Indikken van het filterbed door recirculatie een risico bij RIMS/HEMS?

Gestart door brouwschuur, 30-01-2007 13:44 u

Vorige topic - Volgende topic

brouwschuur

Hallo,

Ik ben aan het overwegen om een RIMS achtig systeem te bouwen.
Als fiteronderdeel wil ik gebruik maken van een soort zeefplaat vlak
boven de bodem van de maischketel. Na wat informatie via internet
ingewonnen te hebben ben ik gestuit op recirculatie problemen inherent
aan de techniek door indikken van het mout. Ik moet er eigenlijk
van uitgaan dat het geen probleem kan zijn omdat vele mensen lovend
zijn. Desalniettemin, is er ervaring met dit en hoe kan ik dit eenvoudig
omzeilen?

Wilco

MO

Langzamer pompen. Filterbedden slaan met regelmaat dicht, dat is inherent aan deze unit operation. Het gebeurt bij mij best wel vaak maar snijden (je filterbed wat verstoren) en langzamer pompen bieden altijd wel uitkomst. Kortom: maak je geen zorgen, na een paar keer ken je je installatie en kun je meestal dit soort problemen wel oplossen.

Brewzilla

Hallo brouwschuur,

Het dichtslaan van het filterbed kun je voorkomen door na het storten van de mout eerst een rust aan te houden van 5 à 10 minuten. Pas daarna de pomp aan met de kraan 'erachter' dicht. En dan die kraan langzaam open draaien tot een rustig stroompje ontstaat uit je instroomverdeler. Het is zeker niet de bedoeling om zoveel mogelijk liters per minuut rond te pompen.

Naar wens kun je bij iedere temperatuur-rust dit verhaal herhalen: kraan dicht, pomp uit, filterbed omwoelen, 5 min. rusten, pomp aan, kraan beetje open. Ik doe dat zelf overigens niet consequent.

Persoonlijk heb ik slechts zeer zelden last van een dichtgeslagen filterbed. Als het gebeurt heb ik óf mijn kraan te ver opengezet, óf de mout te fijn geschroot. De moutstorting is bij mij niet van invloed (b.v. een weizen met 55% tarwe).

Grtz, JW

MO

Inderdaad, ik wacht ook altijd 10 minuten na storten met pompen. Ik heb overigens geen RIMS maar een HERMS maar dat maakt volgens mij voor deze discussie niet uit.

Adrianus Tripel

Het schroten bij een RIMS of WURMS is van groot belang. Schroot zo grof mogelijk. Als je met tarwe brouwt stort dan eerst de mout en dan pas de tarwe. Je moutvliesjes zitten dan onder en je filter slaat minder snel dicht. Als je de mogelijkheid hebt om de pers van je pomp op je filter te zetten zodat je terug tegen de stroom in kan pompen wil ook wel eens handig zijn om verstopping te verhelpen.

Succes

Met b(r)ouwgroet
Ad

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.