Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Corsendonk Agnus recept?

Gestart door Meesterbrouwers.nl, 07-09-2011 20:01 u

Vorige topic - Volgende topic

Meesterbrouwers.nl

Heren,

We willen een Corsendonk Angus gaan benaderen. Hier op het forum staat wel een discussie maar ik word hier niet veel wijzer van.

Heeft iemand dit weleens geprobeerd? Recept? Do's en Don'ts?

Alvast bedankt!

Groet,

Ton

Gerb

He weer aan het brouwen? Ik heb dit bier nog nooit gebrouwen maar ik zou zeggen: carapils 5%, suiker 10%, pilsmout 85%. Probeer de gist uit een fles op te kweken of een bier van Brasserie du Bocq, want daar schijnt het bier gebrouwen te worden. Succes!

Meesterbrouwers.nl

Hee Gerb,

Kerel hoe is het?

We zijn nooit gestopt :-), maar bij deze willen we wat advies, omdat er weinig over te vinden is.

Corsendonk vinden we een lekker biertje. Is even kijken of die te benaderen is.

RobinB

Corsendonk agnus is een etiketbier van de Deugniet, van du Bocq inderdaad. Misschien is er onder de Deugniet ook wel meer info te vinden?
Staat me bij dat er wel een kloondraadje is van 1 van beiden (en dus allebei)...

Je kan dus gist uit een Deugniet opkweken of, momenteel, de Leuven Pale Ale van Wyeast halen. Volgens sommige bronnen is dat de gist van du Bocq danwel Vieux Temps.

BdeB

Tijd om dit draadje weer eens te openen, want dit bier staat prominent bovenaan mijn brouwlijst. Vreemd genoeg kan ik er geen enkel recept van vinden :weetniet: . Ik kan me het niet voorstellen dat er nog nooit een redelijke kloon geproduceerd is.

Wie heeft een idee?

Alvast bedankt.

Bart

Oscar

Citaat van: BdeB op 25-06-2014  22:28 uIk kan me het niet voorstellen dat er nog nooit een redelijke kloon geproduceerd is.

Ikke wel. Er worden echt niet zo heel veel bieren gekloond, je eigen recept is altijd spannender... ;)

RobinB

Zoals in dit topic al aangegeven is het een etiketbier dat gelijk is aan de Deugniet en Triple Moine.
Over beide zijn wel wat oppervlakkige topics geweest en is meer info beschikbaar.

Het is samenvattend een bier met:
9 EBC
25 IBU
Niet heel moutig, styrian hop en Bocq gist.
Neem voor ca. 15-20% van de stort suiker, de rest pils en evt wat munich.

Meet nog eens het eind SG, samen met het alcoholpercentage van 7,5% kan je dan berekenen wat het begin SG zou moeten zijn.

Hiermee zou je volgens mij een heel aardig receptvoorstel moeten kunnen maken?

BdeB

Daar kan wel wat mee. Grappig dat commerciële bieren vaak niet eens een ingewikkelde receptuur hebben.

Dank voor zover.

Oscar

Citaat van: BdeB op 27-06-2014  20:35 uGrappig dat commerciële bieren vaak niet eens een ingewikkelde receptuur hebben.

Nee, maar dat hoeft toch ook niet. ;)  Simpel is vaak ook lekker... :)

BdeB

Toch nog een vraagje. Ik heb vandaag een tweetal hele verse Deugnietjes gekocht om 1. te drinken en 2. een gistarter te maken en vroeg mij nu af of het een bottelgist is. Heeft iemand hier ervaring mee en kun je bottelgist ergens aan herkennen?

Anton

Bij brouwerij Du Bock hebben ze me tijdens een rondleiding gezegd dat er geen andere bottelgist wordt gebruikt.

RobinB

Citaat van: BdeB op 15-08-2014  18:50 uen vroeg mij nu af of het een bottelgist is.
Het is zeker een bottelgist, want er is mee gebotteld. ;D

Belangrijkste is te weten of de hoofdvergisting er ook mee gedaan wordt. Dat lijkt, volgens Anton in ieder geval, wel het geval. :)

[gecorrigeerd]

Anton

Ad? Ad wie?
Ik heb er toen expliciet naar gevraagd en kreeg daarop het antwoord.
Na de rondleiding werd mij gezegd dat ik waarschijnlijk zelf brouwde, leken stelden zulke vragen niet.
Ik vroeg toen of men mij op het verkeerde been wilde zetten en ik kreeg lachend te horen dat het hen niet uitmaakte of hun gist gebruikt werd.
Ook vertelde men mij dat voor alle bier (merken) bij hen hetzelfde gist werd gebruikt.

Anton

RobinB

Oeps!
Moet Anton zijn natuurlijk!

Excuses daarvoor. :)

Goede info ook! :duimop:

BdeB

Zeker goede informatie ^-^.

Ik weet al wat mijn volgende projectje wordt :proost:

BdeB

Bierbrouwen is blijkbaar makkelijker dan recepten plaatsen. Ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar mijn receptvoorstel uit BrouwVisie in te voegen :huilen:

Jacques

Citaat van: BdeB op 15-09-2014  22:45 uBierbrouwen is blijkbaar makkelijker dan recepten plaatsen. Ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar mijn receptvoorstel uit BrouwVisie in te voegen :huilen:

Het is niet zo moeilijk als je het weet...

