Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Recente berichten

Apparatuur / Re: Kroonkurkapparaat, welke i...
Laatste bericht door hansHalberstadt - Vandaag om 14:52
Citaat van: Eric v B op Vandaag om 12:14Vandaag met een veiligheidskundige gewerkt. Zij gaf aan dat alcohol kankerverwekkend is. Misschien beter om daarnaast ook alcohol vrij bier te brouwen voor dat je siliconevet gebruikt.
ja als je alles laat wat niet gezond is dan wordt je waarschijnlijk heel oud maar erg saai. Het verschil met siliconenvet is dat je dat zonder meer weg kunt laten, maar alcohol is toch wel een beetje de kern van het bier helaas. (of gelukkig)
Als jij mag kiezen voor eentje, welke van de 2 laat jij dan weg?
Citaat van: CeesM op Vandaag om 12:19Je kan de processen van een grote commerciƫle brouwer niet vergelijken met die van een hobbybrouwer.
Het kan kan zijn dat de grote brouwer om diverse redenen het bier koeler laten klaren omdat velen geen hergisting in de fles heeft.

Dat kan natuurlijk, maar dat wil nog niet zeggen dat je niets van hun werkwijze kunt leren. Ik denk dat het altijd beter is om de info van mensen mee te nemen die er geweest zijn of werken en dan daaruit de juiste conclusies te trekken rekening houdend met wat er meespeelt zoals verschil in schaalgrootte.
Grondstoffen / Re: gist Brouwerij 't IJ
Laatste bericht door Markie Mark - Vandaag om 14:09
PaasIJ 2023 is momenteel weer volop beschikbaar dus je kunt ook een paar flesjes aanschaffen en vanuit daar starten. Heb je meteen wat te drinken thuis. Het is misschien wel de makkelijkst uit de fles opkweekbare gist en gaat als een malle tekeer.
Grondstoffen / Re: Hop voor een IPA
Laatste bericht door El Pastor Belga (MaJa) - Vandaag om 13:53
Citaat van: CeesM op Vandaag om 12:31Heb je de Engelse of Amerikaanse Gallon berekend? Daar zit ook een verschil in.
hop is in Oz en niet in Gallon als ik het goed voorheb

deze zijn ook 4% 28.4130ml voor de Engelse en 29.5735ml voor de amerikaanse 

de meeste recepten zijn er wel met amerikaanse maten..
Laatste bericht door Hai - Vandaag om 13:28
Citaat van: Kokkebil op Vandaag om 13:20Ja, dat snap ik.
Maar per soort hop zit er toch niet gigantische fluctuaties in alfa?
zal je verbazen, regelmatig de helft of meer verschil meegemaakt.
Laatste bericht door Hopfenfox - Vandaag om 13:24
Ze werken daar met pounds per barrel en dat is omgerekend 3,8 gram per liter. Wellicht helpt dat.
Laatste bericht door Kokkebil - Vandaag om 13:21
Citaat van: Bvk1983 op Vandaag om 11:13400 gram voor 24 liter is niet extreem veel.

Thanks!
Ik ga er gewoon mee verder!
Laatste bericht door Kokkebil - Vandaag om 13:20
Citaat van: Hai op Vandaag om 13:18Het een en ander is toch ook afhankelijk hoe sterk de hop is (dus de bitterheid) grammen zegt dan weinig!

Ja, dat snap ik.
Maar per soort hop zit er toch niet gigantische fluctuaties in alfa?
Laatste bericht door Kokkebil - Vandaag om 13:18
Citaat van: CeesM op Vandaag om 12:31Heb je de Engelse of Amerikaanse Gallon berekend? Daar zit ook een verschil in.

Goeie vraag!!
Rare jongens die Amerikanen/Engelsen.
Een kilo is toch overal ter wereld 1000 gr. en een liter toch 1000ml?
^-^  ^-^  ^-^  ^-^  ^-^
Laatste bericht door Hai - Vandaag om 13:18
Het een en ander is toch ook afhankelijk hoe sterk de hop is (dus de bitterheid) grammen zegt dan weinig!

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.