Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwketel voor beginners

Gestart door LaurensV, 14-09-2020 00:39 u

Vorige topic - Volgende topic

André de Laat

Citaat van: lier op 19-09-2020  09:44 uwat voor bodem heeft een menno pan? en hoe dik is het materiaal?

Ik ben half en half aan het denken om toch weer traditioneel te gaan brouwen bij de zwaardere bieren ipv met de grainfather maar de horror van de temperatuur controle van de emaille pan die ik vroeger had maakt me een beetje huiverig.

Ligt er ook een beetje aan hoe je gaat verwarmen. Ik heb zelf 2 Brewtech pannen van 38 liter op inductie. Werkt fantastisch.

lier

Dan Laurens, raad ik je aan om nog even door te sparen voor goede pannen en voorlopig zo even door blijven brouwen ik denk dat je van een goedkope pan spijt krijgt

André de Laat

Citaat van: lier op 19-09-2020  17:44 uDan Laurens, raad ik je aan om nog even door te sparen voor goede pannen en voorlopig zo even door blijven brouwen ik denk dat je van een goedkope pan spijt krijgt

Ook mijn idee  8)

CeesM

Citaat van: lier op 19-09-2020  17:44 uDan Laurens, raad ik je aan om nog even door te sparen voor goede pannen en voorlopig zo even door blijven brouwen ik denk dat je van een goedkope pan spijt krijgt
Of voor zo'n Klarstein easybrew van € 319,99. Dan kan je de rest van de pannen wel vergeten. ;)

hansHalberstadt

Ik heb ook 2 goedkope 'menno' pannen. De kookketel kookt prima. nog nooit enig nadelig effect gezien van die dunne bodem mbt het koken. De beslagkuip is bij mij voorzien van een roerwerk. Met roerwerk is ook een dunne bodem geen enkel probleem. Ik zou dus adviseren om eerder in een goed roerwerk te investeren dan in een pan met dikke bodem.

biking rebel

Dat roeren moet je met elke pan als je wilt voorkomen dat het temperatuur verschil bovenin en onderin het beslag te groot wordt. Aanbranden ook geen last van met de Menno pannen, al moet ik zeggen dat ik de vlam niet op vol vermogen (3800 Watt) zet om grote temperatuurverschillen te voorkomen tijdens het maischen. Tijdens opwarmen voor de kook wel en dat geeft op iets verkleurde strepen (van het metalen rooster waar de pan op staan) na geen problemen (zowel met wort van SG 1050 als ruim SG 1100). Is ook met warm water zo schoongemaakt.

Ik denk dat het vooral belangrijk is om naar de inhoud te kijken. Voor zware bieren heb je vaak een pan nodig die 2 keer zoveel inhoud heeft als de hoeveelheid bier die je wilt brouwen (mout en water neemt veel volume in... en mout houdt ook water vast).

trebvuister

Ik heb eerst ook met een Mennopan en een brewbag gebrouwen. Wel iets meer temperatuurverlies dan met mijn huidige ketel van Brewtech
ik moest elke 10-15 minuten iets bij verwarmen (gasfornuis).

Roostertje op de bodem tegen smelten van de brewbag.

Werkte goed.

LaurensV

Dank voor alle reacties! Had het topic even niet mee gevolgd maar ik heb afgelopen zondag mijn eerste brouwsel in de Klarstein 30 L gebrouwen. Heerlijk om zo te brouwen. Ben blij dat ik zo vroeg (24 jaar) met deze hobby ben begonnen. Had nog een lege kamer waar ik niks mee deed. Deze ben ik nu helemaal om aan het bouwen tot brouwkamer met alles erop en eraan.

En ik verdiep me natuurlijk graag in de theorie achter het brouwen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.