Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste aankoop starterskit blikbrouwen

Gestart door Toxar, 23-11-2016 00:11 u

Vorige topic - Volgende topic

Toxar

Beste bierbrouwers,

Als echte bierliefhebber met extreme liefde voor zwaardere blonde bieren wil ik mij ook wagen aan het brouwen van eigen bier. Omdat ik gewoon bij het begin wil beginnen, ga ik geen eigen brouwsel maken maar houd ik het bij blikbrouwen (de 9 l tripel van Brewferm).
Nadat ik grondig jullie Wiki overlopen heb, wordt er aanbevolen om te beginnen met een basispakket met daarbij een toevoeging van enkele losse producten die beter zijn dan het Deluxe pakket.

Aangezien ik een complete leek ben, heb ik een winkelmandje gemaakt, maar ik wil zeker zijn dat ik de juist materialen heb vooraleer tot aankoop ga. Ik denk hierbij aan juiste hydrometer, diameter van de slang, etc. Ik had ook graag geweten of de prijzen goed zijn of dat ik het mss elders bestel of dat enkele producten ergens anders beterkoop zijn? In de bijlage vind je een pdf van mijn winkelmandje.

Alvast bedankt!

marc0871

Het maatglas zou ik 100 ml maken.
Voor een blik voor 9 liter, is een gistvat van 60 liter overkill. Tenzij je meteen 5 blikken wil vergisten ;)
Een mandfles van 25 liter trouwens ook.
Als je die voor de nagisting wil gebruiken, moet je een minimale kopruimte hebben.
10 liter is dan mooi zat.

Wilcovz87

Hoi toxar, zo ben ik ook begonnen. Dit was mijn boodschappenlijst;
bestelde artikelen

Afvulpijpje transparant / zwart klein fermtech

Thermometer strip horizontaal 0-30°C

Bierlepel / Mostlepel Hittebestendig 40 cm

Clip voor hevel MINI en MIDI

Automatische Hevel MINI

Thermometer alcoholgevuld -10°C tot 110°C

Kunststof vat 31 liter wit-groen kraan waterslot

Startset bierbrouwen met belgian saison pakket

PURO CAUSTIC [emoji768] 1000 gr

Bij elkaar was dit € 118,-
Inderdaad wat Marco ook zegt 60 liter is veel te groot.
Bestel ook het boek verander water in bier van Adrie Otten erbij hier kan je veel van leren.

joenedu

Ik heb mijn eerste blik (zelfde blik als jij) gebrouwen zonder verder hulpmiddelen dan het starterspakket. Je mist dan inderdaad wel wat dingen (temperatuur voor gist toevoeging, dichtheidsmeter voor alcoholbepaling) maar het is wel te doen...  :D

EvdBroek

Je kunt ook hier mee starten en dit is voor een begin met blikken meer dan voldoende:

http://www.vanderkooyjubbega.nl/bierbrouwen/brouwen/startpakketten-bierbrouwen/Brewferm-startpakket-deluxe-3330.html

Een mandfles zou ik later eens gaan kopen via marktplaats of kringloop

Toxar

Citaat van: EvdBroek op 23-11-2016  10:37 uJe kunt ook hier mee starten en dit is voor een begin met blikken meer dan voldoende:

http://www.vanderkooyjubbega.nl/bierbrouwen/brouwen/startpakketten-bierbrouwen/Brewferm-startpakket-deluxe-3330.html

Een mandfles zou ik later eens gaan kopen via marktplaats of kringloop

Ik las op de wiki dat er een probleem kan zijn met de vergistingsemmers die aangeboden wordt bij dit pakket. Niet alle emmers sluiten goed af en lekken koolzuur waardoor het waterslot niet of niet naar behoren werkt.?Of valt dat mee?

Want als ik inderdaad het advies volg op de wiki, kom ik wel dubbel zo duur uit, weliswaar met mandfles etc.

Edit": ben net op dit pakket gestuit, met hermetische emmers: https://www.Brouwmarkt.nl/Brouwmarkt-producten/complete-startsets-cat/bierbrouwen/startset-bierbrouwen-premium-plus.html

bjorri

Citaat van: Toxar op 23-11-2016  11:15 uIk las op de wiki dat er een probleem kan zijn met de vergistingsemmers die aangeboden wordt bij dit pakket. Niet alle emmers sluiten goed af en lekken koolzuur waardoor het waterslot niet of niet naar behoren werkt.?Of valt dat mee?

