Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Het maken van een roerwerk, Hulp/advies gevraagd

Gestart door Oscar, 17-08-2021 19:14 u

Vorige topic - Volgende topic

Oscar

Beste Brouwers,

Ik ben niet erg technisch en zeker geen 1e klas klusser. Maar ben toch van plan om een roerwerk te gaan maken voor mijn brouwpan (bruto 50 liter). Ik heb reeds een ruitenwissermotor (zie foto's) maar zit nog met de praktische uitdagingen om daar een roerwerk van te maken. Ik heb hierbij dus nog wat hulp/advies nodig:

* Welke voedingsbron kan ik gebruiken om deze aan te sluiten? En hoe sluiten we dat dan aan?  :weetniet:
* Wat kan ik gebruiken om als as te gebruiken, en waar schaf ik dat aan?  :weetniet:
* Hoe maak dan roerbladen aan deze as?   :weetniet:

Dit zijn een beetje de vragen waar ik mee zit. Graag antwoorden zoveel mogelijk in Jip en Janneke taal, aangezien ik niet heel technisch ben.

Wat ik al wel heb gevonden ivm de aansluiting:
- Paars/zwart draad is de - pool
- Geel en/of wit is de + pool
Groen & bruin zijn NUL of fase (wellicht niet nodig?)

mvg Oscar :brouwen:

Derp

De voeding kan een ouwe laptopvoeding zijn van 12V. Zo'n dikke jongen moet genoeg peut geven. Maar 2 polen nodig, waarschijnlijk de buitenste 2. Ff vastzetten met knijpers, heel kort de stekker in het stopcontact en dan weet je of ze goed zitten.

Heel slecht en potentieel onveilig advies dat laatste, dus doen op eigen risico. Afstand en niks aanraken als je de stekker er kort in doet. Normaal zou je het doormeten maar omdat je Jip en Janneke oplossingen vraagt geef ik je deze buurman en buurman oplossing.

pivo

Wat denk je van een regelbare cement mixer?

Derp

Hoe zit het eigenlijk met het type metaal? Zo'n cementmixer lijkt me geen RVS. Heeft dat invloed op je wort?

Lijkt me trouwens ook dat dit roerwerk niet alle hoekjes van de pan bereikt, en zelfs op de laagste stand nog wel heftig roert.

brouwerij de Stier

Hallo Oscar,

ook ik heb weinig technische bagage maar het is mij toch gelukt om een goed functionerend roerwerk te maken.
Ik heb een Bosch ruitenwisser motortje gekocht welke van een Audi afkomt. Er staken vier draadjes uit en heb gewoon met steeds proberen uitgezocht welke draadjes ik moest hebben.

De motor heb ik op een vuren plankje gemonteerd middels twee draadeinden (zie de eerste foto).
Aan de onderzijde van het motortje steekt een stukje draadeind van 8 mm. Hierop heb ik een koppelschroef gedraaid en daaraan weer een ander stuk draadeind van 8 mm met een lengte als de diepte van mijn brouwpan.

Het roerwerk zelf is gemaakt van stukjes metaal welke ik nog had liggen.

Als voeding voor het motortje heb ik een adapter genomen. Tijdens mijn eerste praktijk poging met mijn nieuwe roerwerk bleek dat de adapter te licht was. Het motortje draaide niet met constante snelheid en stopte steeds om daarna weer een paar seconden te draaien. Hierop heb ik een zwaardere adapter genomen en die functioneert prima. (2e foto) Zelfs in dikke wort voor bijvoorbeeld een triple draait het roerwerk moeiteloos. Moet ik wel vermelden dat mijn brouw-pan geschikt is voor maar 27 liter.

Het geheel ziet er wel wat amateuristisch uit maar omdat het zo goed werkt heb ik niet de behoefte om het wat flitsender te maken (3e foto)

Het geheel ligt tijdens het brouwen op de rand van de brouw-pan en is dan vastgezet met 2 lijmklemmen.

Enos

Ok
mooi dat het prima werkt, maar als ik het roerwerk zo zie is het niet van RVS.
Het is gewoon van gegalvaniseerd ijzer, ook de moeren en bouten, draadeind die de ruitenwissermotor vast houden.

Dat geeft volgens mij vreemde en ongewenste bijsmaken.

Alles is te verkrijgen in RVS draadeinden bouten moeren en strippen.

Misschien is het verstandig om het te veranderen.
Heb zelf namelijk ook een roerwerk gemaakt maar dan van RVS en de deksel van trespa.

Het is maar een idee    :proost: :proost:
En mooie bijkomstigheid het is ook makkelijk schoon te maken.

Hier paar foto's

brouwerij de Stier

Goed idee, ga ik ook zeker doen. Nu ik weet dat het werkt wordt dat mijn volgende klus.

brouwerij de Stier

Ziet er erg mooi uit. Hoe krijg je trouwens de foto's geplaatst?

brouwerwaldonk

Mijn eenvoudig te maken roerwerk doet wat het moet doen. Het beslag circuleerd netjes door de ketel
Het is een platte plaat op een as die aangedreven wordt door een motor van een ruitenwisser op 12V. De as draait tegen 60 t/m

https://myalbum.com/photo/1dWMKZx8xwqM/540.jpg

https://www.youtube.com/embed/LXJE94PqLnU

Jacques

Citaat van: brouwerij de Stier op 18-08-2021  20:38 uZiet er erg mooi uit. Hoe krijg je trouwens de foto's geplaatst?

