Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Recept in software zetten .. waarden komen niet overeen

Gestart door remolen, 18-11-2015 11:36 u

Vorige topic - Volgende topic

remolen

Voor een vriend die gek is van abdijbier wilde ik een bier brouwen. Daarvoor wilde ik een recept in BrouwHulp zetten. Voor het eerst. Misschien hoort dit ook onder software thuis... Maar ik weet het niet precies. tot nu toe alleen recepten geïmporteerd.

Wat er mis gaat. Ik krijg als ik de hop toevoeg zoals in het recept beschreven allemaal pijltjes in het rode wat betreft bitterheid. Hij komt dan op 45 IBU (weet ook nog niet genoeg van wat deze getallen zeggen)

Ook het start sg komt veel te hoog uit. In het recept wordt 1085 aangegeven als start SG en in de software komt 1093 te staan Hoe kan dat? >. Recept geeft heel andere dingen aan. Zelfde grondstoffen toegevoegd. Dus in principe kan het daar niet aan liggen?

Wat ik nu ontdekt heb is dat de Hallertau die ik heb geen 3.5% is maar 6% dus daar zit nogal veel verschil in. Als ik dit in de software aan pas naar 3.5% kom ik echter nog op een IBU van 39 uit. Welke IBU moet ik op uitkomen en hoe pas ik dit aan? Iemand tips?

Het gaat om dit recept.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1332.msg14681.html#msg14681

Als iemand een goed alternatief voor dit recept heeft omdat het al vrij oud is mag dat natuurlijk ook! Ben nog maar beginnner beginner... Dus... Alle hulp is welkom.

ZwartGoud

Citaat van: remolen op 18-11-2015  11:36 uWat er mis gaat. Ik krijg als ik de hop toevoeg zoals in het recept beschreven allemaal pijltjes in het rode wat betreft bitterheid. Hij komt dan op 45 IBU (weet ook nog niet genoeg van wat deze getallen zeggen)

Welke bierstijl heb je gekozen? Dit bepaald de bandbreedte van de verschillende waardes zoals begin sg, IBU, EBU enz. Elk recept heeft weer andere ideale waardes. IBU is een getal om de bitterheid aan te duiden. EBU is de kleur.

Citaat van: remolen op 18-11-2015  11:36 uOok het start sg komt veel te hoog uit. In het recept wordt 1085 aangegeven als start SG en in de software komt 1093 te staan Hoe kan dat? >. Recept geeft heel andere dingen aan. Zelfde grondstoffen toegevoegd. Dus in principe kan het daar niet aan liggen?

Dit ligt ook aan je brouwzaalrendement. Hoe hoger je rendement, hoe hoger je sg wordt met dezelfde ingrediënten. Ik weet niet of je het rendement van je eigen installatie weet, maar daar moet je je recept op aanpassen.

Citaat van: remolen op 18-11-2015  11:36 uWat ik nu ontdekt heb is dat de Hallertau die ik heb geen 3.5% is maar 6% dus daar zit nogal veel verschil in. Als ik dit in de software aan pas naar 3.5% kom ik echter nog op een IBU van 39 uit. Welke IBU moet ik op uitkomen en hoe pas ik dit aan? Iemand tips?

IBU pas je aan door de hopgift minder of meer te maken. Het gaat bij de bitterhop niet om het aantal grammen dat je toevoegt, maar om de bitterheid die je wilt hebben. Als je hop meer alfazuren bevat, hoef je er minder van te geven. Of je moet het korter meekoken, dan wordt er minder bitterheid afgegeven.
Heb je bij de Hallertauer hopgift uit het recept ook de kookduur van 15 min. aangegeven?

Heb je al een goed brouwboek gelezen? Het maken van een recept is niet moeilijk, maar vereist wel enige basiskennis van brouwen. Als je dit weet is het zo gepiept.

remolen

Bij biertype heb ik voor D dubbel gekozen.
En de kooktijden heb ik er goed in staan.
Brouwzaalrendement heb ik op 75% maar moet nog verder uitgetest hier. Nog maar 1 keer gebrouwen he. Moet er nog wat dieper in duiken hoe ik dat precies bereken. Bij de eerste keer brouwen ging er met het filteren nogal het een en ander mis waardoor ik niet alle metingen heb gedaan die ik wilde doen. Ik had zelf een filter gebouwd en dat liep dus niet door. Uiteindelijk de hele boel door kaasdoek staan filteren wat dus ook steeds vol liep. Nog 3 liter over de vloer laten gaan omdat de filter om viel.. dus niet echt betrouwbaar om nog iets van te meten. De smaak valt mij dan ook zeer mee van het eerste brouwsel. Ik heb nu een goed filter. Dus hoop dat dit volgende keer beter gaat.

Brouwers

Citaat van: remolen op 18-11-2015  15:11 uBij biertype heb ik voor D dubbel gekozen.
En de kooktijden heb ik er goed in staan.
Brouwzaalrendement heb ik op 75% maar moet nog verder uitgetest hier. Nog maar 1 keer gebrouwen he. Moet er nog wat dieper in duiken hoe ik dat precies bereken. Bij de eerste keer brouwen ging er met het filteren nogal het een en ander mis waardoor ik niet alle metingen heb gedaan die ik wilde doen. Ik had zelf een filter gebouwd en dat liep dus niet door. Uiteindelijk de hele boel door kaasdoek staan filteren wat dus ook steeds vol liep. Nog 3 liter over de vloer laten gaan omdat de filter om viel.. dus niet echt betrouwbaar om nog iets van te meten. De smaak valt mij dan ook zeer mee van het eerste brouwsel. Ik heb nu een goed filter. Dus hoop dat dit volgende keer beter gaat.

Wat betreft de bitterheid zou ik niet teveel op de pijltjes letten. Die geven aan of iets binnen een stijl valt, niet of het lekker is. Blijkbaar was de bittere dubbel lekker genoeg om een prijs te winnen, dus zal hij ook wel in de stijl zijn gevallen. En bitterheid an sich zegt ook niets. Een vol bier komt vaker minder bitter over. Dus lekker brouwen.

Vergelijkbare Topics (7)

29794

Reacties: 3
Gelezen: 1698

43062

Reacties: 9
Gelezen: 980

21757

Reacties: 3
Gelezen: 2164

1888

Gestart door drgonzo

Reacties: 5
Gelezen: 5782

36027

Reacties: 1
Gelezen: 1225

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.