Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwketel voor beginners

Gestart door LaurensV, 14-09-2020 00:39 u

Vorige topic - Volgende topic

LaurensV

Dag brouwers,
Ik heb vandaag voor de eerste keer een batch van 5 L gebrouwen waarbij ik gebruik maakte van 2 10 L pannen en een gasfornuis. Ik merkte al snel dat het erg lastig is om met een gasfornuis constante temperatuur te houden tijdens het maischproces.

Nu wil ik als beginnende brouwer niet gelijk honderden euro's uitgeven aan een brouwketel etc. Ik zoek voornamelijk naar een oplossing om constante temperatuur te houden tijdens het maischproces.

Ik weet dat er verschillende verwarmingselementen zijn die je in je pan kan leggen, maar ik zou ook graag grotere batches willen brouwen.  Nu kwam ik deze gluhwein ketel tegen met warmte regelaar. Denken jullie dat dit een goedkope tussentijdse oplossing zal zijn? Ik ben op dit moment nog niet van plan om een dure brouwketel aan te schaffen.

Gluhwein ketel;
https://www.bol.com/nl/p/sens-design-gluhwein-ketel-20l/9200000126737570/?bltgh=oSo0PCbgXd0QDJ7dDLhOHw.1_4.10.ProductPageUrl

Mvg,

Laurens

André de Laat

Kijk eens rond voor een weckketel. Vaak aangeboden op Marktplaats. Een brouwzak erbij en je kunt vooruit.

https://www.brouwstore.nl/Brewferm-elektrische-brouwketel-rvs-27-l

https://www.brouwstore.nl/the-brew-bag-27-l

Succes!

André.

CeesM

Ja, redelijk goede ketel voor dat geld. Wel een thermometer erbij houden om te kijken of je ingestelde temperatuur wel klopt.
Ook moet ik je er op wijzen dat elke tussenoplossing ook extra geld kost.

ExPeteriment

Citaat van: LaurensV op 14-09-2020  00:39 uNu wil ik als beginnende brouwer niet gelijk honderden euro's uitgeven aan een brouwketel etc. Ik zoek voornamelijk naar een oplossing om constante temperatuur te houden tijdens het maischproces.
Voor een constante temperatuur tijdens het maischen kun je ook een koelbox (met brouwzak of hevelfilter) overwegen. Voor het koken moet je dan terug naar je pannen op het fornuis. Je kunt ook de pannen tijdens het maischen isoleren (met slaapzak oid). Met 2 10 liter pannen moet je dan tot ca 15 liter kunnen komen vrijwel zonder extra uitgaven nu en kun je altijd nog zien wat je dan wilt.

trebvuister

Een andere goedkope optie is een pan van Menno en BIAB (Brew in a bag)
https://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpannen

Ik heb de pan nu vervangen door een ketel van SS Brewtech, maar gebruik nog steeds de brouwzak

guidomarree

Let wel op dat je bij de aankoop van een weckketel er eentje neemt van 2000W. Toch zeker als je daar in wilt koken.

Onlangs ook eent glühwein koker van vidaxl gezien.
https://nl.vidaxl.be/e/8718475845515/water-gluhwein-koker-25l

GizmoGonzales

Citaat van: guidomarree op 14-09-2020  13:47 uLet wel op dat je bij de aankoop van een weckketel er eentje neemt van 2000W. Toch zeker als je daar in wilt koken.

Onlangs ook eent glühwein koker van vidaxl gezien.

Door mijn ervaring met Vida XL zou ik aanraden om hier met een grote boog omheen te lopen. En zoals eerder gezegd is elke tussenoplossing een extra kostenpost uiteindelijk. Ik zou eerst nog even kijken hoe je het nu vindt en als het bevalt gewoon 1 keer goed investeren in plaats van tussenoplossingen die je eind oplossing alleen maar uitstellen. Succes!

