Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Knaller van een IPA

Gestart door Flogiston, 05-07-2016 22:22 u

Vorige topic - Volgende topic

Flogiston

Tenminste, ik hoop dat ie knalt.. qua smaakbeleving, en niet als ie nog in de fles zit. Hieronder een eerste opzet voor het recept. Ik wil zo'n 16 liter maken (twee kratjes vol)

Ik hoor graag jullie bevindingen, tips, ideeën, kritiek etcetera.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk3
Naam receptAipie-e
Brouwdatum14-04-2016
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume10,0 l
Begin SG1,083 SG
Berekende kleur (Morey)23 EBC
Berekende bitterheid (Rager)62 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
9,70 lWater uit Arnhem Ir.Sijmons
5,12 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
73 mg/l9 mg/l15 mg/l234 mg/l28 mg/l23 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,030 kgPale Ale moutDingemans7 EBC80,0 %
0,455 kgCara 45Dingemans45 EBC12,0 %
0,303 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC8,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.3,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,1 gCitrabellen12,0%60 min.49,0 IBU
18,2 gSimcoepellets12,2%10 min.13,2 IBU
48,5 gMosaicpellets12,5%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 l starterAmerican Ale II (1272)bovengist

TymonK

Wat moet er aan knallen?
- Bitterheid -> meer hop bij start koken
- Aroma -> meer koudhop en evt vlamuit
- Zoet? Dan zit je met de cara wel goed ;-)

Verder zou ik de Citra en Simcoe omdraaien. Simcoe geeft mooie bitterheid, Citra mooi citrus aroma en smaak.

Maargoed - ieder zijn eigen smaak dus ook lekker gaan brouwen en proberen!!

Flogiston

Citaat van: TymonK op 05-07-2016  22:47 uVerder zou ik de Citra en Simcoe omdraaien. Simcoe geeft mooie bitterheid, Citra mooi citrus aroma en smaak.

Oeh, foutje.. Dat was ook al de bedoeling.  ^-^

En knallen moet het bij het aroma, maar de smaak mag niet onderdoen hieraan.

Maakt de Cara het te zoet? Zo zoet dat de bitterheid teniet wordt gedaan?

TymonK

Citaat van: Flogiston op 05-07-2016  23:16 uMaakt de Cara het te zoet? Zo zoet dat de bitterheid teniet wordt gedaan?
Ik maak mijn IPA normaal t/m 4% cara. Als je dan koel maischt (65 graden) krijg ik nog droog bier.
Geen ervaring met 12% cara zoals in jouw recept - ben ik wel benieuwd naar!

RienP

Aantal zaken:

- Je krijg nu een erg zware IPA, want het gaat nu meer naar DIPA. Ik zou gaan voor een SG van maximaal 1070-1075.
- Je gebruikt erg veel caramouten. (zoals TymonK ook aangeeft) ik zou niet meer dan 3-5% gebruiken.
- Kristalsuiker eruit. Dit droogt een IPA teveel uit naar mijn smaak. Een IPA moet naar mijn idee body hebben om de bitterheid en hopsmaak te kunnen dragen.
- Bitterheid (IBU) is op zich goed.
- Je hopschema anders opbouwen. Je kookt nu veel aroma en smaak aan het begin weg. Dus meer hop aan het einde toeschuiven. Een stevige dosis hop bij vlamuit ter aanvulling is ook aan te bevelen.

De volgorde van hop is naar smaak en een beetje willekeurig. Ik heb recent van een collega hobbybrouwer nog een bier met enkel Simcoe geproefd en deze was ook mooi fruitig. Je kan zelfs je hoeveelheden anders verspreiden en per gift meerder hoppen combineren.

Zorg wel voor een goede giststarter, de grote van de giststarter is een beetje afhankelijk van je gekozen begin SG.

hobbybob

Citaat van: RienP op 06-07-2016  13:42 uZorg wel voor een goede giststarter, de grote van de giststarter is een beetje afhankelijk van je gekozen begin SG.