- Open eerst het recept in BrouwVisie
- In het eerste scherm van het recept (Basis) zie je een knop "Recept naar klembord in forum tabel. Klik op deze knop.
- Open het berichtenscherm van het forum in het topic waar je het recept wilt plaatsen.
- Druk op de toetscombinatie Ctrl+V. Het recept wordt dan in de juiste opmaak in het bericht geplakt.

BdeB

Bij deze dan mijn recept. Niets bijzonders. Als gist wil ik het depot uit twee flesjes Deugniet opkweken. De tarwe voeg ik toe ten behoeve van de schuimhoudbaarheid. Het zal evengoed wel een lekker biertje worden, maar ik wil toch wel proberen het origineel te benaderen.

Iemand nog andere inzichten/ ideeën?

Alvast bedankt :degroeten:

Bart

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptDeugniet
KenmerkTripel
Brouwdatum21-6-2014
BiertypeTripel
Aantal liters20
Gewenst begin SG1072 (7,9 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement72,8%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater29,4 liter
Maischdikte4,0 l/kg
Maischwater20,0 liter
Spoelwater9,4 liter
Kooktijd75 minuten
Berekende kleur10 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid25 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC72,9 %4300 gr3 EBC
Kristalsuiker15,3 %900 gr0 EBC
Munchenermout 15 EBC8,5 %500 gr16 EBC
Tarwemout3,4 %200 gr3 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Styrian Golding4,8 %35 gr75 minuten21 EBU
Styrian Golding4,8 %20 gr10 minuten4 EBU

Opmerkingen-

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter1500 ml
Beluchtingstijd2 uur
Temperatuur giststarter20°C
Opmerkingen-

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
160°C45 minuten4,0 l/kg
270°C30 minuten4,0 l/kg
375°C5 minuten4,0 l/kg
478°C5 minuten4,0 l/kg

Opmerkingen-

RobinB

Citaat van: BdeB op 30-09-2014  18:10 uDe tarwe voeg ik toe ten behoeve van de schuimhoudbaarheid.
Dan kan je dat ook weglaten. :)

BdeB

Hoezo?

Is het niet waar dan dat tarwemout zorgt voor steviger schuim. :weetniet:

Jacques

Citaat van: BdeB op 05-10-2014  22:38 uHoezo?

Is het niet waar dan dat tarwemout zorgt voor steviger schuim. :weetniet:

Het effect wordt zwaar overschat. Meestal wordt maar een handje vol tarwe toegevoegd, daar mag je gelet op de beperkte hoeveelheid niet veel verwachten. En als je meer gaat toevoegen heeft dat effect op de smaak van het bier.
Overigens heb je meestal geen tekort aan eiwitten die de schuimhoudbaarheid bevorderen maar is een slechte schuimhoudbaarheid veel meer een kwestie van de aanwezigheid van schuimnegatieve stoffen, zoals hogere alcoholen, vetzuren en enzymen die de eiwitten afbreken.

RobinB

Citaat van: Jacques op 06-10-2014  21:20 uOverigens heb je meestal geen tekort aan eiwitten die de schuimhoudbaarheid bevorderen maar is een slechte schuimhoudbaarheid veel meer een kwestie van de aanwezigheid van schuimnegatieve stoffen, zoals hogere alcoholen, vetzuren en enzymen die de eiwitten afbreken.
De genoemde enzymen zijn geen direct-schuimnegatieve stoffen. De effecten ervan zijn op hobbyniveau ook niet tegen te gaan, al tijdens de hoofdgisting is de bulk van de activiteit voorbij. Indien er niet gepasteuriseerd wordt, blijven de enzymen gewoon aanwezig in het jongbier onafhankelijk van hevelen/gist aflaten of andere soortgelijke acties.
De literatuur hieromtrent is gericht op pasteuriserende en sterielfiltrerende industriële brouwers.

Bij bijna alle hobbybrouwers zijn deze enzymen dus gewoon aanwezig en toch hebben hobbybieren bijna altijd goed schuim. Indien dat niet het geval is, is het bijna altijd te wijten aan direct-schuimnegatieve stoffen, zoals oa. hogere alcoholen, vetten en zeep.

Jacques

Kom Robin laten we die discussie alsjeblieft niet overdoen. Hoe jij daar over denkt is bij het merendeel van het forum genoegzaam bekend.

Tussen haakjes: ik ga op een reactie van jouw kant ook niet reageren. Niet weer een welles/niets discussie.

RobinB

Citaat van: Jacques op 08-10-2014  22:13 uKom Robin laten we die discussie alsjeblieft niet overdoen.
Akkoord, we kunnen het hier bij laten. Wat overigens nog niet wil zeggen dat jouw standpunt hieromtrent correct is.

CiteerHoe jij daar over denkt is bij het merendeel van het forum genoegzaam bekend.
Niet zo op de man a.u.b., ik geef met mijn reactie slechts wat tegenlicht.

Vergelijkbare Topics (7)

21042

Reacties: 606
Gelezen: 193453

37335

Reacties: 1
Gelezen: 1799

31626

Reacties: 16
Gelezen: 10040

28893

Reacties: 8
Gelezen: 4066

25373

Reacties: 26
Gelezen: 17660

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.