Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gisting niet gestart

Gestart door Debrouwert, 05-01-2021 01:37 u

Vorige topic - Volgende topic

Debrouwert

Beste brouwers,

Ik ben nieuw op dit forum dus zal me even kort voorstellen.
Mijn naam is Dennis en heb een paar maanden terug mijn
Eerste bier gebrouwen met blikken gehopt moutextract.
Wat redelijk gelukt was. Ik heb hierbij gebruik gemaakt van korrelgist. De vergisting startte hierbij al na een aantal uur.

Nu heb ik een aantal weken terug de spullen aangeschaft om het hele proces zelf te doen.
Op het internet een recept opgezocht (tripel Karmeliet kloon),
En geprobeerd om alle info die nodig was te begrijpen.
Nu ben ik afgelopen weekend de keuken ingegaan en aan de slag gegaan.

Ik ben uitgekomen op 9 liter wort met een begin SG van 1082.

Bij het toevoegen van gist heb ik denk ik een lijst van fouten gemaakt:

Ik heb 1 zak Wyeast 3787 XL High Gravity toegevoegd aan het wort, wat op dat moment 26 graden was. Zonder het pak te "smacken".

Na 3 dagen nog geen tekenen van vergisting te zien.

Mijn vraag is daarom: is het nog te redden? Kan ik nog een alternatief gebruiken om de gisting toch nog op gang te krijgen?
En is het als leek in vak beter/veiliger de volgende keer korrelgist te gebruiken?

Alle tips zijn welkom!
Alvast bedankt!

Gr Dennis

De Kiekert

"En geprobeerd om alle info die nodig was te begrijpen."
Dat is je dan onvoldoende gelukt.😌

De gisten zijn als het goed is aan het werk, echter ze zijn met te weinig manschappen, t.a.v. de dichtheid in de vloeistof SG=1,082, zal ik me maar zo uitdrukken. Je produkt is nog niet verloren als je de hygiëneregels hebt gerespecteerd. Je kunt er een zakje korrelgist in uitstrooien een Lallemand Danstar Abbey bijv.

De Kiekert

En wat zeker zo belangrijk is, welkom op dit forum 😄

Jacques

Citaat van: Debrouwert op 05-01-2021  01:37 uIk ben uitgekomen op 9 liter wort met een begin SG van 1082.

Bij het toevoegen van gist heb ik denk ik een lijst van fouten gemaakt:

Ik heb 1 zak Wyeast 3787 XL High Gravity toegevoegd aan het wort, wat op dat moment 26 graden was. Zonder het pak te "smacken".

Na 3 dagen nog geen tekenen van vergisting te zien.

Mijn vraag is daarom: is het nog te redden? Kan ik nog een alternatief gebruiken om de gisting toch nog op gang te krijgen?

Geduld, geduld en geduld. Bij vloeibare gist duurt het vaak wat langer voordat de vergisting start als je geen giststarter gemaakt hebt.

Heb je al in je gistvat gekeken? Als je gistvat niet goed afsluit lijkt het alsof de vergisting niet gestart is.
Bij welke temperatuur staat nu je gistvat? Bij een lage temperatuur duurt het een tijd voordat de vergisting start.

Heb je het wort belucht? Beluchten zorgt er voor dat je meer gistcellen krijgt.
Haal eventueel het water uit je waterslot. Er kan dan lucht bij je wort waardoor er meer gistcellen aan gemaakt worden. Nadat je merkt dat de vergisting goed op gang is gekomen kun je het waterslot weer vullen met water.

Debrouwert

Dank voor de reacties!

Ik heb gisteren de korrelgist besteld geen idee of dit op tijd binnen is, en of ik het dan volgende week bijvoorbeeld nog over het wort kan strooien?

Vanmorgen maar stiekem even in het gistvat gekeken, en het wort lag er nog hetzelfde bij als hoe ik hem in het gistvat heb gedaan. Geen enkel teken van vergisting dus.  :(
Het gistvat staat op 21 graden en heb het voordat ik het afsloot voorzichtig doorgeroerd.

De Kiekert

Ik zou het er maar op wagen en de gist er over uitstrooien.

Wat je daarnaast ook nog even kan doen is het waterslot verwijderen en het vat eens flink zwenken, daarna het waterslot er weder opzetten.
Deksel sluit goed?
Meet de dichtheid nog eens even met een dobber of brixmeter en corrigeer voor "vergiste staat" .

Jacques

Citaat van: Debrouwert op 06-01-2021  17:22 uVanmorgen maar stiekem even in het gistvat gekeken, en het wort lag er nog hetzelfde bij als hoe ik hem in het gistvat heb gedaan. Geen enkel teken van vergisting dus.  :(
Het gistvat staat op 21 graden en heb het voordat ik het afsloot voorzichtig doorgeroerd.

Hmm, verrassend. Meestal is er bij 9 liter wort met een begin SG van 1082 wel een dun laagje schuim te zien na zo'n 3 tot 4 dagen bij 21 ºC. 
Kan het zijn dat er desinfecteermiddel achter gebleven is in je gistvat? Of heb je misschien alleen het binnenzakje van de Wyeast verpakking toegevoegd?

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.