Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Verwarmingselement van 10 kW

Gestart door Brewzilla, 27-11-2006 13:40 u

Vorige topic - Volgende topic

Brewzilla

Vorige week twee verwarmingselementen op de kop getikt bij een wasmachine-onderdelen-winkel. Het vermogen stond er niet op, maar vanwege de prijs (€ 5,- per stuk) toch maar meegenomen. De elementen zijn niet recht maar krom en kunnen langs de binnenwand van een ketel gemonteerd worden. Zou heel mooi passen in mijn HLT.

Bij nameten (eerst een paar stoppen eruit (mijn methode), toen de Ampère-tang van een brouwmaat erop) bleek het vermogen van de elementen bijna 10 kW te zijn! Een raadsel hoe die in zo'n consumenten-winkel verzeild zijn geraakt...

Heeft iemand een idee hoe ik die elementen toch zou kunnen gebruiken in een doorsnee-situatie? (230 V, max. 16 A)?
Ik hoef er natuurlijk geen 10 kW uit te halen, maar 3 tot 3,5 kW zou mooi zijn.

Grtz, Brewzilla

PS: ik heb geen verstand van electra, dus liefst een eenvoudig antwoord ;-)

<edit (MO)> HLT = hot liquor ton, is opslagketel voor warmwater

Hans (Lagos)

Koop er nog een bij en zet ze alle drie in serie en je zit op ongeveer 3300 watt / 15 Ampere

Gr. Hans

Emile

Hoe heb je dat dan gemeten? Want je geeft terecht aan dat de zekeringen eruit vliegen.

Heb je die stroom wel in een normale bedrijfssituatie gemeten? Ik ben geneigd te denken dat je meting niet goed is en dat je onterecht de conclusie trekt dat het 10 kW is.

De "zware" verwarmingselementen bestaan meestal uit 3 aparte elementen (bij elkaar gemonteerd) die je met krachtstroom aansluit (dus op 380 V).

Brewzilla

CiteerHoe heb je dat dan gemeten? Want je geeft terecht aan dat de zekeringen eruit vliegen.
Heb je die stroom wel in een normale bedrijfssituatie gemeten? Ik ben geneigd te denken dat je
meting niet goed is en dat je onterecht de conclusie trekt dat het 10 kW is.

Op een andere locatie, namelijk in de bedrijfskeuken van een zorginstelling (we hadden daar een brouwdag met 't Wort Wat!). Het element kort (5 seconden) aangesloten met een Ampère-tang om één van de polen. Die gaf 40 A aan. Er bleek ook nog een vermelding op het element te staan, namelijk '5,6 Ohm' (uit mijn hoofd). Volgens de kenners kwam dat - na berekening - ook uit op een dergelijke vermogen.  (als ik onzin uitkraam dan moet Walter Bakker maar even ingrijpen, want die was er bij ;-)

CiteerDe "zware" verwarmingselementen bestaan meestal uit 3 aparte elementen (bij elkaar gemonteerd)
die je met krachtstroom aansluit (dus op 380 V).
Deze bestaat uit één lange 'stang' die meerdere malen gevouwen is. Er zitten ook maar twee polen aan om aan te sluiten (en een boutje om te bevestigen). Moet ik een foto plaatsen?

Grtz, JW

Johannes

Hoi Jan Willem,

Bij 5.6 Ohm kom je inderdaad uit op zo'n 10 kw. Bij 40 Ampere / 230 volt ook. Genoeg vermogen om wat spoelwater op te warmen in elk geval  :D

:degroeten:

Johannes

Hans (Lagos)

Je zal toch een derde element nodig hebben, deze worden waarschijnlijk gebruikt in een ster schakeling, of wel drie fasen zonder nul

wba

Jan Willem,

Om het vermogen te verminderen moet of de weerstand verhogen door het in serie zetten van een aantal elementen zoals al gesuggereerd werd of de spanning te verlagen tot 136V. Dit kan natuurlijk niet met een gewoon dimmertje maar wel met een variac oftewel regeltrafo. De primaire stroom wordt dan 14A bij 230V en de secundaire stroom wordt dan 24A bij 136V wat bijna 3300W is.
Een voorbeeld van een vriac is hier http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/licht_en_laser/63018688.html te vinden.

groet,
Walter Bakker

Emile

Sjonge, jonge, dit is het betere werk! P = U.I en met I=U/R wordt dit P=U^2/R. Met 5.6 Ohm en 230 V wordt dit een vermogen van 9446 W. Verder levert 5.6 Ohm bij 230 V een stroom op van 41 A, komt dus goed overeen met de door jouw gemeten waarde.

Het idee van Lagos om er 3 in serie te zetten is prima. Je krijgt dan een netto stroom van 13.7 A. Maar dan kun je beter 1 element van 3 kW nemen.

Die variac is ook geweldig, prachtig wat een ding. Maar die zou ik niet bij mijn brouwinstallatie willen hebben, veel en veel te gevaarlijk. Ga hier niet mee rommelen heren of je moet erg goed weten wat je doet (en dan nog is het gevaarlijk)!

Wil je echt 10 kW gaan trekken, denk dan ook aan je stroomrekening. 1 uurtje aan laten staan kost je al 10 kWh.

Nog een waarschuwing: voor je het weet krijg je een inval omdat ze denken dat je wiet aan het verbouwen bent.  ;D

Hans (Lagos)

Citaat van: Emile op 28-11-2006 &nbsp;21:57 uNog een waarschuwing: voor je het weet krijg je een inval omdat ze denken dat je wiet aan het verbouwen bent.  ;D

En hun dan ook nog moeten uitleggen dat al die pakjes met wit poeder gistvoeding en mineralen zijn.  ;D

Harold

En die hoppellets geen wiet.

Vergelijkbare Topics (7)

38185

Reacties: 11
Gelezen: 2213

27012

Reacties: 2
Gelezen: 2722

42705

Reacties: 11
Gelezen: 1652

31097

Reacties: 0
Gelezen: 1129

4174

Reacties: 61
Gelezen: 30965

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.