Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Afgesplitste draad naar aanleiding van aanpassing koelkast Adrie

Gestart door Henielma, 29-11-2007 23:19 u

Vorige topic - Volgende topic

Ronnie

Adrie,

Per toeval kijk ik eens naar de recente foto's van uw koelkastaanpassing met die heater-lampen.
Ik wil niet de wijsneus spelen maar graag een ervaring meedelen die ik in mijn eerste gistkast had. Daar had ik ook een pak lampen die op dezelfde manier gemonteerd zaten in een kast onder een metalen gaatjesrooster.
Daar zijn vrij snel de bakelieten sockets (lamphouders) verbrokkeld omdat die te warm werden. De lampen zaten er zelfs vast in gebakken, ondanks laag vermogen.
Door de lampen andersom, dus glas naar boven en de sockets op de bodem te monteren en vervolgens boven het glas de rooster, werden de sockets niet meer zo warm en bleven ze gaaf.

In mijn nieuwe gistkas (geen combinatie met koelkast) zijn er 3 verwarmingselementen van 50 Watt gebruikt:
Kijk_hier

:degroeten: Ronnie.

link aangepast (Edgar)

Ronnie

Ser Nr van dat verwarmingselement : Bestnr.:  532894 - 8A

Adrie

Goede tip, Ronnie. Ik had me ook al zitten afvragen of het ondersteboven monteren van de lampen wel een goed idee was i.v.m. de warmte. Dit zijn overigens armaturen die 60 watt kunnen hebben en op zijn kop gemonteerd kunnen worden, dus ik denk dat het wel goed gaat, maar ik houd het in de gaten.

Hans (Lagos)

Citaat van: Ronnie van 't Lobos op 12-12-2007  10:00 uSer Nr van dat verwarmingselement : Bestnr.:  532894 - 8A

Of het hier nu wel of niet thuis hoort, inderdaad een goede tip Ronnie  :duimop:

Henielma

Mooi verwarmingselement. Let wel op dit element is 12 Vdc. Een voeding van 230 Vac naar 12 Vdc is dan dus nog nodig.

Ronnie

Citaat van: Henielma op 14-12-2007  20:32 uMooi verwarmingselement. Let wel op dit element is 12 Vdc. Een voeding van 230 Vac naar 12 Vdc is dan dus nog nodig.

Begrijp ik niet waarom dat nu 12V is. Heb dat al 2 jaar, die PTC-weerstanden en ze zijn voor 230V hoor! Verwarmingselementen is voor mij werkelijk het laatste dat je via een voeding moet voeden!

Wat ik ook in gebruik heb zijn deze weerstanden: , je moet er wel draden aan solderen of via een porcelein kroonsteentje een draad aan schroeven aan elke zijde. Het zijn er van 1 kilo-ohm 100 Watt. Rechtstreeks op de 230 Volt consumeren ze dan 53 Watt .  Voor een gistkast van het slag van Adrie kom je toe met 3 elementen in parallel, dus 159 Watt. Elke weerstand op een alu plaat schroeven van 200 x 200 mm met omgeplooide uiteinden die vertikaal staan. Echter met die PTC's heb ik een dubbele beveiliging: thermostaat + de PTC eigenschap.

Als over een 10tal dagen mijn kast ledig is zal ik een foto maken.

@Mo: hier wordt equipment getoond EN OOK BESPROKEN, kan dat niet?

Bierke

Hoi Adrie,

Ik heb net enkele vaten zoals dat van jou op de kop kunnen tikken. Hoe heb jij de aansluiting bovenaan gemaakt?
Ik zie dat je er in de koelkast geen waterslot meer op aan kan sluiten?
Kan je van de bovenkant (=dop) van jouw vat een foto bijplaatsen?

Hartelijk dank !!
Met vriendelijke brouwgroeten,
Bierke

Adrie

Ha Bierke,

Ik heb in de dop een gat van 12 mm geboord en hierin een koperen pijpje van 12 mm gelijmd. Vervolgens heb ik (nadat de lijm droog was) zowel aan de binnen- als de buitenkant de naad dichtgekit met siliconenkit. Op het pijpje heb ik een knie met een ander pijpje gezet (met knelkoppelingen, solderen kan natuurlijk ook) en op dat pijpje schuif ik een slang die in een bakje met water hangt. Dit doet dienst als waterslot.

Overigens is dat lijmen en kitten niet ideaal, want het zit niet echt stevig. De laatste keer is het losgedraaid, dus niet meer luchtdicht. Binnenkort maar eens repareren.

Enkele vaten... wow. Ik zou er ook nog wel een bij willen hebben. Dit zijn echt perfecte vaten. Super kwaliteit kunststof.

Menno

Adrie, volgens mij moet dit met een koppelstuk te doen zijn. Aan één kant vastschroeven (schroefaansluiting door gat vat en dan moer erop), evt. voorzien van rubbers en aan de andere kant knelkoppeling aan je buis. Verder jouw beschrijving. Idee?  :idea:

Aanvulling: ik bedoel zoiets:

:degroeten:

Adrie

Briljant, Menno! Ik moet vanmiddag toch naar de Praxis.  :proost2:

Menno

Citaat van: Adrie op 01-02-2008  13:46 uBriljant, Menno! Ik moet vanmiddag toch naar de Praxis.  :proost2:

Let wel dat je dan een koppeling vind die je eenvoudig kan reinigen, anders heb je zo een nieuw probleem op kweek...  :D

En (waarschijnlijk) in hetzelfde pad zal je ook wel iets van rubber ringen vinden!  ;)

Bierke

Maar Adrie,

Bedankt voor jouw tips Adrie!

Ik heb ook twee voorstellen:
1. gebruik gewoon van die buigzame koperen buizen (diameter 10 of 12 zoals je wil)! Geen koppelingen meer!
2. past een siliconen darm van Brouwland daar niet in? Steek die enkele centimeter door de dop naar binnen toe geef er een paar sneetjes in met een breekmes en lijm die siliconen darm aan de binnenkant vast.

Misschien zijn dit mogelijkheden?

Met vriendelijke brouwgroeten, :degroeten:
Bierke

Menno

Bierke, ben je dan niet bang dat je het te moeilijk maakt waardoor het bijna niet goed schoon te maken is?  :weetniet:

Vanwege het verlijmen bedoel ik...

Bierke

Hoi Menno,

Ja, maar die koperen buis met kit afdichten is ook niet zo eenvoudig schoon te maken. Ik zou die darm aan de binnenzijde op dezelfde wijze afkitten.
't Is maar een ideetje.

Groeten,
Bierke

Menno

Als Adrie inderdaad gebruik maakt van de koppeling zoals eerder als voorbeeld genoemd is, dan kan alles met knelkoppelingen gedaan worden. Demonteerbaar dus.  ;)

Maar goed, Adrie is, als het goed is, bij de bouwmarkt geweest, ik ben benieuwd wat hij uiteindelijk gaat toepassen.  :duimop:

Adrie

Ik ben inderdaad geweest. Binnenkort maar eens knutselen.

Menno

Adrie

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.