Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Paar vraagjes over hoeveelheid

Gestart door Ricky, 13-10-2016 18:42 u

Vorige topic - Volgende topic

Ricky

Ik zou graag mijn eerste bier willen brouwen maar moet nog wat aanschaffen.
Zo ook een brouwpan. Als ik 10L wil maken heb ik een 15L pan nodig?
En maakt het dan nog uit wat voor soort pan? Soeppan bijv?
Kan een 15L ook niet snel op marktplaats vinden.

Daarbij zie ik vaak recepten van 20/30L. Dit is te veel voor mij. Zou ik, om aan de 10L de helft kunnen gebruiken van de benodigdheden van bijv een 20 L?

Nog een vraag mbt maischen. Komt het zeer nauw met temperatuur? Als ik een maischschema zie moet je hem een beste tijd op een bepaalde temperatuur houden. Nu heb ik tips gezien zoals slaapzakken maar ik neem aan dat het vuur dan uit staat?

Bram86

Je kunt recepten invoeren in een programma zoals BrouwHulp. Daar kun je dan heel gemakkelijk aanpassen naar jouw gewenste volume.

Ik zou trouwens een grotere pan nemen. 20 liter of zo.

Underdike

Precies, een grotere pan heeft opties, en kookt minder makkelijk over.
Wat betreft dat opwarmen en temperatuur vasthouden: dat luistert redelijk nauw, maar is goed te doen.
Verwarmen tot plm 4 graden te warm (72 a 73 graden), graan storten (biab-zak ?), temperatuur checken (67 a 68) en eventueel corrigeren... daarna de pan van 't vuur & in een slaapzak.
Iedere 10 a 15 minuten even snel roeren & direct weer terug in de slaapzak.
Na 60 minuten moet 't maischen klaar zijn.
Alternatief is maisschen in een koelbox...

hans_nwk

Houd er ook rekening mee dat je wat verliezen hebt links en rechts door de prut die achter blijft na het koken, de gistkoek bij het vergisten en je krijgt niet alles in flesjes. Alles bij elkaar toch gauw een liter of 2. Dus behalve vanwege het koken etc moet je ook met verliezen rekenen.

Groet,
Hans

Ricky

Dankjewel voor al jullie reacties! ik ga een 21 liter pan kopen

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.