Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwen met een fust

Gestart door oranjeboombiertje, 16-12-2006 15:08 u

Vorige topic - Volgende topic

oranjeboombiertje

Op het moment ben ik aan het brouwen met een opengeslepen 50 liter fust. Wat mij meteen opvalt is dat het verwarmen erg langzaam gaat. Ik vermoed dat het komt omdat er erg weinig en kleine (standaard) gaatjes in de onderste rand zitten. Heeft iemand hier ervaring mee? moet ik er gaten bij boren?

:degroeten:
Wesley

korek

Gaten in de onderste rand hebben niet veel nut, je moet grote gaten in de bovenrand boren, zodat de hete gassen langs de hele ketel kunnen circuleren.

Groeten,
Korek

oranjeboombiertje

Even voor de duidelijkheid het is een fust en geen gamel. Er is maar 1 wand dus heeft het niet veel zin om gaten te maken in de bovensterand.

Wesley

korek

Sorry, ik nam eigenlijk aan dat het om een gamel ging, niet goed gelezen. Dan geef ik toch het advies om meer en grotere gaten te maken in de onderrand, allicht stromen er meer hete gassen langs de buitenwand omhoog.

Groeten,
Korek

Johannes

Dat lijkt me een te voorbarig advies. Wat voor fust is het? Hoeveel graden/min is de verwarming? Wat is de capaciteit van de brander, sta je binnen, buiten?

oranjeboombiertje

Ik sta binnen in een schuur. De brander is een Mammuth brander. De fusten zijn lege 50 liter fusten van Heineken. (Misschien post ik vanavond als ik klaar ben nog even een foto bij de draad laat je installatie zien.) Ik ben nu aan het koken. Het is een brouwsel van 20 liter en in 1,5 uur is er nog geen 5 liter verdampt zoals in mijn oude pan het geval was er is nu ongeveer 2,5 liter verdampt. Toen ik daarnet 0,5 liter kandijstroop toevoegde duurde het minstens 5 minuten om weer aan het koken te raken  :o Hopelijk is dit voldoende info.

Wesley

Rudie

Hoi, gewoon grote gaten boren in de onderste rand zodat de lucht weg kan. Deze lucht gaat anders werken als een buffer waardoor de verhitting trager gaat. Succes

oranjeboombiertje

Kan dit ook ivm de stevigheid van het fust?

Wesley

Jos Groen

Ik heb dezelfde problemen met aan de kook brengen, ik ga uit van elke 2 minuten 1 graad verhoging.

De 8,5 kw brander lijkt wel te zijn begrenst... Ik heb ooit eens een testje gedaan met 20 liter op de manmuth en toen was het 20 liter / 1 graad per minuut.

Heb je een systeem om je temperatuur te loggen?

Jos Groen

Citaat van: Rudie op 16-12-2006  20:10 uHoi, gewoon grote gaten boren in de onderste rand zodat de lucht weg kan. Deze lucht gaat anders werken als een buffer waardoor de verhitting trager gaat. Succes

ik snap dit dus even niet! Het is toch juist handig dat de onderkant rand de warmte vasthoudt.

oranjeboombiertje

De lucht die binnen deze rand blijft staan staat bijna stil hierdoor warmt de inhoud slecht op. Vandaag heb ik gebrouwen met 20 liter en dit kookte heel langzaam/slecht met de brander op zijn hoogst. Ik ga denk ik toch maar gaten maken in de rand. Heeft iemand hier ervaring mee?

Wesley

Jos Groen

:denken: Ja precies. Wie weet wat helpt? En aan elke kant een gat?

Wat ben je aan het brouwen? :hoera:

oranjeboombiertje

Vandaag heb ik een soort quadrupel/barley wine gebrouwen. Het is een verbetering van een eerder gebrouwen biertje. Het rendement valt iets tegen mede omdat er minder verdampt is dan gepland. Geplande dichtheid was 1095-1100 en was uiteindelijk 1090, dus de schade is beperkt.

Wesley

Jos Groen

Laat me weten hoe het resulaat is. Hoe ga je het testen? Met 5 liter water?

Klinkt als een zwaar biertje.  :proost: :lekkerbier:

oranjeboombiertje

Ik verwacht een biertje met tussen de 9 en 10 % alcohol. Wat bedoel je met testen?

