Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Afval affilteren bij gisten in conisch vat

Gestart door Space_Monkey, 09-08-2021 20:39 u

Vorige topic - Volgende topic

Space_Monkey

Hallo,

Ik heb vorige week voor de 2de keer mijn installatie gebruikt om bier te brouwen. Dit is een grainfather installatie met koeler, gistvat en kookketel.
Nu had ik het volgende al tegengekomen op het internet:

Bij een conisch gistvat is het beter om uw dode uitgezakte gistcellen beter af te laten via een kraan zodat deze geen reactie meer kan geven bij verder lageren en gisten.

* Ik vroeg me af of dit wel eigenlijk nodig is.
* iedere keer als ik dit uitvoer zuigt het waterslot water of lucht in het bier (wel logisch want je creëert een onderdruk). Is dit schadelijk of is het beter dat ik dit niet meer doe?

Jacques

Citaat van: Space_Monkey op 09-08-2021  20:39 uHallo,

Ik heb vorige week voor de 2de keer mijn installatie gebruikt om bier te brouwen. Dit is een grainfather installatie met koeler, gistvat en kookketel.
Nu had ik het volgende al tegengekomen op het internet:

Bij een conisch gistvat is het beter om uw dode uitgezakte gistcellen beter af te laten via een kraan zodat deze geen reactie meer kan geven bij verder lageren en gisten.

* Ik vroeg me af of dit wel eigenlijk nodig is.
* iedere keer als ik dit uitvoer zuigt het waterslot water of lucht in het bier (wel logisch want je creëert een onderdruk). Is dit schadelijk of is het beter dat ik dit niet meer doe?

Het beetje zuurstof dat je aanzuigt weegt niet op tegen het voordeel van het aftappen van niet actieve gist.
Een niet goed afsluitend gistvat is een veel groter probleem. Er kan dan continu zuurstof bij je bier. Dat is vooral een probleem na de hoofdgisting.

Overigens kun je een terugslagklep gebruiken om te zorgen dat er geen zuurstof in je vat komt. Meestal wordt er nog wel koolzuur gevormd tijdens de nagisting waardoor je niet bang hoeft te zijn voor onderdruk.

Derp

Citaat van: Jacques op 09-08-2021  23:37 uHet beetje zuurstof dat je aanzuigt weegt niet op tegen het voordeel van het aftappen van niet actieve gist.
Een niet goed afsluitend gistvat is een veel groter probleem. Er kan dan continu zuurstof bij je bier. Dat is vooral een probleem na de hoofdgisting.

Overigens kun je een terugslagklep gebruiken om te zorgen dat er geen zuurstof in je vat komt. Meestal wordt er nog wel koolzuur gevormd tijdens de nagisting waardoor je niet bang hoeft te zijn voor onderdruk.
Kan je iets zeggen over autolysesmaken, Jacques? Bij diacetyl zeggen ze boterig, bij esters/hoge alcoholen zeggen ze dat het zoetig over kan komen, oxidatie is kartonachtig, maar hoe herken je autolysesmaakjes?

Staat op het programma om eens een flesje te bottelen met veel te veel gistdrap en het dan te proeven, maar ik heb werkelijk geen enkel idee waarnaar ik moet zoeken.

Drents Hopbier

Citaat van: Derp op 10-08-2021  11:02 uKan je iets zeggen over autolysesmaken, Jacques? Bij diacetyl zeggen ze boterig, bij esters/hoge alcoholen zeggen ze dat het zoetig over kan komen, oxidatie is kartonnerig, maar hoe herken je autolysesmaakjes?

Een omschrijving is lastig. Een poging: een smaak die doet denken aan zwavelig, gistachtig, vleesachtig en zeepachtig.

Hopbier

Derp

Citaat van: Drents Hopbier op 10-08-2021  17:49 uEen omschrijving is lastig. Een poging: een smaak die doet denken aan zwavelig, gistachtig, vleesachtig en zeepachtig.

Hopbier
Aha, klinkt complex. Kan me die dingen los allemaal voorstellen maar kan ze niet echt aan elkaar relateren. Bedankt in elk geval!

Jacques

Citaat van: Derp op 10-08-2021  11:02 uKan je iets zeggen over autolysesmaken, Jacques? Bij diacetyl zeggen ze boterig, bij esters/hoge alcoholen zeggen ze dat het zoetig over kan komen, oxidatie is kartonachtig, maar hoe herken je autolysesmaakjes?

Staat op het programma om eens een flesje te bottelen met veel te veel gistdrap en het dan te proeven, maar ik heb werkelijk geen enkel idee waarnaar ik moet zoeken.

Ester en hogere alcoholen zijn verschillende smaken.

Esters zijn over het algemeen fruitig, maar ethylacetaat kan een lijmachtig smaak geven.

Hoge alcoholen zorgen voor vooral een alcoholisch aroma, maar ook amandelachtige, kruidige, peperige, bloemige (rozen) en oplosmiddelachtige aroma's.

Geoxideerd kenmerkt zich ook door meerdere aroma's zoals muffig, papierachtig, kartonachtig, leerachtig, ribes-achtig, zwarte bessenachtig, sherry-achtig madeira-achtig en portachtig.

Autolysesmaakjes zijn: vleesachtig, gistachtig, zwavelachtig, verbrand rubber en licht ranzig. Vooral gistachtig en vleesachtig komen veel voor.
De vleesachtige smaak van gist die geautolyseerd is, is heel sterk. Geautolyseerde gist is een belangrijk ingrediënt van Cup-a-soup, gistextract heet het dan...

CeesM

Ik hou het bij twee smaken, lekker en niet lekker. ;)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.