Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Stomme vraag over een hevel

Gestart door Robinvanb, 21-07-2017 17:20 u

Vorige topic - Volgende topic

Robinvanb

Ik heb deze hevel gekocht: https://www.Brouwmarkt.nl/hevel-met-colley-pomp-startset.html echter het lijkt erop alsof het niet hevelt zonder er eerst lucht in te pompen. Heeft iemand hier ervaring mee? Of gebruik ik hem wellicht verkeerd?

marc0871

Dat balgje in de slang moet je gebruiken om het bier, tot onder het laagste niveau in je vat, in de slang te trekken.
Het balgje zou dan in de plaats komen van het met de mond aanzuigen.

Ik denk eerst het balgje inknijpen, voordat je het buisje in je bier steekt.
Bij het loslaten zal de slang zich vullen, door het weer uitzettende balgje.
Daarna zou het verder vanzelf moeten gaan.

Denk ik hoor, adhv de foto in de link. Ik ken hem verder niet.

beermenke

Ja zo werkt het
Schoonmaken weerhoud mij van zo n systeem dus ik zuig aan en als je besmetting met mond niet vertrouwd dan neem je een klein buisje in de mond en na aanzuigen haal je dat weg.

Markiej87

Je kunt beter zo'n automatische hevel kopen. Kost iets meer maar heb je veel meer plezier van.

hansHalberstadt

Wat mij betreft zijn al dit soort hevels onhandig en niet goed steriliseerbaar. Ik gebruik gewoon een siliconenslang met stukje RVS pijp, wat ik met stoom bacterievrij maak, zou bv ook dit kunnen zijn http://www.hobbybrouwshop.nl/stang_18,9_liter
Aanzuigen doe ik met een koppelingetje, bv zoiets http://www.kampeertotaal.nl/kunststof-slang-verbinder-recht12-12mm.html met nog een slangetje. aanzuigen en slang zo houden dat de luchtbellen steeds omhoog gaan in de slang. als de slang gevuld is koppeling eraf halen en je kunt hevelen.
Instroom van RVS buis steeds ca 1cm onder het vloeistof oppervlak houden en vat beetje scheef zetten zodat je laatste restje ook kunt hevelen zonder gist mee te krijgen.

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 21-07-2017  23:15 uWat mij betreft zijn al dit soort hevels onhandig en niet goed steriliseerbaar. 

teriliseren doe je boven de 100°C of heel lang bij een iets lagere temperatuur. Maar dat is compleet overbodig bij het hobbybrouwen. Ontsmetten is meer dan genoeg en aanzuigen met je mond levert geen infecties op! Tenzij je ziek bent of vervelende mond aandoeningen/infecties hebt... :(   

Een stukje kennis en ervaring is soms wel gewenst bij het brouwen... ;)

hansHalberstadt

Steriliseren hoeft inderdaad alleen als je iets een tijd wilt bewaren zoals wort of reincultures. Na enkele seconden bij 100 ºC  leven er al geen bierschadelijke bacteriën meer. mondbacteriën zijn wel schadelijk voor bier en wil je niet in bier hebben en zeker niet in wort. overmaat aan gist en alcohol zal wel flink helpen, maar waarom zou je het  risico nemen en horen dat het wel een lekker bier is maar er toch een klein bijsmaakje aan je bier zit wat men niet thuis kan brengen.

beermenke

Ik zuig ook aan maar als de slang vol is dan knijp ik ze dicht en het stukje dat ik in de mond heb gehad spoel ik even met heet water. Is eigenlijk niet echt nodig maar voorkomen is beter dan genezen. Nog nooit ( gelukkig) infectie gehad.
Heb sinds kort een fastferment dus aanzuigen overbodig

Easywoods

Stomme vragen bestaan niet  ;)

Ik gebruike de automatische hevel nu al een poosje naar alle tevredenheid  :groots:

http://www.brouwstore.nl/automatische-hevel-met-antidroesem-1-7-m-slang

JaMo

Ik gebruik ook de automatische hevel. Eerlijk gezegd ook nooit iets anders gebruikt. Werkt perfect en is goed schoon te maken. :duimop:

Robinvanb

Ik heb het nog even geprobeerd maar niet gelukt, toch zo'n automatische hevel gekocht en daar zeer tevreden mee! Zojuist overgeheveld om te bottelen, bevalt goed, dank voor jullie advies.

Vergelijkbare Topics (7)

27727

Reacties: 10
Gelezen: 5472

14426

Reacties: 2
Gelezen: 2741

44887

Reacties: 0
Gelezen: 320

32252

Gestart door BLUB

Reacties: 22
Gelezen: 7025

35417

Reacties: 4
Gelezen: 1266

23467

Reacties: 16
Gelezen: 6389

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.