Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gistslurry hergebruiken

Gestart door yke, 09-02-2022 13:23 u

Vorige topic - Volgende topic

yke

Goedemiddag,
Ik kom er niet helemaal uit over hoe het werkt om gistslurry her te gaan gebruiken.
Ik heb het boek "verander water in bier". En hier staat in hoe je gistslurry moet trekken uit het vat.
Als ik het goed heb goed roeren en dan in een steriele (pet)fles gieten. Hier op het forum lees ik ook dat je dit in een bierflesje kan doen en hier een kroonkurk op doen.
Ook wordt in het boek uitgelegd hoe je de gistslurry dient te wassen. Op het forum lees ik dat dit niet nodig is, is dit wel of niet verstandig?
Waar ik alleen niet uitkom is hoe ik er achter kom hoeveel gistslurry ik dien toe te voegen aan het nieuwe bier.

Wat ik wil doen is namelijk:
wij hebben op dit moment een La Chouffe kloon in het gistvat staan (hoofd en nagisting gebeurd in het zelfde plastic vat).
Als deze klaar is wordt deze gebotteld en gaan we binnen 2 week nog een La Chouffe brouwen (beetje voorraad aanleggen voor de zomer).
Kan iemand mij uitleggen wat de goede stappen zijn om de gistslurry te gebruiken (of juist afraden een gistslurry te gebruiken)?

Alvast bedankt voor de moeite!

Hopfenfox

Er gaan vast mensen met meer ervaring reageren, maar zelf heb ik goede ervaring met het invriezen van een paar ml in reageerbuisjes, met glycol om kapotvriezen van de celwanden te voorkomen. Die paar ml heb ik aan een 100 ml starterwort toegevoegd en later opgeschaald naar een liter, genoeg om 11 liter mee te vergisten. Als je nu al meer afschept, een potje vol, denk ik dat je al genoeg hebt om door te kunnen, al zou je die voor zekerheid ook tot een starter kunnen maken. Mr Malty laat zien dat je vrij weinig slurry ml nodig hebt om een flink aantal liters te kunnen vergisten.

Ik volg even wat anderen nog zeggen hierna!

yke

Dankje. Ik had gelezen dat als je in minder dan 2 weken de slurry gebruikt dat je dan ook in de koelkast kan zetten.
Ik had ook gelezen voor de berekening op mrmalty. Echter is deze app er volgens mij niet meer

Fractus

Voor slurry-berekeningen zijn er ook andere tools, zoals deze: https://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/

Selecteer even Slurry bij yeast type, en de hoeveelheid slurry kun je invoeren in liters (niet in mL dus!) Ik zou de densiteit van je slurry op de standaardwaarde laten staan. Er staat onderaan de pagina toelichting over de calculator en hoe deze werkt, mocht je interesse hebben ;)

Over het wassen van gist zijn de meningen verdeeld. Je kunt er een hoop eiwitten en dode gistcellen mee verwijderen, maar als je het niet goed doet kun je ook de goede gistcellen verwijderen of om zeep helpen.

Hopfenfox

Op de website is de calculator er niet meer, maar de app is er nog voor Android en iPhone. Ik heb 'm zelf. Even ingevoerd en voor 11 wort van SG 1070 van een week oud heb ik 80 ml slurry nodig. Maak er 100 van en je zit goed. Niet veel toch?

yke

Oké perfect. Ik ga het proberen. Scheelt toch weer snel 9 euro voor gist.

jooprules

Zoals hierboven al gezegd. Je kunt prima de slurry in een gesteriliseerd jampotje of een groter potje gieten. Even laten bezinken in de koelkast en binnen twee weken prima opnieuw te gebruiken (gewoon in het gistvat op het wort gieten, zoals je normaal ook zou doen). Zo heb ik het al meerdere keren gedaan. Je zult eerder te veel dan te weinig gist hebben. Wel binnen 2 weken weer gebruiken, heb ik hier gelezen. Ik bewaar eigenlijk al mijn slurrys, weggooien kan altijd nog.

yke

Laatste vraag. Waarom in een jampot en niet in een bierflesje? Die heb je dan toch al gedesinfecteerd omdat je aan het bottelen bent.
En voor het toevoegen. Het komt uit de koelkast. Ik gok even op kamertemperatuur laten komen en dan alles in het vergistingsvat gooien of enkel het bezinksel? En dan de bovenliggende vloeistof afgieten?

jooprules

Bierflesje zal ook prima gaan. Ik giet het meestal rechtstreeks vanuit het gistvat in het potje (wijdere hals dan flesje). Op temperatuur laten komen hoeft volgens mij niet, maakt toch niks uit op die hoeveelheid wort. Bovenliggende vloeistof afgieten doe ik ook.

