Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Chat GPT

Gestart door Kokkebil, 10-02-2023 12:35 u

Vorige topic - Volgende topic

Kokkebil

Ik heb onlangs dit KI chat programma gedownload.
Het is echt ongelooflijk hoe dit werkt!
Ook een testje gedaan met de vraag "hoe kan ik een Belgische quadrupel met Wyeast 1214 gist het beste vergisten en het antwoord is echt verbluffend:

De Wyeast 1214 Belgian Abbey Ale gist is een populaire keuze voor het brouwen van Belgische quadrupels en andere abdijbieren. Deze gist fermenteert het best bij een temperatuur van 20°C tot 22°C. Het is belangrijk om deze temperatuur constant te houden om consistente resultaten te krijgen en de kenmerkende smaken en aroma's van de quadrupel te behouden. Overmatige warmte kan leiden tot ongewenste smaakveranderingen, dus het is belangrijk om de temperatuur nauwkeurig te bewaken en te reguleren.

rkroon

Citaat van: Kokkebil op 10-02-2023  12:35 uBelgische quadrupel
ik ben benieuwd wat je krijgt als je de vraag stelt: Hoe brouw ik de allerlekkerste Belgische quadrupel?  ;D

Kokkebil

Citaat van: rkroon op 10-02-2023  13:22 uik ben benieuwd wat je krijgt als je de vraag stelt: Hoe brouw ik de allerlekkerste Belgische quadrupel?  ;D

Probeer het eens uit!
Programma downloaden en de vraag stellen.
Ik ga het even voor je uitproberen?
Resultaat!

Een Belgische quadrupel is een type bier dat bekend staat om zijn volle smaak en hoge alcoholpercentage. Hier is een recept voor het brouwen van een Belgische quadrupel:

Ingrediënten:

10 lbs (4,5 kg) pale malt
1 lb (450 g) karamelmout
8 oz (225 g) donkere candi suiker
1 oz (28 g) Hallertauer hop
1 pakje Belgische quadrupel gist
Water
Instructies:
Houd de temperatuur constant op ongeveer 152°F (67°C) , ongeveer 60 minuten.
Voeg de candi suiker en de hop toe en kook het brouwsel gedurende nog eens 10 minuten.
Laat het brouwsel afkoelen tot ongeveer 68°F (20°C) en voeg het gist toe.
Laat het bier fermenteren bij een constante temperatuur van 68-72°F (20-22°C) gedurende 7-10 dagen.
Laat het bier verder rijpen en conditioneren in de fles gedurende nog eens 2-3 weken.
Let op: Dit is een basisrecept en u kunt aanpassingen maken aan het recept, afhankelijk van uw persoonlijke voorkeur. Proef regelmatig tijdens het brouwproces en maak aantekeningen om uw volgende brouwsel te verbeteren. Veel succes met brouwen!

Hier komt ie dus niet echt uit!

Wijbrouwers

Let  op dat ChatGPT geen mening kan/mag geven. Ik vroeg  op verschillende manieren hoe ik mijn quadrupel lekkerder kon maken  maar dan krijg je geen antwoord. Verder is het  wel leuk om mee te spelen :-)

Kokkebil

Citaat van: Wijbrouwers op 10-02-2023  13:55 uLet  op dat ChatGPT geen mening kan/mag geven. Ik vroeg  op verschillende manieren hoe ik mijn quadrupel lekkerder kon maken  maar dan krijg je geen antwoord. Verder is het  wel leuk om mee te spelen :-)

Zeker, daarom heb ik het ook gedownload.

Alexander_H

ik zag een video van iemand die het een recept had laten genereren, maar dan moet je een hele duidelijke vraag stellen (zoals aantal liter, efficientie, doel sg).

De vraag is natuurlijk waar hij dat recept geleerd heeft...

Kokkebil

Citaat van: Alexander_H op 11-02-2023  08:58 uik zag een video van iemand die het een recept had laten genereren, maar dan moet je een hele duidelijke vraag stellen (zoals aantal liter, efficientie, doel sg).

De vraag is natuurlijk waar hij dat recept geleerd heeft...

ChatGPT maakt gebruik van Kunstmatige Intelligentie en kijkt op miljoenen websites en haalt daar (combineert) de relevante en nodige informatie vandaan.
Echt een geinig programma om mee te spelen.

