Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwen met een fust

Gestart door oranjeboombiertje, 16-12-2006 15:08 u

Vorige topic - Volgende topic

oranjeboombiertje

Sleuven onderaan is echt een aanrader. Dit scheelt echt enorm. Wat voor brander gebruik je voor het koken met een fust?

:degroeten:
Wesley

Jos Groen

De manouth komt van Van Gelder. de brander heeft een vermogen van 8,5 kW (naar het schijnt dan).

Gisteren een tripel gemaakt, buiten natuurlijk maar het weer was niet echt prettig voor de brander, binnen maischen is een aanrader.
De sleuven hebben wel beter resultaat, het scheelt ongeveer 0,5 graad per minuut bij 20 liter.

oranjeboombiertje

Het resultaat bij 20 liter heb ik gisteren zelf ook gemerkt, het is duidelijk beter. Maar volgend weekend moet ik voor school 36 liter brouwen en ik ben bang dat ik deze hoeveelheid niet aan de kook krijg met mijn Mammuth. Zijn er misschien mensen die hier ervaring mee hebben?

Wesley

Jos Groen

Ik zie 36 liter echt niet als een probleem, gewoon uit de wind blijven. :D

Jacco

Gewoon rvs zaagjes voor de decoupeerzaag. Ik heb met één zaagje drie fusten opengezaagd.
En hier kosten ze twee stuks voor € 5,-

oranjeboombiertje

Citaat van: Jos Groen op 08-01-2007  07:51 uIk zie 36 liter echt niet als een probleem, gewoon uit de wind blijven. :D

Ik sta in een schuurtje dus uit de wind blijven moet wel lukken denk ik :D Toch ben ik er nog niet helemaal zeker van want het kostte de brander voor 20 liter toch meer moeite in het fust als in mijn oude emaille pan. Ook wordt de onderrand van het fust nogsteeds heel heet, als ik het fust op een houtten plank zet brand het gewoon in het hout van de hitte. Dit betekend volgens mij toch dat het nogsteeds niet optimaal is.

Wesley

Herman

40 liter in een fust was bij mij geen enkel probleem met de Mammuth brander, ik zorg wel voor een windbeschermer rondom de brander (plankjes/kartonnetjes die tegen uitwaaien beschermen).

JOT

In mijn brouwerijtje verhit ook de Mammuth brander een ketel van 40 liter zonder problemen.

Johan,

oranjeboombiertje

Ok, ik hoef dus toch niet echt bang te zijn dat het niet aan de kook raakt. Hebben jullie deze ervaringen met fusten of met gewone pannen?

Wesley

JOT

Hallo Wesley,

Ik gebruik RVS pannen.

Johan.  :pan:

Ludo

Hallo allemaal,
Ik gebruik ook een 50 liter fust voor het koken en doordat ik een zware brander heb, heb ik geen problemen met het koken.
Alleen denk ik dat er betere methoden zijn om gaten in fusten te maken.
Ik heb een HERMS installatie gemaakt met drie 50 liter fusten met aangesoldeerde aansluitingen. In totaal heb ik 12 gaten geboord van 22 mm.
Dat heb ik gedaan met een kroonboor die ik in een gereedschapswinkel heb gekocht. De prijs inclusief de houder (eenmalig) bedraagt E 13.00.
De boor alleen kost E 7.00.
Bij RVS is het wel zaak om het toerental bij het boren heel laag te houden, dan gaat dit netjes en zonder enig probleem.

Proost,
Ludo

Bierke

Dank je Ludo!
Zo ga ik het ook doen. Ik heb namelijk al zo'n kroonboor nodig gehad om de gaten te maken voor de kranen op mijn fusten. Dus die heb ik toch al liggen!!
'k Laat je weten of bij het volgende brouwsel de temperatuur beter oploopt!!

Met vriendelijke brouwgroeten,
Bierke

oranjeboombiertje

Citaat van: Jos Groen op 16-12-2006  22:14 uLaat me weten hoe het resulaat is. Hoe ga je het testen? Met 5 liter water?

Klinkt als een zwaar biertje.  :proost: :lekkerbier:

Dan is hier het resultaat:

Het is een zwaar bier (8%) maar dus niet de 9-10% waar ik op gehoopt had (het volgende bier wordt dit wel) Het is wat zoetig, moutig. lekkere bitterheid (wel wat weinig) en lekkere volle smaak, een lekker winterbier wat je niet heel rustig hoeft te drinken.

Wesley

Ludo

Dat ziet er heel goed uit.
Proost,
Ludo

Lenx

Het ziet er pikzwart uit, zo drink ik ze graag!

oranjeboombiertje

Het lijkt hier donkerder dan het werkelijk is. In werkelijkheid kan je er nog doorheen kijken en heeft het een mooie rood/bruine kleur. Ongeveer zoals een Rochefort.

Wesley

Jos Groen

proefuh !!!

ik wil proefuh!!!

:elifant: :dansen: :elifant: :hoera: :groots: :hoera: :elifant:

Jos Groen

kijk hier een winderig gebeuren , ik heb de wind er onder... waai met alle winden mee
moet een windje ..... afijn
morgen 30 liter lichte tripel :D

en dan van de zomer knalle  :elifant: :dansen: :hoera: :degroeten: :slaperig: :leren: samenvol :gistsmile: :beersmiley: :nut: :weetniet: :shelp:

oranjeboombiertje

Citaat van: Jos Groen op 20-01-2007  14:56 uproefuh !!!

ik wil proefuh!!!

:elifant: :dansen: :elifant: :hoera: :groots: :hoera: :elifant:

Kom er maar een halen  :D

Wesley

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.