Wesley

Rudie

Citaat van: oranjeboombiertje op 16-12-2006  20:39 uKan dit ook ivm de stevigheid van het fust?

Jazeker, gewoon om de paar centimeter een gat boren dat verzwakt de constructie echt niet.

oranjeboombiertje

Hoe groot moeten deze gaten zijn?

Rudie

Zo groot mogelijk en steeds een paar centimeter materiaal tussen de gaten houden.

oranjeboombiertje

Dat ga ik dan maar eens doen.

Rudie

Beetje mooi verdelen die gaten, dan ziet het er nog knap uit ook.  :dansen:

Succes ermee.

Jos Groen

Citaat van: oranjeboombiertje op 16-12-2006  22:16 uIk verwacht een biertje met tussen de 9 en 10 % alcohol. Wat bedoel je met testen?
Eigenlijk heel eenvoudig , 5 liter water in je ketel van bijvoorbeeld 20 graden, dan de stopwatch aan en kijken hoelang het duurt voor het kookt (20 liter duurt iets langer maar dan heb je wel een mooie hoeveelheid en is het allemaal wat duidelijker zichtbaar)

Vervolgens de gaten boren en kijken hoelang het dan duurt

oranjeboombiertje

Ik weet alleen dat het zonder gaten veel te lang duurt. Ergens deze of volgende week zal ik eens gaten maken. Dan tijdens de volgende brouwdag merk ik het waarschijnlijk snel genoeg. Het koken is bijna onmogelijk zonder gaten, terwijl er maar 20 liter in een 50 liter ketel zat.

Wesley

Jos Groen

Toch heb ik nog steeds mijn bedenkingen over de werking
zoals mijn brouwmaatje zegt :

Nee,
Het maakt niet veel uit.
Je verwarmt met de vlam.
Dat is gas, ofwel hele warme lucht.
Warme lucht stijgt op,
en verdringt de koude lucht. De koudste lucht verdwijnt dus onder de rand vandaan. De warmste zit aan de onderkant van de pan.

Als je gaten boort dan gaat die warme lucht eerder weg.
Je gasstroom gaat meer naar de rand.
Met die gasstroom wordt je vlam meegetrokken.
Het blauwe gedeelte van de vlam zal dus langer worden.
Dus meer gas van een hogere temperatuur kleeft aan de onderkant.  Dat is goed.

Maar het stroomt ook meer door, dus meer kouder gas zit aan de rest van de bodem. Dat is niet goed.  Het verschil tussen warm en koud wordt iets groter. Het totale effect hangt sterk af van de vorm van de bodem van de pan. Deze iets bolvormig, en dat is niet echt gunstig. Maar het effect is volgens mij minimaal.

Helaas kook je buiten.
Door wind die ook weer in de gaten blaast waait je warmte weg..... Alleen daarom zou ik het niet doen.

MesserSkitz

Is iemand in staat dit te weerleggen ?

Tevens als ik het wel ga doen , ga ik gebruik maken van de slijptol, dat is een stuk makkelijker en sneller .... misschien iets mindermooi maar 30 gaten boren van 20 mm is een hel van een karwei.....

Jacco

Ik heb het nog niet geprobeerd om het verschil met en zonder gaten te meten. Met gaten is volgens mij beter.

Denk maar aan een druppel die je op een gloeiende plaat gooit. Die blijft ook lang liggen omdat er zich een klein laagje met Waterdamp (gas) tussen de plaat en de druppel blijft hangen dat als isolatie werkt.

Rudie

Citaat van: Jos Groen op 18-12-2006  13:06 umaar 30 gaten boren van 20 mm is een hel van een karwei.....

Dan probeer je het eerst met 15 gaten, het gaat er maar om dat je luchtcirculatie krijgt onder de bodem van je fust. Of je haalt de hele rand weg en zet je ketel op pootjes.

Succes.

Vergelijkbare Topics (7)

39662

Reacties: 0
Gelezen: 1200

22178

Reacties: 45
Gelezen: 21202

7321

Reacties: 13
Gelezen: 4076

42155

Reacties: 29
Gelezen: 2770

5020

Reacties: 20
Gelezen: 7600

33990

Gestart door DS-brouw

Reacties: 163
Gelezen: 33331

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.