Vorming van rare witte laag op bier na het gisten

Gestart door AnoukKadijk, 15-06-2020 15:27 u

Vorige topic - Volgende topic

AnoukKadijk

Na het gistproces is er een soort witte laag van iets gevormd op het bier. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn, en hoe dit zou kunnen komen? Is het gewoon het gist zelf, wilde gist vorming, of iets van een schimmel?

brouwerwaldonk

Dat zou kaam kunnen zijn. Kaam is een schimmel.

Arjen1969

Ik heb het nooit meegemaakt maar ben even aan het googelen gegaan en kwam uit op mogelijk een Brettanomyces infectie, zie onderstaande link naar een wikipedia uitleg over dit fenomeen:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Brettanomyces

Deze link geeft een plaatje van een dergelijke infectie, maar dan zou het denk ik eerder een wilde gist zijn die het veroorzaakt, het lijkt wel erg op wat jij ook hebt.

Waarschijnlijk geeft je neus al een indicatie of het te drinken is of niet. Als het niet zum kotzen ruikt zou ik gewoon proeven. Als er geen gekke smaken inzitten (buiten een zuurtje wat ik me met een wilde gist kan voorstellen) gewoon bottelen. Reproduceren zal daarna wel lastig worden omdat je niet weet wat en hoe dit in je bier is gekomen ;-).

wernerthefox

Ik zou voorzichtig zijn. Smaak zegt niet alles en ongecontrolleerde fermentaties kunnen vervelende bijproducten geven.

Johan_vL

Het ziet er exact uit als de vergisting van een lambiek. Dus als het niet de bedoeling was een bier van spontane gisting te produceren, is het dat toch geworden denk ik  :weetniet:

Alexander_H

Rinus

Op welk moment is dit ontstaan? Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik zelf zoiets nog niet eerder heb gezien.
Tijdens de hoofdvergisting vormt zich wel een soort van 5+ cm schuimlaag maar niet zo typisch met die grote bellen erop dat heb ik zelf nog nooit eerder gezien.
Maar gebruik zeker je neus en ogen, als het je niet bevalt, dan zou ik zelf geen risico nemen.

Denk ook eens terug naar wat de oorzaak zou kunnen zijn geweest? hoe gekoeld? hoe gefermenteerd? alles goed gedesinfecteerd? geen twijfels? wat was het recept en ingrediënten?

AnoukKadijk

Het recept hiervoor is: (5 Liter)

Premium pilsner malt: 750 gram
Pale ale malt: 500 gram
Cara munich: 50 gram

Maischschema:
52°C - storten en 10 minuten eiwitrust
61°C - 40 minuten
71°C - 20 minuten

Koken(hop en kruiden) 75 minuten totaal
wakatu, 2 gram- inwerpen na 20 minuten
First gold, 5 gram- inwerpen na 70 minuten
Wakatu, 2 gram- inwerpen na 70 minuten

Gist: saflager S-189, 3 gram
Duur van gisten: 28 dagen

Ik heb het bier vandaag gebotteld, en het bier rook niet raar. De witte laag was makkelijk schoon te maken. (de mantelfles met een beetje water voorgespoeld en het was al weg.)

Omtrent desinfecteren, wij maken altijd alles eerst schoon met PBW en spoelen daarna alles nog een keer met water.

Deze vorming heb ik nog niet eerder meegemaakt. Het zou eventueel aan het gist kunnen liggen? Dit gist heb ik namelijk nog niet eerder gebruikt.

hugo bakker

Ik ken dit soort plaatjes van veel buitenlandse hobbybrouwers dit inderdaad met brettanomyces vergisten of lactobacillus.
Het instagram account van white labs staat vol met dit soort afbeeldingen.

Brett is alleen wel een lastige infectie om uit je brouwspullen/plek te krijgen. Het is een heel hardnekkige infectie die je bieren ver laat doorgisten, soms tot onder een SG van 1.000.
Ik raad je dus wel aan om alles goed schoon te maken. Met name het gistvast, stoppen enzovoort. Je warme kant kant van je brouwspullen maakt niet zoveel uit. Alles gaat toch redelijk dood als je goed kookt. 

