zich niet kunnen vermenigvuldigen. Dat is ook de belangrijkste reden waarom je met een kleine hoeveelheid wort hoort te starten.

#opkweken_gist #gist_opkweken #giststarter #gistmanagement

Arthur B

Citaat van: Hopfenfox op 07-04-2022  16:03 uHij schijnt net niet hetzelfde te zijn als de Verdant IPA van Lallemand (Conan strain) al lijken ze wel op elkaar.

Ik dacht dat Conan en Lalbrew New England familie waren en Verdant min of meer gelijk is aan Wyeast 1318.

Die New England zou erg op London Ale III lijken.

Maar goed, wie zal het zeggen?

Hopfenfox

Citaat van: Arthur B op 09-04-2022  13:20 uIk dacht dat Conan en Lalbrew New England familie waren en Verdant min of meer gelijk is aan Wyeast 1318.

Die New England zou erg op London Ale III lijken.

Maar goed, wie zal het zeggen?

Klopt, dat had ik ook begrepen. Niemand zal het zeker weten. Vandaar ook dat ik naast de korrelgisten van Lallemand de 1318 zou willen opkweken. Leuk om een keer een testbrouwsel in drie te delen.

Jacques

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.