Zie
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,3778.msg275908.html#msg275908

pivo

Enos

Citaat van: pivo op 19-08-2021  08:04 uAls motor zou ik een pelletkachelmotor nemen, oersterk, langzaam en veilig
https://www.alibaba.com/product-detail/Pellet-Motor-FengTech-Biomass-Pellet-Hot_1600175932679.html?spm=a2700.galleryofferlist.normal_offer.d_title.1f924bc79UxFRT&s=p
Elk toerental verkrijgbaar en goedkoop.

Misschien wel oersterk en langzaam. Maar als ik het zo bekijk gaat het om 2 RPM motor.
Dus 2 rotaties per minuut, dat is tergend langzaam. En andere types hebben volgens mij hooguit 8 RPM, zelfs dat is nog te langzaam.
Of ik lees het verkeerd, maar ik weet niet of dit wel een juiste motor is.
 :-\ :-\

pivo

Hoe snel moet zoiets roeren dan?
Ik zie ze tot 75 rpm of voor de bbq.
Wel een leuk project.

Enos

Ik heb een oude ruitenwissermotor en die draait ongeveer met 45 RPM en dat bevalt mij prima.
Voor de stroom gebruik ik een oude acculader, werkt perfect.

Mocht je nog een motor vinden voor een palletkachel of bbq met ongeveer 50 RPM. zou je dat kunnen melden.
En dan een link met voorkeur voor 1 motor en niet voor 500 stuks, wel zo handig.

;) ;) :proost: :proost:

Arthur B

En ik maar denken dat de heilige graal van het brouwen het 'met-de-hand' roeren was...

Schoorvoetend richting de Senseo? 😋

CeesM

Citaat van: brouwerwaldonk op 18-08-2021  21:19 uMijn eenvoudig te maken roerwerk doet wat het moet doen. Het beslag circuleerd netjes door de ketel
Het is een platte plaat op een as die aangedreven wordt door een motor van een ruitenwisser op 12V. De as draait tegen 60 t/m

https://myalbum.com/photo/1dWMKZx8xwqM/540.jpg

https://www.youtube.com/embed/LXJE94PqLnU
Ik denk dat als het zo snel draait er meer zuurstof in je maisch wordt opgenomen. In professionele brouwketels draait het aanzienlijk langzamer.

hansHalberstadt

Mooi om te zien hoe dit topic aan het ontsporen is. Het ging om een vraag van Oscar hoe hij zijn motortje moet inzetten en eindigt met discussies van voorstellen van inzetten van allerlei andere motoren en vragen zoals of je niet met de hand zou moeten willen roeren.

Arthur B

Citaat van: hansHalberstadt op 21-08-2021  10:40 u...vragen zoals of je niet met de hand zou moeten willen roeren.

Dat was niet echt een vraag hoor. Meer een licht sarcastische doch onschuldige constatering.

Maar fijn dat je zelf ook je steentje hebt bijgedragen aan de ontsporing... 😉

brouwerwaldonk

Citaat van: CeesM op 21-08-2021  09:40 uIk denk dat als het zo snel draait er meer zuurstof in je maisch wordt opgenomen. In professionele brouwketels draait het aanzienlijk langzamer.
Ik heb het toerental nog nooit nagemeten, maar zuurstofinslag is er niet kijk maar naar het filmke hoe soepel dat circuleert.

hansHalberstadt

Citaat van: Arthur B op 21-08-2021  11:05 uMaar fijn dat je zelf ook je steentje hebt bijgedragen aan de ontsporing... 😉
Dat klinkt als een verwijt. Super, ga zo door.

Arthur B

Citaat van: hansHalberstadt op 21-08-2021  13:27 uDat klinkt als een verwijt. Super, ga zo door.

Pot. Ketel. Zwart?

Ik zet er maar geen smiley meer bij, want blijkbaar ondersteunt jouw browser die niet.

hansHalberstadt

Citaat van: Arthur B op 21-08-2021  13:48 uPot. Ketel. Zwart?

Ik zet er maar geen smiley meer bij, want blijkbaar ondersteunt jouw browser die niet.
:)

Arthur B

Citaat van: hansHalberstadt op 21-08-2021  17:42 u:)

👍🏼🍻

pivo

Citaat van: Arthur B op 21-08-2021  11:05 uDat was niet echt een vraag hoor. Meer een licht sarcastische doch onschuldige constatering.

Maar fijn dat je zelf ook je steentje hebt bijgedragen aan de ontsporing... 😉
Dacht ik net iemand te helpen.
Roerwerk met een oude ruitenwissermotor is vragen om problemen.
en voor 4plus euro een nieuwe 220 V motor.
Mea culpa  dan...

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.