Alexander_H

CiteerOmtrent desinfecteren, wij maken altijd alles eerst schoon met PBW en spoelen daarna alles nog een keer met water.

Is PBW om te desinfecteren? Ik dacht dat het om schoon te maken was , zoals oxi?

Als het brett is , en hij vergist nog door over tijd wel voorzichtig zijn met de flesjes, die kunnen dus ontploffen op den duur.

Gerb

Dit lijkt inderdaad op een 'pellicle' zoals dat heet in het Engels. In het Nederlands een vlies. Dit ken ik alleen van Brettanomycesvergistingen en schijnt ook bij melkzuurbacterien plaats te vinden. In beide gevallen niet de bedoeling van jou.

hugo bakker

Citaat van: Alexander_H op 16-06-2020  08:04 uIs PBW om te desinfecteren ? ik dacht dat het om schoon te maken was , zoals oxi ?

Als het brett is , en hij vergist nog door over tijd wel voorzichtig zijn met de flesjes, die kunnen dus ontploffen op den duur.

Oxi pbw Star San zijn allemaal middelen die niet desinfecteren. Dat is niet erg want dat hoeft ook niet voor het brouwen van bier. PBW is daarin tegen wel een middel voor de eerste spoeling om organisch vuil te verwijderen. Daarna even met starsan inspuiten, dat is de procedure die de meeste Brouwers volgen

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 15-06-2020  15:43 uDat zou kaam kunnen zijn. Kaam is een schimmel.

Citaat van: AnoukKadijk op 15-06-2020  21:50 uIk heb het bier vandaag gebotteld, en het bier rook niet raar. De witte laag was makkelijk schoon te maken. (de mantelfles met een beetje water voorgespoeld en het was al weg.)

Inderdaad kaam. Kaam is een wilde gist. (Gisten behoren bij de familie van de schimmels).

Je krijgt kaam door onvoldoende desinfectie in combinatie van het lang laten staan van je bier. Zuurstof bevordert de vorming van kaam.

Door kaam heeft je bier een mindere schuimhoudbaarheid en body.

Biertje1985

Citaat van: hugo bakker op 16-06-2020  10:05 uOxi pbw starsan zijn allemaal middelen die niet desinfecteren. Dat is niet erg want dat hoeft ook niet voor het brouwen van bier. PBW is daarin tegen wel een middel voor de eerste spoeling om organisch vuil te verwijderen. Daarna even met starsan inspuiten, dat is de procedure die de meeste Brouwers volgen
De zoveelste discussie over Oxi en Star San, deze desinfecteren wel degelijk. Anders kan je net zo goed Dreft gebruiken.
Het staat niet als zodanig op de verpakking, maar dat heeft met regelgeving te maken.

tdp

Citaat van: Biertje1985 op 17-06-2020  09:24 uDe zoveelste discussie over Oxi en Star San, deze desinfecteren wel degelijk. Anders kan je net zo goed Dreft gebruiken.
Het staat niet als zodanig op de verpakking, maar dat heeft met regelgeving te maken.

Wat is er mis met Dreft? ;)

Johan_vL

Dreft is alleen oppervakte spanningsverlagend en heeft geen desinfecteredne werken naar mijn idee ... :nut:

hugo bakker

Nou ja het zal wel de meeste bacteriën verwijderen, maar niet allemaal.

Jacques

Citaat van: hugo bakker op 16-06-2020  10:05 uOxi pbw Star San zijn allemaal middelen die niet desinfecteren.

Deze middelen zijn reinigers die ook een desinfecterende werking hebben...
Star San wordt vooral gebruikt vanwege de desinfecterende werking. Zie ook het filmpje.

hugo bakker

Tot het filmpje ik kende dit principe en de mythe nog niet.

Vergelijkbare Topics (7)

30817

Reacties: 0
Gelezen: 1510

19287

Reacties: 2
Gelezen: 2717

2412

Reacties: 27
Gelezen: 13330

34230

Gestart door TJ.

Reacties: 8
Gelezen: 2638

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.