yke

Als je dan bijvoorbeeld 300ml toe moet voegen volgens de calculator is het dan 300ml bezinksel met bovenliggende vloeistof of 300ml bezinksel? Dan heb je dus meer dan 300ml nodig.

jooprules

Die eerste, maar veel zal het niet uitmaken. Zoals gezegd waarschijnlijk heb je meer dan genoeg gistcellen. Je kunt het zelf uitrekenen bij brewers friend: https://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/

middelaersch

Citaat van: Hopfenfox op 09-02-2022  15:06 u... zelf heb ik goede ervaring met het invriezen van een paar ml in reageerbuisjes, met glycol om kapotvriezen van de celwanden te voorkomen.

Ik hoop dat je glycerol of glycerine bedoelt. Glycol (anti-vries, officiele naam 1,2-ethaandiol) is zwaar giftig!!

https://nl.wikipedia.org/wiki/1,2-ethaandiol

https://nl.wikipedia.org/wiki/Glycerol

https://www.unibrew-nederland.nl/glycerine-250-ml.html?utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc&utm_campaign=googleshopping&gclid=CjwKCAiA6Y2QBhAtEiwAGHybPdqX5DTWpVv-PKejX8Kh_YAOAtCuavheTepGQMqmveY2MK85_ho3ERoCyJ0QAvD_BwE

yke

Mooi het is me duidelijk. Ik ga het proberen[emoji106]dank voor al jullie reacties.

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 09-02-2022  15:06 uEr gaan vast mensen met meer ervaring reageren, maar zelf heb ik goede ervaring met het invriezen van een paar ml in reageerbuisjes, met glycol om kapotvriezen van de celwanden te voorkomen. Die paar ml heb ik aan een 100 ml starterwort toegevoegd en later opgeschaald naar een liter, genoeg om 11 liter mee te vergisten. Als je nu al meer afschept, een potje vol, denk ik dat je al genoeg hebt om door te kunnen, al zou je die voor zekerheid ook tot een starter kunnen maken. Mr Malty laat zien dat je vrij weinig slurry ml nodig hebt om een flink aantal liters te kunnen vergisten.

Ik volg even wat anderen nog zeggen hierna!

Ik denk dat je glycerol (=glycerine) bedoelt.
Glycol is namelijk giftig, glycerol niet. Een wezenlijk verschil dus.
Zie ook https://nl.sawakinome.com/articles/science/difference-between-propylene-glycol-and-glycerin.html

Glycerol is overigens een stof die veel voorkomt in bier. Het is het derde vergistigsproduct dat gevormd word. na koolzuur en alcohol (ethanol),

[edit] Ik zie dat middelaersch al gewezen heeft op het verschil.[/edit]

Hopfenfox

Nee, ik heb nitro-glycerine gebruikt. Kan het zijn dat daarom mijn flesjes telkens ontploffen?  >:D

Uiteraard, jullie hebben gelijk, glycerol. Dank voor de correctie.

Johan_vL

Een bierfles vind ik persoonlijk niet handig, omdat die potdicht zit. De gist blijft CO2 produceren en dan loop je het risico dat je fles ontploft. Een jampot is handiger, omdat je dan het deksel enigszins los kan laten en het overtollig CO2 kan ontsnappen.

Twee weken gekoeld bewaren zonder opkweken gaat helemaal prima, ik giet mijn nieuwe wort gewoon op de slurry van vorige keer. Dus haal mijn bier uit het gistvat en zet het gistvat terug in de koeling, binnen 2 weken brouwen is gewoon na koelen het wort in het gistvat op de slurry laten lopen en wat extra gistvoeding toevoegen natuurlijk bij het einde vd kook.

In een jampot bewaren in de koelkast doe ik eigenlijk alleen als ik denk dat het langer dan 2 weken gaat duren vooraleer ik de gist nodig heb. Ik vries dan een beetje in met glycerol en de rest in een jampot in de koelkast. Indien binnen 2 weken hergebruik gewoon op de slurry, Indien binnen 2 maanden hergebruik, kweek ik op uit de jampot, indien langer dan dat (>2 maanden) kweek ik op uit de vriezer. Het voordeel van de vriezer is dat je maar heel weinig nodig hebt en de gist echt veel langer kunt bewaren.

PS, invriezen doe ik alleen voor slecht of niet verkrijgbare gisten in NL.

Vergelijkbare Topics (1)

24438

Reacties: 42
Gelezen: 14504

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.