Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoe ontstaan gistvlokken in bier?

Gestart door Johannes, 27-10-2007 21:12 u

Vorige topic - Volgende topic

Johannes

Ken je dat? Ga je naar een restaurant of café, bestel je een Westmalle Tripel, het water loopt je al in de mond, je schenkt de fles uit in de prachtige Westmalle bokaal en... plons, kletter, bloemp!  :rundum:  :echtboos: Allemaal 'klut'n' (klonten) in je Tripel!

Bij nadere inspectie blijkt de gist te zijn samengeklonterd tot een soort van minipostzegeltjes die door je hele glas drijven. Bij de bieren waarbij ik dit heb geconstateerd was ook een smaak- en geurafwijking waar te nemen.

Weet iemand wat de oorzaak hiervan is? En wat gebeurt er 'fysiek' gezien met de gist? Is het dood? Levend?

Het heeft ongetwijfeld met de leeftijd te maken hebben, want bij supermarkt Westmalle heb ik het nog niet meegemaakt.

Oscar

Hmm, leeftijd zo dit misschien kunnen, dan zou je dus de volgende keer eerst de datum moeten checken. Ik heb het fenomeen nog nooit zo meegemaakt..

Menno

Ik heb al wel enkele malen bij de Westmalle tripel meegemaakt dat deze met transport (lees: winkel -> huis) het flesje wat geschud is geraakt. Na drie weken koelkast bleef het troebel en dreven er grove stukjes door mijn flesje!  :echtboos: Ik had ook het idee dat de smaak 'minder' was.  :'(

Komt dit een beetje overeen met jouw bevinding, Johannes?  ???

Johannes

Citaat van: Menno op 27-10-2007  21:25 uKomt dit een beetje overeen met jouw bevinding, Johannes?  ???

Ja inderdaad, alleen bij een verse Westmalle plakt de gist prima aan de bodem, althans bij een vers exemplaar. Voor de duidelijkheid het betrof hier geen oud exemplaar. En echt oude bieren kenmerken zich door gist die niet meer plakt maar meer los zweeft bij de minste of geringste beweging. Ook heb ik het idee dat de kleur van dode gist donkerder is. Hier is dus niet sprake van een normaal ouderdomsverschijnsel alleen iets wat soms voorkomt.

oranjeboombiertje

Dit verschijnsel heb ik alleen nog maar meegemaakt in oud bier, ook bij eigen brouw. Gelukkig halen de meeste bieren bij mij het half jaar nog niet.

:degroeten:
Wesley

William

Volgens mij heeft een gist een soort lading op z'n buitenkant waardoor ze elkaar afstoten. Deze lading zal o.a afhankelijk zijn van de pH van het bier. Dus als het bier zuurder wordt zou dit effect sneller kunnen optreden.

Ook zullen er waarschijnlijk allerlei polymeren aan de buitenzijde van de gist zitten die voorkomen dat de gisten onderling met elkaar vlokken. Op het moment dat een gist aan het doogaan is zal hij waarschijnlijk ook dit soort polymeren kwijtraken waardoor het geheel gaat klonteren.

Rook jij autolyseachtige geuren aan dit bier?

Johannes

Citaat van: William op 27-10-2007  21:48 uRook jij autolyseachtige geuren aan dit bier?

Ik weet niet zeker of het autolyse was. Het was minder sterk dan bij echt oud bier. Bovendien heb je bij bieren met autolyse vaak andere ouderdomssmaken- en geuren.

William

Het is wel een apart fenomeen. Ik heb het volgens mij vorige maand ook gezien bij een Westmalle Tripel - kloeten in de pap

Johannes

Het fascineert met net zoveel als dat het me irriteert. Zeker als je het bier terugstuurt en de ober 2 minuten weer voor je neus staat. "Meneer, ik heb net even geproefd maar volgens mij is er niks mis met dit bier"  :echtboos: 

Nee, halve zool. Vind je het gek als je een Westmalle Tripel op 3 ºC serveert?? Opsaute, en haal me maar een pils van de tap!  :bokser:  :echtboos:

Menno

Wanneer ik in een horecagelegenheid ben en zin in iets lekkers heb, dan ga ik op mijn gevoel af. Wanneer dit niet zo best is, dan loop ik vaak even mee naar de bar en vraag wat ze zoal hebben. En soms betekent dit dus tóch een bestelling van een pils v/d tap...  :-\

Johannes

Voordat ik een verkeerde indruk maak, die laatste zin is verzonnen he? Overigens een pilsje gaat er prima in hoor, maar wat ben ik blij als ik in een restaurant een verse tripel kan krijgen, zonder klonten dan.

korek

Het heeft wel z'n voordeel, als je zo'n klontje fijnmaalt tussen je tanden weet je meteen hoe de gist van Westmalle smaakt. Overigens heb ik het ook nog niet meegemaakt.