Het is maar 10 liter hoor die durf ik wel zonder starter zelfs bij 1083 maar inderdaad maximaal 5% cara ( liever 4) en veel hopgiften de laatste 20 min en vlamuit voor veel hoparoma

ThaLokster

Net een IPA gebrouwen met vergelijkbare hophoeveelheden (andere soorten weliswaar), het is geen knaller geworden, maar wel een echt lekkere IPA  :biersmile:. Als je echt wilt knallen qua aroma, zou ik de koudhop ophogen want die geeft m.i. toch echt wel die extra boost... voor de rest sluit ik me aan bij de vorige reacties...

lennart0r

Als je echt wil knallen kwa hop, moet je je hopschema aanpassen. Bijvoorbeeld: 100 gram Simcoe 5 tot 10 minuten voor einde koken, 25 + 25 g citra en mosiac als flame-outhop. 75+75 gram citra + mosaic als koudhop. Kom je precies uit met drie zakjes van honderd gram en de hop knalt de fles uit, bitterheid wordt wel wat lastig te voorspellen. Lijkt me op basis van de hopsoorten wel een heerlijk biertje! Goede keus.

klan85

300 gram op 10 liter?
Dat lijkt me wat extreem, maar lekker is het wel :D

Inderdaad het SG is erg hoog, dat maskeert de hop flink.
Cara zou ik iets van 3% doen

IBU is prima (aan de lage kant) Zelf zit ik meestal op ca. 70 IBU met 100gr., per 10 liter, tijdens het koken voor een flinke IPA.
In jou geval zou ik het meer verdelen over de 60 minuten en ook de hoppen daarin mengen. En dan vooral veel in de laatste 10 minuten toevoegen. Ook een vlamuit/whirlpool portie!

5 gram dryhop per liter is lekker, waarbij citra mijn favoriet is.

Biertje1985

Citaat van: lennart0r op 08-07-2016  00:34 uAls je echt wil knallen kwa hop, moet je je hopschema aanpassen. Bijvoorbeeld: 100 gram Simcoe 5 tot 10 minuten voor einde koken, 25 + 25 g citra en mosiac als flame-outhop. 75+75 gram citra + mosaic als koudhop. Kom je precies uit met drie zakjes van honderd gram en de hop knalt de fles uit, bitterheid wordt wel wat lastig te voorspellen. Lijkt me op basis van de hopsoorten wel een heerlijk biertje! Goede keus.

Ja dat lijkt me ook wel wat, alleen je kan ook gewoon stevig drooghoppen met Mosaic, dat is zo een brilliante drooghop!
Ik zou dan inderdaad de citra wat ophogen aan het eind, dan nog wat bij vlamuit voor extra aroma. En drooghoppen met minimaal 5 gram mosiac per liter. heerlijk die Mosaic! in combo met Citra.
Lekker 10 dagen laten staan met Mosiac.

Kan niet anders dan een heerlijke zomerse IPA worden. (Plus je houdt nog precies genoeg Mosaic over voor de volgende batch)

Suiker weglaten! Anders heb je zeker te weinig body! 10% cara heb ik ook eerder gedaan en dat geeft een lekkere toets naar mijn idee, en een goede body.
Een begin SG van 1060 zou al ruim voldoende zijn, een IPA hoef niet per se een hoog begin SG te hebben.

Flogiston

Allereerst dank voor alle reacties! Hieronder heb ik het recept aangepast aan de hand van jullie tips. BrouwHulp geeft een IBU van 200; is dat niet wat veel? De 24e wordt er gebrouwen, en ik zal het forum op de hoogte houden van het resultaat.

Mochten er over onderstaand recept nog op- of aanmerkingen zijn, lees ik ze graag!  :groots:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk3
Naam receptAipie-e
Brouwdatum14-04-2016
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume10,0 l
Begin SG1,085 SG
Berekende kleur (Morey)21 EBC
Berekende bitterheid (Rager)200 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
11,76 lWater uit Arnhem Ir.Sijmons
6,12 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
73 mg/l9 mg/l15 mg/l234 mg/l28 mg/l23 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,917 kgPale Ale moutDingemans7 EBC91,1 %
0,172 kgCara 45Dingemans45 EBC4,0 %
0,000 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC0,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.10 min.2,9 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.45 min.2,9 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.2,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
75,0 gSimcoepellets12,2%60 min.260,5 IBU
125,0 gMosaicpellets12,5%koudhop0,0 IBU
75,0 gCitrabellen12,0%koudhop0,0 IBU
75,0 gMosaicpellets12,5%0 min.44,5 IBU
25,0 gCitrabellen12,0%0 min.12,9 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 l starterAmerican Ale II (1272)bovengist

RienP

Dit is wel een extreme IPA. Dat is een ding wat zeker is. Ik vraag me alleen af of het nog wel lekker zal zijn.