LaurensV

Dankuwel voor alle reacties! Hier kan ik zeker wat mee :)

Johan_vL

Als je de juiste temperatuur hebt bereikt zet dan de pan in een hooikist.
Of iets moderner wikkel er bubblewrap omheen, of gooi er een doorwerk jas met voering overheen, of een oude deken (wel vlam uit natuurlijk heh!!!)

Geen ingewikkelde of dure dingen nodig. Technologie kan leuk zijn als je daarvan houdt, maar je kan het gewoon goedkoop en simpel houden.

:brouwen: J.

stiaanke

Citaat van: guidomarree op 14-09-2020  13:47 uOnlangs ook eent glühwein koker van vidaxl gezien.

Die gebruik ik om mijn spoelwater op te warmen. ;)

André de Laat

Citaat van: trebvuister op 14-09-2020  11:38 uEen andere goedkope optie is een pan van Menno en BIAB (Brew in a bag)
https://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpannen

Ik heb de pan nu vervangen door een ketel van SS Brewtech, maar gebruik nog steeds de brouwzak

Tenzij je overgestapt bent op inductie snap ik die overstap niet.

trebvuister

Citaat van: André de Laat op 14-09-2020  21:07 uTenzij je overgestapt bent op inductie snap ik die overstap niet.
Ik vind hem gewoon mooier. En hij heeft een kraantje
Ik ben gek op kraantjes  :)

André de Laat

Citaat van: trebvuister op 14-09-2020  22:26 uIk vind hem gewoon mooier. En hij heeft een kraantje
Ik ben gek op kraantjes  :)

Nou, wat je maar leuk vindt :)

biking rebel

Als je meer brouwt (lees 10-15 liter) dan heb je meer volume in je pan t..o.v. contact oppervlakte aan de lucht en koelt het stukken minder af. Ik hoef maar een paar keer in een uur even kort het kleine pitje aan te zetten

EvdBroek

Citaat van: Johan_vL op 14-09-2020  18:34 uAls je de juiste temperatuur hebt bereikt zet dan de pan in een hooikist.
Of iets moderner wikkel er bubblewrap omheen, of gooi er een doorwerk jas met voering overheen, of een oude deken (wel vlam uit natuurlijk heh!!!)

Geen ingewikkelde of dure dingen nodig. Technologie kan leuk zijn als je daarvan houdt, maar je kan het gewoon goedkoop en simpel houden.

:brouwen: J.

Dan kun je beter bij de plaatselijke loodgieter vragen of die nog een stuk Armaflex over heeft

Hoppatee

Citaat van: LaurensV op 14-09-2020  00:39 uDag Brouwers,
Ik heb vandaag voor de eerste keer een batch van 5L gebrouwen waarbij ik gebruik maakte van 2 10L pannen en een gasfornuis. Ik merkte al snel dat het erg lastig is om met een gasfornuis constante temperatuur te houden tijdens het maischproces.

Nu wil ik als beginnende brouwer niet gelijk honderden euro's uitgeven aan een brouwketel etc. Ik zoek voornamelijk naar een oplossing om constante temperatuur te houden tijdens het maischproces.

Ik weet dat er verschillende verwarmingselementen zijn die je in je pan kan leggen, maar ik zou ook graag grotere batches willen brouwen.  Nu kwam ik deze gluhwein ketel tegen met warmte regelaar. Denken jullie dat dit een goedkope tussentijdse oplossing zal zijn? Ik ben op dit moment nog niet van plan om een dure brouwketel aan te schaffen.