Alexander_H

Haha , dat weet ik (zelf IT-er) , ik vroeg me meer af welke sites hij daarvoor geindexed heeft, en of je daar geen twijfels qua auteursrechten bij kunt zetten.
Misschien komt een deel van de receptuur wel van een bij ons bekend forum ;)

alstro

Wellicht handig als iemand de titel aanpast in ChatGPT  , staat nu fout namelijk, wellicht handig ivm zoeken

tdp

Citaat van: alstro op 14-02-2023  20:10 uWellicht handig als iemand de titel aanpast in ChatGPT  , staat nu fout namelijk, wellicht handig ivm zoeken

Bij deze! Helaas is daar nog geen bot voor, en moet ik het zelf doen ;)

Kokkebil

Citaat van: tdp op 15-02-2023  09:33 uBij deze! Helaas is daar nog geen bot voor, en moet ik het zelf doen ;)

Thanks,

Ik was zo in mijn gedachten bij mijn Tomtom! ;D  ;D  ;D

Tinusch

Inmiddels verschillende recepten proberen te genereren met ChatGPT. Dit gaat niet altijd goed. Ik vind 168 kg mout + 4 kg suiker best veel voor 20 liter ;)

CiteerBelgian Dark Strong Ale (20 liters)

Ingredients:

160 kg Belgian Pilsen malt
8 kg Special B malt
4 kg dark candy sugar
400 g East Kent Golding hops (for bittering)
160 g Styrian Golding hops (for aroma)
Belgian Abbey yeast
20 g Irish moss (for clarifying)
Directions:

Mash the grains and candy sugar at 66°C for 90 minutes.
Sparge with 78°C water and bring the wort to a boil.
Add the bittering hops and boil for 90 minutes.
Add the aroma hops and Irish moss in the last 5 minutes of the boil.
Cool the wort to 20°C and pitch the yeast.
Ferment at 18°C for 14-21 days.
Rack to a secondary fermenter and let it sit for an additional 14 days.
Bottle or keg, carbonate and enjoy.
This recipe creates a Belgian Dark Strong Ale, which is a full-bodied, complex and rich ale, characterized by a dark color, a high alcohol content and a balance of dark fruit, caramel, and alcohol flavors. The dark candy sugar will enhance the beer's color and alcohol content and add a nice sweetness without adding too much flavor. You can also add some dark malt like chocolate or black malt to give it a deeper color and a roasted flavor. Keep in mind that when scaling up the recipe, you should also adjust the yeast amount, fermentation temperature and time.

Koenders

Waar ik nu eigenlijk wel benieuwd naar ben is wat er gebeurt wanneer je zijn recept brouwt, en vervolgens de bevindingen aan hem doorgeeft. Zal hij dat meenemen in zijn volgende suggestie?

Chat GPT zit er zeker vaak naast. Als je het eerst de hele tijd over bier hebt en hem daarna de vraag stelt "wat is ....." ofwel een willekeurig object/fenomeen, dan zal hij ook nog denken dat het met bier te maken heeft.  :nut: Wel komisch allemaal, maar mijns inziens minder bruikbaar als je echt serieus iets wilt.

alstro

Citaat van: Koenders op 16-02-2023  20:09 uWaar ik nu eigenlijk wel benieuwd naar ben is wat er gebeurt wanneer je zijn recept brouwt, en vervolgens de bevindingen aan hem doorgeeft. Zal hij dat meenemen in zijn volgende suggestie?

Chat GPT zit er zeker vaak naast. Als je het eerst de hele tijd over bier hebt en hem daarna de vraag stelt "wat is ....." ofwel een willekeurig object/fenomeen, dan zal hij ook nog denken dat het met bier te maken heeft.  :nut: Wel komisch allemaal, maar mijns inziens minder bruikbaar als je echt serieus iets wilt.

Heb ik ook wel eens last van als ik te veel bier gebruikt... :-)
Volgens mij hebben ze pas 10 miljard opgehaald om verder te ontwikkelen. Zal vast goed komen. Google is in elk geval flink zenuwachtig geworden. Die zien hun melkkoe al verdwijnen.

Eric v B

Citaat van: Tinusch op 16-02-2023  16:24 uInmiddels verschillende recepten proberen te genereren met ChatGPT. Dit gaat niet altijd goed. Ik vind 168 kg mout + 4 kg suiker best veel voor 20 liter ;)

Je wilde toch een STRONG Ale?  smile

Kokkebil

Citaat van: Koenders op 16-02-2023  20:09 uWaar ik nu eigenlijk wel benieuwd naar ben is wat er gebeurt wanneer je zijn recept brouwt, en vervolgens de bevindingen aan hem doorgeeft. Zal hij dat meenemen in zijn volgende suggestie?

Ik heb onlangs een recept gevraagd voor kabeljauw en rijst.
Prachtig recept en er werd afgesloten met de vraag om de bevindingen te melden, dus wie weet.
Niet te serieus nemen voorlopig leuk om mee te spelen.

Fractus

Inderdaad, het is net als met de rest van het internet: een fantastische bron van informatie maar wel je gezond verstand blijven gebruiken   ;D

Heb ook al wat receptjes gevraagd, kwamen toch behoorlijke antwoorden uit. Omdat ik de Engelstalige versie gebruik van ChatGPT, merk je dat de recepten vooral van Amerikaanse origine zijn.

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.