Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Simpel Witbier waar ik zeer tevreden over ben

Gestart door Haagse Wouter, 03-08-2016 23:00 u

Vorige topic - Volgende topic

Haagse Wouter

Een paar maanden geleden heb ik een bier witbier gebrouwen waar ik zeer te spreken over ben.
Het is gebotteld met 6 gram suiker p/L. De koriander kwam uitgesproken naar voren en er was duidelijk een citrusachtige smaak aanwezig. Hij drinkt goed door en heeft een mooie schuimkrijg. Ik ga deze zeker nog is brouwen.
Daarom wou ik het recept met jullie delen. In dit geval is er gebruik gemaakt van BIAB zonder te spoelen.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk3
Naam receptCascade Witbier
Brouwdatum12-04-2016
BiertypeWitbier
Volume9,0 l
Begin SG1,043 SG
Eind SG1,008 SG
Schijnbare vergistingsgraad81,4%
Alcoholgehalte4,6 vol.%
Berekende kleur (Morey)7 EBC
Berekende bitterheid (Rager)17 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
13,00 lWater uit Rijswijk 2015 (Monster)
0,40 gCaSO4
3,40 mlMelkzuur
0,05 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
53 mg/l9 mg/l52 mg/l176 mg/l51 mg/l63 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,000 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC52,6 %
0,900 kgPilsmoutDingemans3 EBC47,4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
50,0 °C1 min.15 min.6,8 l/kg
68,0 °C10 min.45 min.6,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
5,0 gCascadepellets6,8%90 min.12,5 IBU
5,0 gCascadepellets6,8%10 min.2,5 IBU
5,0 gCascadepellets6,8%5 min.2,1 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
7,00 gKorianderzaadspecerijkoken
8,00 gSinaasappelschil, bitterspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
5,8 gSafbrew Wheat (WB-06)bovengist

Dugraph

Hoi Haagse Wouter, dat klinkt goed! Heeft veel overeenkomsten met mijn witbiertje waar ik ook erg tevreden over ben. Zo te zien verschilt vooral de hopgift en het type gist. Ohja en ik heb ook haver gebruikt. Voor de rest ook BIAB en dezelfde begin- en eind SG. Ook Cascade toegepast maar dan alleen als aromahop.
Qua lering en vermaak lijkt het me heel leuk om een flesje uit te wisselen. Kijken wat de verschillen zijn. Volgens mij wonen we niet ver uit elkaar. Zie je dit ook zitten?

DLB

Bedankt voor het delen.
Mooi eenvoudig recept. Ik ga m binnenkort maar eens uitproberen, wellicht kunnen we dan volgend jaar zomer een aantal vrienden verrassen!

Edit: hoe heb je de vergisting uitgevoerd? Met overhevelen na hoofdvergisting? En bij welke temperatuur?

Drents Hopbier

Citaat van: Haagse Wouter op 03-08-2016  23:00 uEen paar maanden geleden heb ik een bier witbier gebrouwen waar ik zeer te spreken over ben.

Gezien de moutstorting en de gist zou het eerder een Weizen dan een Witbier worden. Maar in een Weizen zitten geen kruiden. Lekker kan het wel worden.

Hopbier

Haagse Wouter

Dank jullie wel voor verblijdende woorden!

Citaat van: Dugraph op 04-08-2016  08:41 uHoi Haagse Wouter, dat klinkt goed! Heeft veel overeenkomsten met mijn witbiertje waar ik ook erg tevreden over ben. Zo te zien verschilt vooral de hopgift en het type gist. Ohja en ik heb ook haver gebruikt. Voor de rest ook BIAB en dezelfde begin- en eind SG. Ook Cascade toegepast maar dan alleen als aromahop.
Qua lering en vermaak lijkt het me heel leuk om een flesje uit te wisselen. Kijken wat de verschillen zijn. Volgens mij wonen we niet ver uit elkaar. Zie je dit ook zitten?

Wat voor gist heb jij gebruikt (vloeibaar dan denk ik?)? Ik zou met liefde een flesje uitwisselen, heb ik nog nooit gedaan; maar het is allemaal op!Heb het gebrouwen voor een familiefeest en daar ging eigenlijk vrijwel alles op. Met een 10L batch en een grote familie gaat dat ook pittig hard. Misschien zal ik hem binnenkort nog is maken, heb toch nog teveel Tarwemout. Hoe smaakt jouw Witbier?

Citaat van: DLB op 04-08-2016  09:30 uBedankt voor het delen.
Mooi eenvoudig recept. Ik ga m binnenkort maar eens uitproberen, wellicht kunnen we dan volgend jaar zomer een aantal vrienden verrassen!

