Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eiwitten aftappen bij een CCT

Gestart door hans_nwk, 25-07-2017 08:14 u

Vorige topic - Volgende topic

hans_nwk

Citaat van: Jacques op 24-07-2017  16:08 uDe eiwitten gaan mee mijn CCT in. Na een paar uur tap ik wat wort af met veel eiwitten. Er zijn meer wegen die bewandeld kunnen worden. En iedereen heeft andere apparatuur...
Ik moet mijn CCT nog voor de eerste keer gebruiken. Tap je daarmee af door de grote opening of gebruik je een slangtuit?

Groet,
Hans

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 25-07-2017  08:14 uIk moet mijn CCT nog voor de eerste keer gebruiken. Tap je daarmee af door de grote opening of gebruik je een slangtuit?

Groet,
Hans

Bij mijn Chinese CCT zijn twee 'grote' vlinderklepkranen en een monsterkraanje. Een vlinderklepkraan zit in de punt van de conus en de andere halverwege. Voor het aftappen van eiwitten en gist gebruik ik de onderste kraan. Voor het aftappen van bier na de nagisting gebruik ik de vlinderklepkraan halverwege de conus.
De kraan onder de conus is niet voorzien van een slangtuit. Die halverwege de conus wel.

hans_nwk

Citaat van: Jacques op 25-07-2017  10:34 uBij mijn Chinese CCT zijn twee 'grote' vlinderklepkranen en een monsterkraanje. Een vlinderklepkraan zit in de punt van de conus en de andere halverwege. Voor het aftappen van eiwitten en gist gebruik ik de onderste kraan. Voor het aftappen van bier na de nagisting gebruik ik de vlinderklepkraan halverwege de conus.
De kraan onder de conus is niet voorzien van een slangtuit. Die halverwege de conus wel.
Dat idee had ik al dat het handiger was om zonder slangtuit de trub en gist af te tappen. Dat was mijn vraag en ik zie nu dat ik die niet helemaal duidelijk had gesteld maar toch het goede antwoord gekregen  :biersmile: :groots:

Groet,
Hans

12345

Citaat van: Jacques op 25-07-2017  10:34 uBij mijn Chinese CCT zijn twee 'grote' vlinderklepkranen en een monsterkraanje. Een vlinderklepkraan zit in de punt van de conus en de andere halverwege. Voor het aftappen van eiwitten en gist gebruik ik de onderste kraan. Voor het aftappen van bier na de nagisting gebruik ik de vlinderklepkraan halverwege de conus.

Vlinderklepkranen! Hoef je die niet uit elkaar te halen bij het schoonmaken? Die zijn toch ont-zet-tend duur? Ik heb al lang een Blichmann met twee drie-delige kogelkranen wat elke keer toch weer de nodige tijd kost aan demontage-reiniging en ontsmetten-montage.
En dan heeft Blichmann natuurlijk die Engelse schroefdraad.

Jacques, kun je misschien een link geven naar de Chinese leverancier van jouw kranen? Alvast bedankt.

Jacques

Citaat van: 12345 op 25-07-2017  11:12 uVlinderklepkranen! Hoef je die niet uit elkaar te halen bij het schoonmaken? Die zijn toch ont-zet-tend duur? Ik heb al lang een Blichmann met twee drie-delige kogelkranen wat elke keer toch weer de nodige tijd kost aan demontage-reiniging en ontsmetten-montage.
En dan heeft Blichmann natuurlijk die Engelse schroefdraad.

Jacques, kun je misschien een link geven naar de Chinese leverancier van jouw kranen? Alvast bedankt.

Ed,

Ik heb mijn Chinese CCT de nodige jaren geleden gekocht bij een gezamenlijke inkoopactie die hier op het forum geweest is.
Zonder meer een hele goede koop geweest. Ik kan je niet naam geven van de leverancier. Op e-bay en AliExpress zijn vlinderklepkranen te koop voor niet al te veel geld. De kranen zijn in de jaren dat ik ze gebruik nog nooit uit elkaar gehaald. Wel worden ze een tijdje halfgeopend in bad gelegd met een oxi-oplossing. Vlinderklepkranen kennen geen loze ruimten zoals kogelkranen. Die moet je wel steeds schoonmaken. Koop daarom altijd 3-delige kogelkranen.

