Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Filterheks + wortkoeler voor arsegan easybrew 30L

Gestart door Pimelzer, 24-04-2018 09:20 u

Vorige topic - Volgende topic

Pimelzer

Hallo iedereen!

Ik heb recent een arsegan easybrew 30L gekocht maar ben toch niet zo tevreden over de wortkoeler en de bazookafilter die hier bij zijn geleverd. Ik zat te denken om de bazookafilter te vervangen voor een filterheks (van bijvoorbeeld Brouwmarkt). Mijn vraag is of deze aansluiting geschikt is voor de arsegan easybrew.
Linkje: https://www.brouwmarkt.nl/filterkuip-met-unieke-rvs-mattmil-filterheks-spiraal.html

Daarnaast wilde ik een grote (dubbele) spiraalkoeler aanschaffen. Heeft iemand hier een (2e hands) adresje voor waar deze tegen een redelijke prijs besteld kunnen worden?

Groetjes Pim

Mark GA

Hallo en welkom op dit forum.
Er is een Arsegan Easybrew 30-topic hier op het forum waarin o.a. wordt besproken over de mogelijkheid om een filterhex in het kookvat te bevestigen.
Een medeforumlid zou hiervoor nog foto's plaatsen.
Verder ben je op zoek naar een dubbele spiraalkoeler.
Ook die is heel simpel te vinden op dit forum, als je even een zoekactie doet.
Er staat er een sinds een paar dagen te koop.

Overigens is er niets mis met de meegeleverde spiraalkoeler. Wat is er mis mee?

Pimelzer

Ik zal eventjes op dat topic kijken dan voor beide dingen, bedankt. De wortkoeler die hier bij is geleverd werkt niet echt optimaal, je moet ontzettend veel water verspillen voordat je wort terug is gekoeld naar 20 graden, dit omdat het contact oppervlak zo klein is tussen de vloeistof en de spiraalkoeler.

Mark GA

Citaat van: Pimelzer op 24-04-2018  09:43 uIk zal eventjes op dat topic kijken dan voor beide dingen, bedankt. De wortkoeler die hier bij is geleverd werkt niet echt optimaal, je moet ontzettend veel water verspillen voordat je wort terug is gekoeld naar 20 graden, dit omdat het contact oppervlak zo klein is tussen de vloeistof en de spiraalkoeler.
Je hoeft hem niet voluit te zetten he, als er maar doorstroming is.
Bij mij duurt het nog geen half uur voordat 'ie afgekoeld is...
Maar een dubbele spiraal werkt inderdaad beter.
Je kunt ook een platenkoeler overwegen.

Koen S

Ik luk er met mijn spiraalkoeler ook niet in om binnen het half uur tot pakweg 20 graden te koelen.  Wanneer het wort onder de 30 graden zit stop ik met koelen, ik laat het een uur staan, hevel via een hevelfilter naar mijn gistingsvat en zet dat in de klimaatkast. Die koelt dan snel naar 20 (of minder), dan voeg ik de gist toe.

Pimelzer

Citaat van: Mark Green Anchor op 24-04-2018  09:47 uJe hoeft hem niet voluit te zetten he, als er maar doorstroming is.
Bij mij duurt het nog geen half uur voordat 'ie afgekoeld is...
Maar een dubbele spiraal werkt inderdaad beter.
Je kunt ook een platenkoeler overwegen.

Klopt hoor ik doe hem ook niet vol open. Maar in dat halfuurtje zijn er toch aardig wat litertjes doorheen gegaan. Een platenkoeler had ik ook overwogen maar dan heb je weer meer kans op infectie.

Pimelzer

Citaat van: Koen S op 24-04-2018  09:55 uIk luk er met mijn spiraalkoeler ook niet in om binnen het half uur tot pakweg 20 graden te koelen.  Wanneer het wort onder de 30 graden zit stop ik met koelen, ik laat het een uur staan, hevel via een hevelfilter naar mijn gistingsvat en zet dat in de klimaatkast. Die koelt dan snel naar 20 (of minder), dan voeg ik de gist toe.