Gluhwein ketel;
https://www.bol.com/nl/p/sens-design-gluhwein-ketel-20l/9200000126737570/?bltgh=oSo0PCbgXd0QDJ7dDLhOHw.1_4.10.ProductPageUrl

Mvg,

Laurens

Ik breng tijdens het maischen mijn kookpan (21 L) op temperatuur, gasbrander uit en doe er dan een slaapzak omheen. Nu heb ik pas 2 keer gebrouwen  :brouwen:, maar tot nog toe voldoet dit helemaal prima. De temperatuur blijft redelijk constant. Misschien verlies ik 1 of 2 graden op 30 a 40 minuten (start daarom ook 1 graadje hoger). Daarna (slaapzak er af!) langzaam opwarmen tot de volgende stap (ongeveer met 1 graad per minuut) en weer brander uit en die slaapzak er omheen.

biking rebel

Ik heb 2 Menno pannen, 21 en 33 liter. Beiden gat in geboord en kogelkraan op gemonteerd. Goedkoop en werkt echt mooi. Ik gebruik een brouwzak wanneer ik snel wil brouwen (< 2 uur) of een koperen buis filter bij het brouwen van zwaardere bieren of echt een goed bier wil brouwen.

Bij beide pannen geldt voor het maischen: hoe groter het volume, hoe makkelijker het is om de temperatuur vast te houden.

Laikea

Citaat van: biking rebel op 17-09-2020 &nbsp;10:40 uIk heb 2 Menno pannen, 21 en 33 liter. Beiden gat in geboord en kogelkraan op gemonteerd. Goedkoop en werkt echt mooi. Ik gebruik een brouwzak wanneer ik snel wil brouwen (< 2 uur) of een koperen buis filter bij het brouwen van zwaardere bieren of echt een goed bier wil brouwen.

Bij beide pannen geldt voor het maischen: hoe groter het volume, hoe makkelijker het is om de temperatuur vast te houden.

Je schrijft als ik echt een goed bier wil brouwen, maar nu ben ik wel benieuwd: waarom brouw je niet altijd een echt goed bier?

Sorry misschien wel een beetje off topic.

biking rebel

Citaat van: Laikea op 17-09-2020 &nbsp;11:04 uJe schrijft als ik echt een goed bier wil brouwen, maar nu ben ik wel benieuwd: waarom brouw je niet altijd een echt goed bier?

Sorry misschien wel een beetje off topic.

Inderdaad offtopic, maar eentje waar alles aan klopt. Voor mijn gevoel gaat dat beter met wat langer maischen, goed spoelen en filteren, etc dan met 30 min maischen en 20 minuten koken. Door korter te brouwen kan ik meer experimenteren en zelfs doordeweeks in de avond brouwen.

JanPieter

Citaat van: stiaanke op 14-09-2020 &nbsp;20:00 uDie gebruik ik om mijn spoelwater op te warmen. ;)
Idem, ik zet er altijd 2 op met 10 liter. Ik heb dan meer dan genoeg spoelwater op voorraad. Ideaal!

hansHalberstadt

Om even bij de oorspronkelijke vraag te blijven:
Gezien de temperatuurregeling gaat dat prima lijkt mij, maar zo'n temperatuurregeling regelt de temperatuur op 1 punt, dus is stevig roeren wel nodig om de warmte te verdelen.

lier

Wat voor bodem heeft een Menno pan? En hoe dik is het materiaal?

Ik ben half en half aan het denken om toch weer traditioneel te gaan brouwen bij de zwaardere bieren ipv met de Grainfather maar de horror van de temperatuur controle van de emaille pan die ik vroeger had maakt me een beetje huiverig.

Edwin brouwt

Citaat van: lier op 19-09-2020 &nbsp;09:44 uWat voor bodem heeft een Menno pan? En hoe dik is het materiaal?

Ik ben half en half aan het denken om toch weer traditioneel te gaan brouwen bij de zwaardere bieren ipv met de Grainfather maar de horror van de temperatuur controle van de emaille pan die ik vroeger had maakt me een beetje huiverig.

Die Menno pannen zijn best dun, qua bodem. Ik heb zelf de 20 liter en doe af en toe biab voor de zwaardere bieren of kleine testbatches. Maar ik heb wel een rooster op de bodem en dan moet je met de vlam aan echt goed roeren wil je de temperatuur en beetje constant houden.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.