Want als ik inderdaad het advies volg op de wiki, kom ik wel dubbel zo duur uit, weliswaar met mandfles etc.
Het lastige aan een lekkende emmer is dat je geen beweging ziet in je waterslot. Het bier wordt er niet minder om.

Dat gezegd hebbend wil ik nuanceren dat het -zeker een eerste keer- heel vervelend is dat je de activiteit niet kunt volgen. Immers gedraagt gist zich niet 100% volgens regels (of liever: er zijn kennelijk meer factoren dan wij beheersen). De activiteit van het waterslot is een maat voor hoever de vergisting op weg is.

In plaats van een hydrometer zou ik direct gaan voor een refractometer. Veel handiger in het gebruik, minder kwetsbaar en geen gedoe met temperatuur en ontgassing van je monster. Via ebay of zo kost ie je de kop ook niet.

EvdBroek

Citaat van: Toxar op 23-11-2016  11:15 uIk las op de wiki dat er een probleem kan zijn met de vergistingsemmers die aangeboden wordt bij dit pakket. Niet alle emmers sluiten goed af en lekken koolzuur waardoor het waterslot niet of niet naar behoren werkt.?Of valt dat mee?
Inderdaad "kan" want ik heb er jaren gebruik van gemaakt zonder problemen.

En koop zeker geen refractometer als beginner! Het forum staat vol met berichten van brouwers die er mee te fout in gaan omdat ze niet weten hoe die werkt. Gewoon simpel en goedkoop houden als je begint.
Ook met beperkte middelen kun je een goed bier brouwen.

bjorri

Citaat van: EvdBroek op 23-11-2016  13:43 uInderdaad "kan" want ik heb er jaren gebruik van gemaakt zonder problemen.

En koop zeker geen refractometer als beginner! Het forum staat vol met berichten van brouwers die er mee te fout in gaan omdat ze niet weten hoe die werkt. Gewoon simpel en goedkoop houden als je begint.
Ook met beperkte middelen kun je een goed bier brouwen.
De enige fout die gemaakt wordt met een refractometer is de verkeerde schaal aflezen. Vooral door mensen die eerst een hydrometer gebruikten. Als je vanaf het begin in Plato gaat denken en werken dan maak je die fout niet.

Een refractometer is juist veel eenvoudiger in aanleren van het gebruik dan een hydrometer.

Neetje

Citaat van: EvdBroek op 23-11-2016  13:43 uEn koop zeker geen refractometer als beginner! Het forum staat vol met berichten van brouwers die er mee te fout in gaan omdat ze niet weten hoe die werkt. Gewoon simpel en goedkoop houden als je begint.

Mee eens. Kun je meteen proeven uit de maatbeker bij elke meting. Wel temperatuur meenemen.

Citaat van: bjorri op 23-11-2016  15:27 uDe enige fout die gemaakt wordt met een refractometer is de verkeerde schaal aflezen. Vooral door mensen die eerst een hydrometer gebruikten. Als je vanaf het begin in Plato gaat denken en werken dan maak je die fout niet.

Vloeistof moet helder zijn - vertroebeling geeft andere brekingsindex.
Omrekenen na vergisten.

SG meting is het meest gebruikt.

Toxar

Op de eerste plaats bedankt voor alle reacties!

Dus als ik het goed bekijk, heb ik met dit pakket: https://www.Brouwmarkt.nl/Brouwmarkt-producten/complete-startsets-cat/bierbrouwen/startset-bierbrouwen-premium-plus.html alle basis benodigheden voor blikbrouwen. Incl. hermetisch dichte vaten, 100ml maatglas. De mandfles, laat ik voor een later stadium, misschien alleen nog een bottel pijpje en extra reinigingsmiddel extra bij bestellen? En dan ben ik voor 100 euro klaar, excl. blik :)

Rich

Flesje Star San meebestellen als laatste desinfecterende spoeling. Jammer dat ze dat niet in zo'n startset leveren naast de oxi.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.