Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Mout al geschroot kopen, voors en tegens

Gestart door CasperR, 09-06-2020 21:13 u

Vorige topic - Volgende topic

CasperR

Sinds kort ben ik bezig met het brouwen met mout na eerst met extract gebrouwen te hebben. Ik koop op het moment de mout al geschroot maar een collega van mij schroot zijn mout zelf. Wat ik uit de berichten begrijp is dat als het geschroot is het minder lang houdbaar is. Als voordeel zie ik wel dat ik mijn recept precies op maat heb en geen restjes/voorraad heb van mout die ik dan weer lang laat staan.

Hoe gaan jullie hier meestal mee om? Kopen jullie je mout al geschroot of niet en waarom kies je daarvoor?

Heuvinger brouwerij

Citaat van: CasperR op 09-06-2020  21:13 uKopen jullie je mout al geschroot of niet en waarom kies je daarvoor?
Ongeschroot basismout per zak van 25 kg en speciaal mout per doos van 5 kg.
Zelf schroten is een eenmalige investering in een molen.

Sander00

CeesM

Ongeschroot. Pilsmout in zak 25 kilo. Tarwemout, palemout en licht-caramelmout in emmer van 5 kilo. Speciaalmouten in zakjes van 1 kilo. Vers geschroot tijdens opwarmen van het maischwater. Voordeel: Het is goedkoper en verser. Voordeel van geschroot mout: Je hoeft niet te schroten en ook geen schrootapparatuur aan te schaffen. Nadeel: De prijs van je geschrote mout.

Jaap W

Ongeschroot.
Ik gebruik ongeveer 10 kg mout per brouwsel. Als ik een recept heb gemaakt, bestel ik via het internet of ga ik naar de winkel in Jubbega of Almere. Grotere hoeveelheden mout in 5 kg emmers of bakken, kleinere hoeveelheden in 1 kg zakken. Tijdens opwarmen water schroot ik de mout en dat duur maar 10 tot 15 minuten en de schrootmolen is een eenmalige investering voor vele jaren en brouwsels. :proost: :biersmile: :brouwen:

EvdBroek

Ik ook ongeschroot.
Pilsmout zak van 25 kg
Andere veel gebruikte mouten in emmers van 5 kg
Speciale mouten in zakjes van 1 kg.

Nog een voordeel ten opzichte van geschroot mout: je bent flexibeler.
Je kunt zelf beslissen wat je recept wordt en wanneer je gaat brouwen.

RobbinR

Ook ongeschroot inderdaad.

De basismouten, en mouten die we vaker gebruiken in groter stortpercentage zoals tarwemout, hebben we ingekocht in 25 kg zakken.
Die bewaren we in tonnen. Is financieel ook voordeliger als je er het geld aan uit wil geven.

Veel gebruikte mouten inderdaad in 5 kg emmers en speciale mouten in zakjes.

Ik vind het zelf schroten ook een leuk proces in het brouwproces (we maken geen grote volumes over het algemeen).
Ik zou het je aanraden! :biersmile:

CasperR

Bedankt voor alle antwoorden. Ik zag al dat geschroot mout een stuk duurder was en dus je molen er ook al snel uit is. Misschien moet ik zelf eens op zoek gaan naar een goede set met basismouten die ik wil hebben en die dan zelf op voorraad houden.

Biertje1985

Citaat van: CasperR op 10-06-2020  16:25 uBedankt voor alle antwoorden. Ik zag al dat geschroot mout een stuk duurder was en dus je molen er ook al snel uit is. Misschien moet ik zelf eens op zoek gaan naar een goede set met basismouten die ik wil hebben en die dan zelf op voorraad houden.
Je kan je basismouten inderdaad makkelijk vooradig houden, ik maak soms gebruik van de moutmixer van brouwmout.nl voor speciaalmouten (al is het aanbod beperkt) om te zorgen dat ik niet met te veel moutrestjes kom te zitten. Schrootmolen heb je vrij goedkoop, maar je kan echt beter een walsenmolen kopen dan zo een veredelde bonenmolen anders ben je lang bezig met een matig resultaat. Die maltmill molens zijn mooi, maar ik vind ze te prijzig ten opzichte van een goedkope walsenmolen.

Jaap W

Als je al een schrootmolen wilt kopen zou ik zeker een walsenmolen kopen. Is iets duurder, maar zo'n walsenmolen gaat heeeeeeel veeeeeeel brouwsels en jaren mee ;D ;D :proost: :nut: :lekkerbier:

hansHalberstadt

Aannemende dat je je hobby wel een paar jaar wilt voortzetten zie ik eigenlijk geen enkele goede reden om geschrote mout te kopen.

RobbinR

Citaat van: CasperR op 10-06-2020  16:25 uMisschien moet ik zelf eens op zoek gaan naar een goede set met basismouten die ik wil hebben en die dan zelf op voorraad houden.

Als ik je een tip mag geven; we hebben voor onszelf een lijstje gemaakt met bierrecepten/stijlen die we graag nog eens zouden willen brouwen.
Als je dan wat bierrecepten onder elkaar hebt staan, krijg je al gauw een idee van welke mouten je vaker gebruik maakt! :)
Geldt overigens ook voor de hopsoorten, maar dat is weer een ander verhaal.

André de Laat

Ik koop altijd 25 kilo zakken basismouten (Pils en Pale Ale mout). Deze zijn lang houdbaar. Ik verdeel 25 kilo over 2 grote emmers (die witte uit een beginnersset, met deksel). Speciale mouten koop ik afzonderlijk en wat ik niet gebruik gaat ook in emmertjes (bijvoorbeeld van die yoghurt emmertjes). Geschroot mout is veel te duur, net als een moutpakket. Wanneer je je mouten in afgesloten emmers opslaat voorkom je ook dat er muizen op bezoek komen, want die lusten wel wat mout :)  :nut: :degroeten:

Vergelijkbare Topics (7)

29839

Reacties: 3
Gelezen: 2212

12167

Reacties: 77
Gelezen: 23678

31593

Reacties: 11
Gelezen: 3399

30401

Reacties: 6
Gelezen: 2817

19164

Reacties: 34
Gelezen: 11687

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.