Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Foutje bij het bottelen

Gestart door yelliebeanz9, 15-12-2019 18:23 u

Vorige topic - Volgende topic

yelliebeanz9

Hallo beste brouwers, beginnend brouwer hier.

Sinds gisteren is het 4 weken geleden dat ik mijn eerste bier ben beginnen bottelen. Op de gebruiksaanwijzing stond dat het bier 4 weken zou moeten rijpen vooraleer het geproefd zou moeten worden. Er staat het volgende bij geschreven : Zorg ervoor dat bij het uitschenken de gist op de bodem van de fles niet in beweging komt. (Bij een gesloten flesje is er wel degelijke een gistbodem zichtbaar). Maar van zodra ik het flesje open zie ik dat een deel van de gist naar boven komt en zich begint te mengen het klare bier. Ook van zodra ik het flesje open krijg ik een heleboel schuim en loopt het flesje altijd over.

Ik gebruik volgende kit en ingrediƫnten https://www.braumarkt.com/catalog/product/view/id/1397/s/startset-bierbrouwen-inclusief-premium-pils-pakket-5011658/category/86/

voor het geval de link niet mocht werken : het is de Startset bierbrouwen inclusief Premium Pils pakket van Braumarkt

Graag zou ik willen weten wat er mis is gelopen of dat ik er nog iets aan zou kunnen doen.

Alvast bedankt voor de moeite

groeten Yelliebeanz9

Stakker33

Over de gist die naar boven komt zou ik me niet druk om maken. Als je het bier gewoon rustig uitschenkt zou je de laatste cm of zo kunnen laten zitten.

Als je bier meteen overloopt en schuimt is dat meestal een teken dat je te vroeg bent begonnen met het bottelen van je bier dus dat het gist nog bezig is om suikers om te zetten en hierbij CO2 produceert. Mits je niet teveel suiker bij het bottelen hebt toegevoegd.

Hoeveel suiker per liter heb je bij het bottelen toegevoegd en hoeveel staat er in de handleiding?

yelliebeanz9

Ik ben beginnen bottelen toen mijn hydrometer op 1010 stond meende ik mij te herinneren. Ik heb 7 gram per liter gebruikt zoals in de handleiding stond.

Heuvinger brouwerij

Als je het bier nu in de schuur of in de garage hebt staan is er niets aan de hand.
Daar het buiten nu koud genoeg is, gaan de flessen toch niet springen.
Laat het bier niet opwarmen tot kamer temperatuur, want dan komt het direct de fles uit.

Rinus

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 15-12-2019  20:03 uAls je het bier nu in de schuur of in de garage hebt staan is er niets aan de hand.
Daar het buiten nu koud genoeg is, gaan de flessen toch niet springen.
Laat het bier niet opwarmen tot kamer temperatuur, want dan komt het direct de fles uit.
Ik heb voor het eerst ook een gebotteld brouwsel wat bij openen fanatiek uit de fles komt schuimen. Nog nooit eerder meegemaakt...
Inderdaad zolang het bier goed koud is valt het allemaal wel mee, maar op kamer temp, spuit het eruit.

nu mijn vraag; zou het nog goed komen als ik het bier langdurig koud zet (~0C) zodat het koolzuur alsnog wordt opgenomen in het bier, of zou het zeg maar 'CO2 verzadigd' zijn?

Pimmels

Ik had laatst ook te vroeg gebotteld, met gushers tot gevolg.
Ik heb de flesjes geopend en weer in een vergisting vat gedaan om verder te vergisten.
Prima biertje geworden uiteindelijk.

yelliebeanz9

Ik heb het bier even in de vriezer gelegd en het heeft effectief geholpen. Nu blijft de gist mooi beneden liggen en kan ik genieten van mijn eerste brouwels.

Hartelijk bedankt!

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.