Menno

Citaat van: Johannes op 27-10-2007  22:31 uVoordat ik een verkeerde indruk maak, die laatste zin is verzonnen he?
Nee hoor! Wanneer speciaalbieren liggen in een véél te koude koeling dan bestel ik bij voorkeur een pils v/d tap!

Johannes

Ik bedoelde mijn laatste zin he? (dat van opsaute en zo  :) )

Menno

MO

Klonten heb ik nochthans nog nooit meegemaakt. Ik zie wel dat sommige bieren binnen een maand of zes gaan vlokken. Het ziet er niet zo mooi uit, maar de vlokken zijn kennelijk zo klein dat je ze absoluut niet proeft. Zou ik daarvoor de houdbaarheidsdatum moeten verkorten? Moeilijk hoor.

Johannes

Citaat van: MO op 27-10-2007  23:48 uZou ik daarvoor de houdbaarheidsdatum moeten verkorten? Moeilijk hoor.

Nee, nee, heel veel bieren raken ver over de houdbaarheidsdatum zonder ooit te gaan klonteren, dit gebeurd alleen bij bepaalde bieren.

Oscar

Citaat van: MO op 27-10-2007  23:48 uZou ik daarvoor de houdbaarheidsdatum moeten verkorten? Moeilijk hoor.

Dat niet direct...De indirecte vraag is natuurlijk: komt bij meerdere bieren voor en/of bij meerdere gisten? Ongeacht de oorzaak kan het natuurlijk ook een "produkt eigenschap" zijn

Johannes

Het komt voor bij meerdere bieren, maar ik heb het vaak meegemaakt bij Westmalle tripel. Vast omdat dit veel wordt geserveerd in restaurants en cafe's.

Brouwerken

Ongezond is het niet die gist.

oranjeboombiertje

Nu zit ik aan een Westvleteren 12, deze is nu zo'n half jaar geleden gehaald (tht 09-05-10). Dit bier bevat ook de nodige gistvlokken. Natuurlijk is dit bier, zoals iedereen weet, gebrouwen met Westmalle gist. Waarschijnlijk is het een eigenschap van de gist. Misschien ook in combinatie met een hoog alcohol percentage?

Wesley

Edgar

Ook Achel (ook Westmalle gist) had er een tijd geleden heel veel last van. Ik dacht dat de samenklonteringseigenschappen van gist van héél veel factoren afhangt, onder andere calciumconcentratie en algemene conditie van de gist. Aangezien de genoemde bieren suikerbieren zijn, is het misschien niet gek om als hypothese te stellen dat misschien een tekort aan bepaalde voedingsstoffen een rol kan spelen. Ik zeg nu maar iets. Misschien moet SiriS eens zaken gaan doen met de paters?

oranjeboombiertje

Ik denk dat het alcohol percentage ook een grote invloed zal hebben. Bij een hoegaarden grand cru heb ik ook weleens vlokken gezien. Waarschijnlijk gaat de gist zich zo gedragen wanneer deze dood is. Door het hoge alcoholpercentage is de gist sneller dood.

Als het door de suiker zou komen moeten we de Belgische brouwers misschien eens overtuigen om over te stappen op volmout >:D

Wesley

preuver

Hoi,
Bij Westmalle heb ik er de laatste 2 jaar geen last van gehad en die serveer ik normaal niet voor het eerste bottel jaar.
Bij de Achel heb ik dit regelmatig die vlokt al erg vanaf 6 maanden na botteling en geeft klonten na 8 maanden.
Zit er aan te denken om hem tijdelijk van de kaart te halen, krijg steeds vaker gasten die klagen

Mijn stel regel die ik zo goed en kwaad als het gaat probeer bij te houden is dat ik geen trappsten schenk die jonger zijn dan 7 maanden.

Groet Pascal

Vergelijkbare Topics (7)

30688

Reacties: 4
Gelezen: 2118

21748

Reacties: 19
Gelezen: 8008

9757

Reacties: 9
Gelezen: 3696

35480

Reacties: 46
Gelezen: 10141

34113

Reacties: 5
Gelezen: 1771

24846

Reacties: 8
Gelezen: 3489

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.