De kranen die ik op mijn CCT zien er uit als deze

Ook mijn kranen hebben een tri clamp aansluiting, wat prettig werken is. De kosten van deze kraan is zo'n € 40 inclusief verzendkosten.

12345

Citaat van: Jacques op 25-07-2017  11:35 uEd,

Ik heb mijn Chinese CCT de nodige jaren geleden gekocht bij een gezamenlijke inkoopactie die hier op het forum geweest is.
Zonder meer een hele goede koop geweest. Ik kan je niet naam geven van de leverancier. Op e-bay en AliExpress zijn vlinderklepkranen te koop voor niet al te veel geld. De kranen zijn in de jaren dat ik ze gebruik nog nooit uit elkaar gehaald. Wel worden ze een tijdje halfgeopend in bad gelegd met een oxi-oplossing. Vlinderklepkranen kennen geen loze ruimten zoals kogelkranen. Die moet je wel steeds schoonmaken. Koop daarom altijd 3-delige kogelkranen.

Ook mijn kranen hebben een tri clamp aansluiting, wat prettig werken is. De kosten van deze kraan is zo'n € 40 inclusief verzendkosten.

Bedankt! Ik ga eens zoeken. De schroefdraad zal wel een probleem worden...

EBC

Citaat van: 12345 op 25-07-2017  11:41 uBedankt! Ik ga eens zoeken. De schroefdraad zal wel een probleem worden...

De schroefdraad op Blichmann kranen is standaard draad. Past op alle ½" BSP die je hier kopen kunt. Ik zou wel voor mannelijke tapse draad met teflon gaan. Dat heet NPT of BSPT.

Twan84

Zijn er flenzen die je op je ketel of cct kan schroeven met een doorvoer o.i.d of moet dit altijd gelast worden? Ik ben ze zelf nog jiet tegen gekomen namelijk.

12345

Citaat van: EBC op 25-07-2017  12:18 uDe schroefdraad op Blichmann kranen is standaard draad. Past op alle ½" BSP die je hier kopen kunt. Ik zou wel voor mannelijke tapse draad met teflon gaan. Dat heet NPT of BSPT.

Bedankt!  :)

12345

Citaat van: Jacques op 25-07-2017  11:35 uEd,

Dat is heel weinig geld. Alleen moet ik dan aan mijn gistvat twee tri-clamp aansluitingen maken. Blichmann heeft me dat in een mail afgeraden want ik moet de gaten groter maken. Dat gaat in principe wel met een gatenboor maar eerlijk gezegd durf ik dat toch niet goed aan  :-\

Ik zou dan ook de betreffende tri clamp aansluitingen moeten kopen en ook weer een tric lamp slangdeel.
Nee, het wordt allemaal teveel en te onzeker of het wel gaat lukken...

Brouwers

Citaat van: Jacques op 25-07-2017  11:35 uDe kranen die ik op mijn CCT zien er uit als deze

Staat je niet blind op de prijs aangezien het tegenwoordig reëel is dat je alsnog btw + administratiekosten bijkomen. Nog altijd goedkoper dan de vlinderkranen van ss brewtech, maar verschil is dan een stuk kleiner.

Jacques

Citaat van: Brouwers op 26-07-2017  12:58 uStaat je niet blind op de prijs aangezien het tegenwoordig reëel is dat je alsnog btw + administratiekosten bijkomen. Nog altijd goedkoper dan de vlinderkranen van ss brewtech, maar verschil is dan een stuk kleiner.

Of er BTW en invoerrechten bij kunnen komen is afhankelijk van de verkoopprijs inclusief de verzendkosten.

Onder de € 22 komt er niets bij.
Tussen de € 22 en € 150 betaal je BTW (max 21%)
Boven € 150 betaal je zowel BTW als invoerrechten (hoeveel dat is, is afhankelijk van het product)

Zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/goederen_ontvangen_uit_het_buitenland/van_organisaties_en_bedrijven/moet_ik_belastingen_bij_invoer_betalen

Met een beetje geluk heoef je niets te betalen maar zo'n kraan weegt behoorlijk veel en valt daardoor wel op.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.