Edit: hoe heb je de vergisting uitgevoerd? Met overhevelen na hoofdvergisting? En bij welke temperatuur?

De vergisting is uitgevoerd met ongecontroleerde temperatuur in een koele kamer. De fabrikant geeft voor WB06 tussen 18 en 24, waarbij onder de 22 voor kruidnagel aroma en boven de 23 voor banaan aroma. In dit geval heb ik niet overgeheveld tot de vergisting compleet was. Wel uiteraard voor het bottelen.

Citaat van: Drents Hopbier op 04-08-2016  10:49 uGezien de moutstorting en de gist zou het eerder een Weizen dan een Witbier worden. Maar in een Weizen zitten geen kruiden. Lekker kan het wel worden.

Hopbier

En gebruik van Amerikaanse hop in plaats van een edele hop :D. De hoofdreden dat ik de WB06 gebruikt heb is omdat ik destijds een Weizen had gebrouwen en hoefde geen heel pakje gist te gebruiken. Plus van de korrelgisten is die misschien nog wel het geschiktst? Maar hoe doe jij de moutstort voor je witbier? Ik heb destijds wat gespeurd in winnende ONK recepten en volgens mij komt deze verhouding ook voor witbier wel veel voor.

Paard

Goed bezig, ik houd ook van dit soort eenvoudige recepten  :biersmile:

Brouwers

CiteerPlus van de korrelgisten is die misschien nog wel het geschiktst?
Arsegan blanche, mangrove jacks belgian wit, gozdawa fruit blanche, gozdawa belgian wit, danstar munich om maar enkele te noemen  ;). Zolang het geen wedstrijd bier is maar 1 ding belangrijk, namelijk of hij lekker smaakt.

Haagse Wouter

Citaat van: Brouwers op 04-08-2016  22:36 uArsegan blanche, mangrove jacks belgian wit, gozdawa fruit blanche, gozdawa belgian wit, danstar munich om maar enkele te noemen  ;). Zolang het geen wedstrijd bier is maar 1 ding belangrijk, namelijk of hij lekker smaakt.

Haha ja dat is ook weer zo, zijn wel zat korrelgisten haha.

Dugraph

Citaat van: Haagse Wouter op 04-08-2016  20:56 uWat voor gist heb jij gebruikt (vloeibaar dan denk ik?)? Ik zou met liefde een flesje uitwisselen, heb ik nog nooit gedaan; maar het is allemaal op!Heb het gebrouwen voor een familiefeest en daar ging eigenlijk vrijwel alles op. Met een 10L batch en een grote familie gaat dat ook pittig hard. Misschien zal ik hem binnenkort nog is maken, heb toch nog teveel Tarwemout. Hoe smaakt jouw Witbier?

Jammer dat ze op zijn maar ook weer een heel goed teken  ;)  Volgende keer dan maar!

Zie deze thread over mijn witbier, recept staat er ook bij beschreven: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31919.msg486421.html#msg486421
Ik heb Mangrove Jack Belgian Wit M21 gebruikt, korrelgist dus en een aanrader wat mij betreft! Wat mij opvalt is dat ik meer koriander en oranjeschil toepas dan dat er o.h.a. wordt aangeraden. Toch is de smaak niet overheersend..? Misschien dat mijn korrels verouderd zijn en daardoor minder smaakstoffen bevatten, voor de oranjeschil heb ik geen verklaring...

Drents Hopbier

Citaat van: Haagse Wouter op 04-08-2016  20:56 uMaar hoe doe jij de moutstort voor je witbier? Ik heb destijds wat gespeurd in winnende ONK recepten en volgens mij komt deze verhouding ook voor witbier wel veel voor.

In mijn storting zit (traditioneel) een flink deel ongemoute tarwe.

Hopbier

Biertje1985

Citaat van: Brouwers op 04-08-2016  22:36 uArsegan blanche, mangrove jacks belgian wit, gozdawa fruit blanche, gozdawa belgian wit, danstar munich om maar enkele te noemen  ;). Zolang het geen wedstrijd bier is maar 1 ding belangrijk, namelijk of hij lekker smaakt.
Vergeet de Verboden Vrucht gist niet, (vloeibaar) brilliante gist voor dit soort doeleinden.

Vergelijkbare Topics (7)

32182

Reacties: 8
Gelezen: 2596

42302

Reacties: 11
Gelezen: 1471

40320

Reacties: 53
Gelezen: 6361

28391

Reacties: 28
Gelezen: 12016

25135

Reacties: 32
Gelezen: 11245

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.