Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Een boek over hobbybrouwen.. a la Moersleutel?

Gestart door Gielus, 22-01-2023 21:05 u

Vorige topic - Volgende topic

Gielus

Omdat ik in Alkmaar woon heb ik wel eens contact met de jongens van brouwerij Moersleutel. Nou heb ik vernomen dat de hoofd brouwer van Moersleutel Jorge Tomé (zelf ook een enthousiaste hobbybrouwer) een boek heeft geschreven voor de hobbybrouwer. De officiële release is tijdens de Moersleutel Fandag op 28 Jan. in Alkmaar.

Het heet: The shape of brewing: A guide for the Mindful Brewer.
Het is een Engelstalig boek, en hij komt zelf uit Portugal. Wat ik ervan begreep is dat het boek zich concentreert op het vormgeven van de smaak in bier. En om als brouwer zelf unieke recepten te ontwikkelen.

Er wordt uitgebreid geschreven waar creativiteit en inspiratie vandaan kan komen en hoe je die kunt implementeren in bier. Er wordt ook geschreven over technieken en processen van het brouwen die impact hebben op de smaak van het bier, en hoe je een manier van denken kunt trainen om met unieke concepten en creaties op de proppen te komen. Er wordt vanuit gegaan dat de lezer bekend is met alle stappen van het brouwproces en in staat is om consistent goede resultaten te behalen tijdens het brouwen.

Het lijkt mij met mijn koks achtergrond in ieder geval een enorm interessant boek. En ik kan niet wachten om het te lezen.
Hier de beschrijving van het boek zoals het op Amazon staat:

The main objective is to teach how beer flavor can be shaped. By providing means for the brewer to be able to elaborate unique recipes. Removing fears and concerns about using unique ingredients, techniques and products. It is assumed the reader is familiar with the whole brewing process, and that good quality and stable brews are achieved consistently. This book is aimed at widening the brewer's horizons, offering a pole for that first vault jumping.

Therefore, throughout this book we'll be reviewing where inspiration can come from, how to apply it to the beers to be, discussing techniques and processes where flavor can be impacted, shaping it to reflect our own intentions. Training the thinking process is crucial to come up with unique concepts and creations.

Starting by reviewing the brewing process and its traditional ingredients to explore potential windows of creativity. And followed by unique ingredients that can be used in the process to then again go beyond the laws of tradition.

A large number of concepts, ideas and knowledge will be approached, but seldomly explained thoroughly. There are several resources and authors that can elaborate in better and more scientific ways than what's the scope for this book. The reader can also see this book as a reference source for their trials, and, when appropriate, further readings will be encouraged on specific subjects.

Moving on, examples of homebrewed beers will be provided, exploring examples where creativity is put into practical terms. Providing the brewer an idea on how to contextualize techniques and ingredients presented before.

Then, to further understand where creativity and inspiration can come from, brewers from the craft beer industry are invited to share their visions, what drives their passion and how they expect the market to grow and expand.

The final chapter will explore and present theoretical brewing ideas and trials that the brewer is encouraged to conduct on their own. It can be seen as the school's exercise book, but one where you cannot look for the solution in the back. You will need to find it for yourself.

Wijbrouwers

De officiële release mag dan wel op 28 januari zijn, via Amazon kan je hem al bestellen en is die overmorgen in huis.
Bedankt voor het delen van dit bericht, gelijk het boek besteld.

PP

Ik heb het ook besteld, arriveert 26 januari.

Alexander_H

PP

Mijn indruk van het boek:

De schrijver stelt alle processtappen en grondstoffen (en alternatieven!) ter discussie; d.w.z. hij geeft hints in welke richting je bepaalde effecten kunt bereiken op grond van zijn ervaringen.
Hij hanteert geen ellenlange beschrijvingen maar schrijft to the point.
Per onderdeel wordt verwezen naar specifieke literatuur om jezelf in te verdiepen.
In het laatste hoofdstuk worden enkele brouwrecepten beschreven. Verwacht geen slash-copy-paste recepturen die je kunt toepassen.
Tijdens een aantal bierfestivals heb ik kennis gemaakt met een aantal bieren van Moersleutel. De bieren lijken "gecomponeerd"; ze passen nauwelijks in het hokjes denken van de standaard bierklassen (PS: ik heb geen enkele relatie met Moersleutel).

Samenvattend: het boek prikkelt de creativiteit van de brouwer.
Compliment voor de vakkundige beschrijving.
Ik verwacht dat ik regelmatig een onderdeel van het boek zal bestuderen.

Groet, Paul

Alexander_H

Ik ben er nog niet door, maar mijn indruk tot zover is wat anders.
Korte hoofdstukjes met samenvattingen van (voor mij) reeds bekende zaken uit andere boeken / media. Schrijfstijl vind ik ook niet echt geweldig. Ik zou dit boek tot nu toe niet aanraden, maar ik ben pas op 1/3, als ik hem uit heb, zal ik mijn conclusie hier ook zetten.

Dit is uiteraard mijn persoonlijke mening, dus ieder moet het voor zichzelf weten natuurlijk, maar in mijn beleving zijn de boeken waarna wordt verwezen in dit boek vaak een betere keuze.

PDGRRR

Citaat van: PP op 01-02-2023  17:16 u[...]
Tijdens een aantal bierfestivals heb ik kennis gemaakt met een aantal bieren van Moersleutel. De bieren lijken "gecomponeerd"; ze passen nauwelijks in het hokjes denken van de standaard bierklassen
[...]

Ik meen ooit begrepen te hebben dat een deel van hun (zware) bieren blends zijn, en dat ze dus door met de verhoudingen te spelen de smaak van het uiteindelijke bier bijsturen.

Kapau

Citaat van: PDGRRR op 03-02-2023  13:13 uIk meen ooit begrepen te hebben dat een deel van hun (zware) bieren blends zijn, en dat ze dus door met de verhoudingen te spelen de smaak van het uiteindelijke bier bijsturen.

Dit hebben ze ook tijdens sleuteldag verteld met de rondleiding door de brouwerij. Op het moment dat een barrel aged bier wordt geblikt is er een persoon de hele dag aan het mengen en tussendoor aan het proeven en bijsturen alvorens het uiteindelijke product op blik gaat.

Vergelijkbare Topics (7)

41776

Reacties: 8
Gelezen: 4040

25621

Gestart door seed7

Reacties: 7
Gelezen: 10218

6901

Reacties: 40
Gelezen: 23172

07-04-2011 09:55 u
door orangeloo
19510

Reacties: 10
Gelezen: 11149

28454

Reacties: 14
Gelezen: 11251

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.