Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gushers, is er een oplossing voor?

Gestart door joepp, 19-12-2016 12:30 u

Vorige topic - Volgende topic

joepp

Ik heb dus een batch gushers te pakken. De oorzaak was waarschijnlijk een te hoge SG. Tijdens het bottelen schuimde het bier.

Normaal meet ik het SG maar deze meter heb ik juist kapot laten vallen vlak voor het bottelen.

Is het mogelijk om het bier opnieuw te bottelen om zo het druk overschot te lozen?

Dus eerst voorzichtig de kronen lichten tot het bier er niet vanzelf meer uitloopt en dan er een nieuwe kroon op?

Jeukstaardt

Bart LJ

Om de meest voorkomende reden van gushers te voorkomen moet je pas bottelen als het SG over meerdere dagen stabiel is.

Er is al veel geschreven over het oplossen van je huidige probleem. Zoek daar even op zou ik zeggen. Er is een "naaldmethode" en de optie om te herdoppen. Als het bier echt nog niet uitgegist is moet het terug in het vat en dan opnieuw bottelen met nieuwe bottelsuiker. Als je een nieuwe hydrometer hebt Kun je het SG meten. Door je SVG (schijnbare vergistingsgraad) te bepalen weet je of je al een beetje in de goede hoek zit met je eind SG. Succes.

Bart

joepp

Bedankt!

Had de zoekfunctie gebruikt maar de speldmethode nog niet gevonden.

Erick

Als je het lezen erover nog niet zat bent:
Onder 'Tags': 'Gushing'

alrikdew

Wat ook kan (deed ik altijd) met een opener de randjes wat liften. Daardaar ontsnapt het gas en breekt de CO2 uit. Zorg dat het bier koud is wanneer je het doet en herhaal dit tot je tevreden bent. Als het blijft sissen maar er komt geen bier uit dan laat ik het vaak staan. Wil ik dat het stopt met sissen stop ik het flesje opnieuw in het bottelapparaat die duwt het dopje weer op zijn plek. Vooral dat ding dat je bij een starterspakket zit werkt goed bij dit.

bhovingh

Citaat van: alrikdew op 19-12-2016  15:02 uWat ook kan (deed ik altijd) met een opener de randjes wat liften. Daardaar ontsnapt het gas en breekt de CO2 uit. Zorg dat het bier koud is wanneer je het doet en herhaal dit tot je tevreden bent. Als het blijft sissen maar er komt geen bier uit dan laat ik het vaak staan. Wil ik dat het stopt met sissen stop ik het flesje opnieuw in het bottelapparaat die duwt het dopje weer op zijn plek. Vooral dat ding dat je bij een starterspakket zit werkt goed bij dit.

Werkt inderdaad prima. Wel goed oppassen dat je het dopje niet te ver oplicht. Als je de dop dan weer loslaat sluit ie weer prima af!

Vergelijkbare Topics (7)

40763

Reacties: 11
Gelezen: 1321

3470

Gestart door Gerrit007

Reacties: 5
Gelezen: 2580

22-12-2005 10:13 u
door Gerrit007
22712

Reacties: 54
Gelezen: 16100

31116

Reacties: 7
Gelezen: 2334

39204

Reacties: 10
Gelezen: 1651

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.