Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergisting Mangrove Jack's Belgian Ale M27

Gestart door rfrins, 16-12-2015 07:54 u

Vorige topic - Volgende topic

rfrins

Medebrouwers,

Een vraag over de Mangrove Jack's Belgian Ale M27.

Ik wil over 2 weken met deze korrelgist gaan brouwen.
Nu lees ik op de verpakking: For best result: Ferment at 26-32 degrees.

Ofwel, ik moet mijn kokende wort afkoelen tot 26-31 graden en vervolgens de droge gist erbij doen (in het gistvat uiteraard).
Hebben jullie ervaring met deze (hoge?) temperatuur?

Ik heb zelf geen klimaatkast. Nadat ik de gist heb toegevoegd wordt het gistvat weggezet in het verwarmingshok waar het altijd 19 graden is.

Verwachten jullie hier nog problemen vanwege de lage temperatuur?

Ik verneem graag jullie reactie.

mvg,
Ruud

abroeders

Citaat van: rfrins op 16-12-2015  07:54 uMedebrouwers,

Een vraag over de Mangrove Jack's Belgian Ale M27.

Ik wil over 2 weken met deze korrelgist gaan brouwen.
Nu lees ik op de verpakking: For best result: Ferment at 26-32 degrees.

Ofwel, ik moet mijn kokende wort afkoelen tot 26-31 graden en vervolgens de droge gist erbij doen (in het gistvat uiteraard).
Hebben jullie ervaring met deze (hoge?) temperatuur?

Ik heb zelf geen klimaatkast. Nadat ik de gist heb toegevoegd wordt het gistvat weggezet in het verwarmingshok waar het altijd 19 graden is.

Verwachten jullie hier nog problemen vanwege de lage temperatuur?

Ik verneem graag jullie reactie.

mvg,
Ruud
Hoi Ruud,

De M27 is eigenlijk een Saison gist, voor een echte Saison vergist je hem het best op hogere temperatuur.
Ik heb van een aantal brouwers gehoord dat koeler vergisten (rond kamertemperatuur) goede resultaten geeft voor andere 'Belgische' stijlen. 19 graden is geen probleem, de gist geeft alleen een wat ander smaakprofiel bij deze temperatuur.

Onlangs heeft Mangrove Jack wat nieuwe gisten gelanceerd, ik dacht dat ze ook al in Nederland te verkrijgen waren maar dat schijnt nog niet zo te zijn. Zie hier

rfrins

Bedankt Arno, je begint langzaam mijn persoonlijke raadgever te worden. Raad je me aan initieel bij 19 graden de gist erbij te doen of 26 en dan langzaam laten teruglopen naar de 19?
Mvg,
Ruud

errr

Volgens een gistwijzer (http://www.Brouwmarkt.nl/amfilerating/file/download/file_id/513/) kon ik deze gist gebruiken voor een tripel. Die staat nu 11 dagen te vergisten in de voorraadkast waar de temperatuur varieert tussen de 21 tot 24/25 graden. Het waterslot ruikt lekker zoet en fruitig. Ik zie inmiddels geen activiteit meer in het waterslot dus ik vermoed dat het brouwsel redelijk uitvergist is en wil hem in principe vrijdagavond gaan bottelen. Over de uiteindelijke smaak kan ik helaas dus nog niets zeggen.

Ronnie

ik vind het eigenlijk triest dat ze dat een Belgian Ale noemen.
Mangrove"s zou dat simpelweg Belgian Saison moeten noemen.
Saisons heeft in Belgiƫ nog geen 5% van de markt van hoge gistingsbieren.
Zo zie je maar hoe goed ze daar maar op nagedacht hebben.

De Rentmeester

Ik heb een dubbel met deze M27 gebrouwen.
Temperatuur tussen de 22 en 23 bij de hoofdvergisting.
Veel hogere alcoholen en fenolen.
Bier was minder lekker hierdoor.
Vergisting liep door naar 1004, dus ver doorgegist.
Ik zou nog wel een keer deze gist willen gebruiken maar dan de hoofdvergisting op 18 en 19 graden houden.

rfrins

Ik denk dat ik deze op 19 graden ga vergisten. Het wordt een dubbel overigens.
Hou jullie op de hoogte over de voortgang

abroeders

Citaat van: rfrins op 16-12-2015  11:03 uIk denk dat ik deze op 19 graden ga vergisten. Het wordt een dubbel overigens.
Hou jullie op de hoogte over de voortgang
Ik zou inderdaad terugkoelen naar 19 graden voordat je de gist toevoegt. Niet de gist enten in wort van 26 graden en rustig laten zakken. Hierdoor kun je de hogere alcoholen en fenolen waar De Rentmeester het over had in toom houden. In het begin van de vergisting worden de meeste esters aangemaakt, dus moet je zorgen dat de temperatuur in het begin al onder controle is.

Ikzelf gebruik eigenlijk geen korrelgisten meer. De keuze van vloeibare gisten is veel groter waardoor je minder compromissen hoeft te sluiten en bij klonen dichter tegen een orgineel komt kwa smaakprofiel. De Safale gisten vond ik daarnaast altijd een typisch korrelgistsmaakje hebben, misschien wel subjectieve perceptie.
Het nadeel van vloeibare gisten is dat je altijd starters moet maken, dus het is iets meer werk. Korrelgisten kun je gewoon de gewenste hoeveelheid in het wort strooien.

NiekBBQ

11 liter bier weggegooid door deze gist.

Ik wilde een Tripel brouwen van 7% alc. Echter kwam ik er te laat achter dat het blijkbaar een Saison gist was. Resultaat was een bier van 11% alc die veel te sterk naar alcohol smaakte en rook. Niet te zuipen.

Vergist op 28 graden.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.