Heb helaas geen klimaatkast dus dat is geen optie voor mij. Hoe doe je dat met infectie? Ik meende dat je zo snel mogelijk wil terug koelen naar 20 graden om zo min mogelijk infectiegevaar te hebben

Koen S

Ik dek de brouwketel natuurlijk af tijdens dat uurtje rusten. Infectiegevaar is vooral boven de 30 graden.

Mark GA

Citaat van: Pimelzer op 24-04-2018  10:17 uVerzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Kun je deze melding even uitzetten in Tapatalk?
Profiel ("ik") / instellingen / Handtekening (die uitzetten)

stiaanke

Voor wie wat handig is vind je hier een goedkopere oplossing

beermenke

Ik verspil geen water. Ik heb een 200 litervat achter de garage staan en in de garage een oude cvpomp en pomp rond door spiraalkoeler. 20 liter zijn redelijk snel koel. Warme dagen brouw ik niet en met vriesweer ook niet.

KC

Gewoon camlock aansluitingen bestellen via aliexpress 1/2". Zelf ben ik er niet tevreden over en ga hem ombouwen tot pompfilter zie ander topic.
Laat je de pomp draaien tijdens het koelen? Dan gaat het sneller en komt er lekker veel zuurstof in het wort.

Pimelzer

Citaat van: KC op 24-04-2018  22:14 uGewoon camlock aansluitingen bestellen via aliexpress 1/2". Zelf ben ik er niet tevreden over en ga hem ombouwen tot pompfilter zie ander topic.
Laat je de pomp draaien tijdens het koelen? Dan gaat het sneller en komt er lekker veel zuurstof in het wort.

Ik heb nog niet geprobeerd om ook de pomp aan te zetten, zal ik de volgende keer doen!
Waarom ben je er niet tevreden over en heb je een linkje voor mij hoe je het als pompfilter kan gebruiken van het andere forum?

KC

Ik weet even niet hoe ik dat moet linken. Het is het arsegan 30 topic. Ik heb de onderdelen besteld, maar zodra ik het voor elkaar heb post ik foto's.
Ik gebruik nu een extra pomp die ik op de kraan aansluit en daar wil ik vanaf. Liever doe ik alles met de ingebouwde pomp, maar dan wil ik een filter dat niet dichtslaat. De lauterhexe werkt op zich wel. Ik vind alleen dat er teveel wort achterblijft in de ketel. De kraan zit niet laag genoeg en de pompingang wel.

Mark GA

Misschien zit ik er helemaal naast maar is het niet zo dat je juist de pomp niet moet gebruiken zodat er geen dikke neergeslagen, afgekoelde koek in je pomp terecht kan komen? Zeker na de whirlpool.
Probeer het vooral uit zou ik zeggen en laat ons weten hoe het bevalt.
Dan wacht ik nog even met de pomp gebruiken.

Als je een goede whirlpool maakt en je laat het residu goed bezinken (geduld!)kun je zo goed als alles uit je vat laten lopen. Vooral als je de machine een beetje kantelt op het laatst.
Er zou niet meer dan 1 liter vervuilde wort over moeten blijven. Maar dan maak ik gebruik van een hopspider dus die rotzooi heb ik al niet in de pan.

CeesM

Ik doe het nu zonder bazooka filter of lauterhexe. Laatste 10 minuten met het koken wat Arsegan Ultramoss toevoegen. Na het afkoelen een whirlpool maken, als het stil is gaan liggen aftappen. Het laatste beetje eiwit wat meekomt zakt wel uit in mijn conische gistvat.

KC

Aan de rand van mijn gistvat hang ik mijn rvs hopfilter. Dit houd alles tegen. Als je de whirlpool na het koelen doet zou het grotendeels in het midden moeten komen. Het blijft experimenteren.
Ik kan alleen zeggen dat het technische resultaat van mijn bier beter is dan eerst, maar ik vind al mijn bier lekker technisch goed of niet :)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.