Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Herms maken met SS brewing technologies

Gestart door alrikdew, 25-04-2016 13:19 u

Vorige topic - Volgende topic

alrikdew

Ik ben sinds kort trotse eigenaar van een ss brewing pan. Ik wil hier van een Herms maken maar ik zit met een vraag.
De kraan van ss brewing eindigt met een vrouwelijk schroefdraad. Weet iemand wat hier op past?

JAVAL

Hallo alrikdew,
ik kan natuurlijk met zekerheid zeggen dat alles met een mannelijke schroefdraad van hetzelfde type en dezelfde maat er wel op zal passen. Maar daar schiet je niks mee op want zover was je ook wel. Ik heb niet zo'n pan dus dat maakt het voor mij lastig je adequaat te helpen. Kun je misschien een foto toevoegen zodat we wat meer beeld krijgen? Zit er geen documentatie bij die pan waar de schroefdraadmaat in staat?
Toevoeging: ik heb toch nog even gegoogeld en kwam deze pagina tegen http://www.ssbrewtech.com/collections/kettles/products/ss-brew-kettle-10-gallon Als dat jouw ketel is gaat het om 1/2 " BSP schroefdraad, daar past volgens mij een koppeling op die gebruikt wordt bij 15 mm. roodkoperen waterleidingbuis.
Jaap

Sander van Dijk

Zoiets wil nog wel eens helpen om het type schroefdraad ter herkennen i.c.m. een schroefdraadtabel. Zie link

witbierron

witbierron

Op de site op alle maten ketels 1/2  Ball valve dat staat voor 1/2 duims schroefdraad geen speciaal schroefdraad 

Biertje1985

Pas op dat het geen NPT is, dat is Amerikaans. Overigens wel beter dan BSP want het dicht beter af dan BSP(t)
Een BSP draad valt er wel in, alleen houd veel speling over.

korneel

Citaat van: Biertje1985 op 25-04-2016  22:39 uPas op dat het geen NPT is, dat is Amerikaans. Overigens wel beter dan BSP want het dicht beter af dan BSP(t)
Een BSP draad valt er wel in, alleen houd veel speling over.
Het is een NPT aansluiting, dus geen BSP erop zetten..

Heb ook alles van ss brewtech, en daar is inderdaad alles NPT op...

alrikdew

Dankjulliewel mannen maar ik heb het aansluitstuk gevonden!

Biertje1985

Als je afsluiters nodig hebt, ik heb nog 3 NPT 1/2" ball valves over  die mogen wel weg voor 7,50 per stuk. Heb er 15 euro voor neergelegd en ze zijn nieuw.
Materiaal Stainless steel 316.

Dat SS brewtech spul is wel bijzonder prijzig, zijn menno pannen geen optie met Brewpi koppelingen erin.

alrikdew

Ik heb een pan van menno inderdaad maar het is wel een groot kwaliteitsverschil hoor! Die pannen van menno zijn flinterdun en ik wil er allerlei dingen in bouwen. Ik zat zelf te denken aan 3/4" kopelingen. Mijn pomp heeft ook die maat namelijk. Zoek nu alleen nog goeie slangen die foodgrade zijn en versterkt zijn. Dit omdat het natuurlijk ook tegen druk moet kunnen. Of zullen siliconen slangen volstaan?

korneel

Citaat van: alrikdew op 27-04-2016  10:39 uIk heb een pan van menno inderdaad maar het is wel een groot kwaliteitsverschil hoor! Die pannen van menno zijn flinterdun en ik wil er allerlei dingen in bouwen. Ik zat zelf te denken aan 3/4" kopelingen. Mijn pomp heeft ook die maat namelijk. Zoek nu alleen nog goeie slangen die foodgrade zijn en versterkt zijn. Dit omdat het natuurlijk ook tegen druk moet kunnen. Of zullen siliconen slangen volstaan?

Die kunnen daar tegen.
Ik ben zelf overigens bezig om een en ander te bouwen rondom 1.5" tri clamp aansluitingen, inclusief automatische valves e.d. mocht je daarin interesse hebben.

alrikdew

Ik ben inderdaad ook van plan om het uiteindelijk te gaan doen met triclamp fittingen en rvs buizen. Maar ga eerst voor de goedkopere uitvoering.
Ik neem ook geen automatische valven. Want zie daar geen voordeel in. Je moet er toch bij zijn en kan ook allemaal kapot.

alrikdew

Ik heb zitten denken over de verwarming van mijn herms.
Meeste mensen hebben een HLT waarin ze ook hun wort verwarmen. Ik heb ook al iets gelezen met een platenkoeler.
Is het niet mogelijk om een liebig te gebruiken? Dan laat je de HLT gewoon continu op 80 graden en wanneer het wort afkoelt zet je het warm water pompje aan. Die pompt t door de liebig, houd het wort op temperatuur en voila!

korneel

Citaat van: alrikdew op 03-05-2016  22:22 uIk heb zitten denken over de verwarming van mijn herms.
Meeste mensen hebben een HLT waarin ze ook hun wort verwarmen. Ik heb ook al iets gelezen met een platenkoeler.
Is het niet mogelijk om een liebig te gebruiken? Dan laat je de HLT gewoon continu op 80 graden en wanneer het wort afkoelt zet je het warm water pompje aan. Die pompt t door de liebig, houd het wort op temperatuur en voila!

Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt...
Je hebt 3 tanks (ben net ook bezig alles op te bouwen rondom SS Brewtech, ben ook van de Menno pannen afgestapt. Verder niks mis mee hoor, zaten wat voordelen aan de SS Brewtech pannen voor mij..)
De HLT gebruik je niet om je wort in op te warmen, maar alleen om je water in op te warmen. Dat water gebruik je later voor eventueel te spoelen maar daar komt geen wort in.  Daar hangt je spiraal dan in, je HLT ligt iets boven de temp waarop je je wort wilt houden, en vervolgens pomp je het wort door de HLT.
Waarom een HLT en geen Liebig? HLT is een warmtebuffer en geeft je meer controle over het opwarmen van het wort. De Liebig is redelijk directe warmte en je warmte dan teveel te snel op.

alrikdew

Nee menno's pannen zijn prima pannen.
Ik bedoelde ook dat de spiraal in het wort het opwarmt. Maar zie niet echt een reden waarom een liebig niet zou kunnen. Het werkt t zelfde en je hebt minder buizen nodig. Als het te snel verwarmt wordt kan je de liebig altijd inkorten of het water in de HLT minder warm maken. Als het kan met een platenkoeler kan, waarom dan niet met een liebig. Plus dat met het gebruik van een platenkoeler de kans op infecties groter is dan met een liebig.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.