Je kookt nog steeds heel veel hoparoma weg door veel hop gelijk aan het begin erin te kieperen. Dat is zonde van de hop.
Zie mijn recept hoe je hopschema kan opbouwen (het is maar een voorbeeld, er zijn veel mogelijkheden hiermee): http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31900.0.html

Uiteindelijk is het natuurlijk jouw bier en je kunt het zo brouwen en ervaren, maar persoonlijk zou ik iets minder extreem beginnen en het recept aanpassen op basis van proefervaringen.

klan85

75 gram Simcoe een uur meekoken is wel een beetje veel van het goede inderdaad :P

Flogiston

Citaat van: klan85 op 19-07-2016  10:08 u75 gram Simcoe een uur meekoken is wel een beetje veel van het goede inderdaad :P

Uiteindelijk wil ik naar 16 liter gaan, en ik heb niet meer dan bovenstaande hoeveelheid hop op voorraad, dus zal het (hopelijk) wel wat meevallen.

foz

Citaat van: Flogiston op 19-07-2016  17:31 uUiteindelijk wil ik naar 16 liter gaan, en ik heb niet meer dan bovenstaande hoeveelheid hop op voorraad, dus zal het (hopelijk) wel wat meevallen.

Het is vooral zonde van je hop. 200 IBU is ruim voorbij wat je smaakpapillen kunnen proeven aan bitterheid, laat staan 260 IBU. Met eenderde van je bitterhopgift heb je waarschijnlijk al genoeg.

RienP

Citaat van: Flogiston op 19-07-2016  17:31 uUiteindelijk wil ik naar 16 liter gaan, en ik heb niet meer dan bovenstaande hoeveelheid hop op voorraad, dus zal het (hopelijk) wel wat meevallen.

Er wordt niet gezegd dat je meer hop moet gebruiken, maar dat je het anders kunt inzetten in tijdens de kook. Je kan er veel meer uithalen dan zoveel gelijk in het begin erin te mikken. :brouwen:

Battum80

30 gram Simcoe op 60
2x 20 gram op 5 min Citra en mos
2x 20 gram in de wirlpool Citra en mos
2x 30 gram koudhop Citra en mos

Lijkt me genoeg voor 10 liter heerlijke IPA

Flogiston

Citaat van: RienP op 19-07-2016  20:48 uEr wordt niet gezegd dat je meer hop moet gebruiken, maar dat je het anders kunt inzetten in tijdens de kook. Je kan er veel meer uithalen dan zoveel gelijk in het begin erin te mikken. :brouwen:

Daar was ik inmiddels ook achter. Ik wil de Simcoe dan ook later aan de kook toevoegen, en zo'n 30 minuten meekoken. Ook de hoeveelheid gaat omlaag (ik dacht aan zo'n 45 gram)

Citaat van: Battum80 op 19-07-2016  20:58 u30 gram Simcoe op 60
2x 20 gram op 5 min Citra en mos
2x 20 gram in de wirlpool Citra en mos
2x 30 gram koudhop Citra en mos

Lijkt me genoeg voor 10 liter heerlijke IPA

Ik zit nu met het recept op ongeveer gelijke verhoudingen, maar met 10 tot 15 gram meer.

Dankjewel voor je inbreng in deze.  :biersmile:

Flogiston

Citaat van: foz op 19-07-2016  17:57 uHet is vooral zonde van je hop. 200 IBU is ruim voorbij wat je smaakpapillen kunnen proeven aan bitterheid, laat staan 260 IBU. Met eenderde van je bitterhopgift heb je waarschijnlijk al genoeg.

Goed om te weten! Thanks! De hoeveelheden zijn al omlaag gegaan.  ^-^

lennart0r

En hoe is die geworden?

Flogiston

Citaat van: lennart0r op 10-09-2016  20:48 uEn hoe is die geworden?

Niet geheel volgens verwachting. Had iets te weinig bottelsuiker gebruikt, waardoor er minimaal CO2 inzit, en hij wordt troebel bij koeling. Maar de smaak en het aroma zijn goed! Lekker bitter, maar niet overheersend, fruitig in de neus en op de tong. Mogelijk dat ie iets zwaarder is uitgevallen dan gepland, maar dat vind ik geen groot bezwaar. ;)

Ik ga hem zeker nog een keer brouwen, maar dan met 2 soorten hop, en een andere gist. (Ofwel; ik wil nog eens een IPA brouwen ;) )

Vergelijkbare Topics (7)

39291

Reacties: 5
Gelezen: 1678

2343

Reacties: 38
Gelezen: 10779

18774

Reacties: 23
Gelezen: 6036

09-12-2011 08:23 u
door orangeloo
38046

Reacties: 2
Gelezen: 996

17062

Gestart door nomino

Reacties: 6
Gelezen: 2540

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.