Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Schrootmolen Brewferm / montage schijvenmolen

Gestart door HansW, 12-07-2008 21:04 u

Vorige topic - Volgende topic

HansW

Ik heb me vandaag zo een schrootmolen van gietijzer (55 euro) in de winkel van Brewferm aangeschaft... thuis heb ik deze gemonteerd en bij het testen bleek hij om de keer dat ik draaide even vast te zitten... ? Als ik het boormachine erop aansloot schokte de schrootmolen enorm. Is dit normaal?  :shelp:

alvast bedankt

Groeten Hans

het kerrewiel

hoi Hans

Heb je hem met of zonder mout getest? Zonder mout haken de schijven in elkaar als het ware, en loopt dan niet lekker. Of de schijven staan te dicht op elkaar?

HansW

Zonder mout getest. Maar als ik de schijf die je erin moet schuiven bestudeer merk ik dat de cirkel niet vlak is deze is gebogen ik ga even wat fotootjes maken om wat te verduidelijken... Degelijke instructies zaten er niet bij (alleen een soort toiletpapier met wat informatie over extra schroeven).

het kerrewiel

Hahaha dat stuk toiletpapier zat bij die van mij ook bij. Die extra revetjes moet je tussen de molen en de voorkant zetten, zodat de afstand tussen de schijven groter word. Dat die schijven niet helemaal rond of vlak zijn is niet erg. Je moet hem wel testen met mout erin, je zult zien dat het dan beter werkt. Met de stelhandel aan de voorkant kun je de afstand tussen de schijven afstellen. Zet eerst de bout los, kiep mout in de trechter en draaien maar. Vang  het geschrote mout op en bekijk het goed. Als er veel ongeplette korrels inzitten, draai je de stelbout verder in, hierdoor komen de schijven dichter op elkaar. Nu weer effe draaien en controleren. Dit doe je net zolang tot je vind dat de mout goed geschroot is. Dan draai je de vleugelmoer aan de voorkant vast, zodat de afstelling niet meer veranderd. Zorg er wel voor de dat twee vleugelmoeren aan de zijkanten goed vast zitten! (En vergeet die twee ringen niet te plaatsen!) Succes!

HansW

Bedankt. Morgen eens testen...

Met vriendelijke groet

Hans

HansW

Probleem gevonden er zat nog een ringetje in de weg om te voorkomen dat de bol eruit zou rollen (om de dikte in te stellen). Ringetje weggehaald nu werkt ie prima.  ;D

Groeten Hans

VEMP

Bij deze molen wil ik graag gebruik gaan maken van een elektrische schroevendraaier. Was al gaan kijken of ik de schroef die het hengsel bevestigd kan vervangen door een schroef met een kruiskop. Nog niet gevonden. Maar heeft iemand die ervaring mee?

aldo

Toen ik een koffiemolen gebruikte deed ik het niet met een kruiskop maar met een zo'n verstel stukje zodat ik er een dopsleutel op kon zetten.

Joran

Citaat van: HansW op 14-07-2008  10:42 uProbleem gevonden er zat nog een ringetje in de weg om te voorkomen dat de bol eruit zou rollen (om de dikte in te stellen). Ringetje weggehaald nu werkt ie prima.  ;D

Dat ringetje bij dat kogeltje moet er toch in blijven. Het kogeltje was dacht ik alleen om op te draaien. De vleugelmoeren aan beide zijde om af te stellen. Althans zo hebben wij het gedaan. Wel liep ie bij ons steeds los waardoor we bij blijven stellen en er zo nu en dan ook hele korrels door komen.

Flessengeluk

Voor VEMP,

Als die schrootmolens van Brewferm nog steeds dezelfde zijn...
Ik ben die zwengel al meer dan 10 jaar kwijt, en span de schroefkop van een elektrische schroevendraaier over het korte, dunne asje (met schroefdraad), geen problemen mee, een zeldzame keer de schroefkop weer aandraaien. In de vultrechter zet ik een grotere trechter (waar ongeveer een kilo in kan). Met één batterij (Li-Ion) kan ik minstens 15 kilo schroten, meer heb ik nog niet geprobeerd.

Succes, J.

broeder

hoi...

Ik denk dat het niet goed gaat lukken met een elektrieke schroevendraaier.
Ik heb bij mijn molen op de plaats van de vleugelmoer (aandrijfas) een imbus-bout gedraaid,
op de kop van die imbus-bout zet ik de kop van mijn boormachine.
Goed stevig aandraaien.
Op de relatief lage snelheid laten draaien en het schroten gaat prima.
Als je veel moet schroten is dat kleine vultrechtertje is niet echt tof.
In die trechter past precies een stuk rioolbuis (wel ff schoonmaken :groots:),
hierdoor kan je wat meer mout tegelijk in de koker storten.

succes
Willem

VEMP

Fijn om te horen! Dan ga ik een inbus schroef komen en een bitje.

Sjakie

Ik heb gewoon de kop van een passend boutje afgezaagd en daar de boormachiene op gezet.
Werkt prima. Alleen wil ik er nog een vertrager tussen zetten. Nu loopt mijn boormachiene knap heet.

broeder

hoi...

Je hebt geen bitje nodig.
Je boortol zover mogelijk opendraaien,
dan past ie op de kop van de imbusbout.
Trouwens... origineel vleugelmoertje bewaren,
je weet nooit of je de slinger nog een keer wil gebruiken.

Willem :elifant:

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.