Wanneer kandijsuiker toevoegen bij Arsegan dubbel

Gestart door Hartman-Bier, 08-10-2015 20:31 u

Vorige topic - Volgende topic

Hartman-Bier

Hoi,

Ik heb hier een bierpakket van Arsegan dubbel.
In de gebruiksaanwijzing kan ik nergens vinden wanneer ik de kandijsuiker moet toevoegen.
Ik zou graag in plaats van de kandijsuiker de donkere kandijsiroop toe willen voegen om een nog zoetere smaak te krijgen.
Weet misschien iemand op welk tijdstip ik dit moet toevoegen?
Zelf zit ik te denken aan gelijk met de ultraMoss 80 min.

Frank.S

Hallo,
Heb laatst ook dit biertje gebrouwen.
Heb het suiker na 80 minuten koken toegevoegd, staat inderdaad slecht aangegeven in de gebruiksaanwijzing.

Jacques

Citaat van: Hartman-Bier op 08-10-2015  20:31 uIk zou graag in plaats van de kandijsuiker de donkere kandijsiroop toe willen voegen om een nog zoetere smaak te krijgen.

Kandijsuiker vergist voor 100%, daar krijg je geen zoetere smaak mee (alhoewel... je krijgt meer alcohol en dat geeft een iets zoetige indruk).

De donkere kandijsiropen hebben meer gekarameliseerde suikers die vergisten niet volledig, maar ook die geven een beperkte zoetheid aan het bier.

Hartman-Bier

Ok bedankt voor de reacties.
Kan ik de donkere kandijsiroop extra er bij voegen en hoeveel zal ik dan gebruiken op 30 liter.

Jacques

Citaat van: Hartman-Bier op 09-10-2015  08:30 uOk bedankt voor de reacties.
Kan ik de donkere kandijsiroop extra er bij voegen en hoeveel zal ik dan gebruiken op 30 liter.

Ligt aan de kleurintensiteit van de siroop, het biertype dat je wilt brouwen en je persoonlijke smaak.

Hartman-Bier

Tot nu toe gaat alles goed, ik had een begin SG van 1.015 en nu een SG van 1.026 (6.7 Brix).
Vandaag gelagerd en op 10 graden weggezet. nu waar weer wachten.
Ik heb nog een vraagje, op het recept staat nergens of ik straks bij het bottelen nog suiker moet toevoegen.
Zelf denk ik van wel, weet iemand misschien of dat inderdaad moet, 7 g per liter denk ik.

Hartman-Bier

Ik heb het gevonden inderdaad 7 gram per liter.

Vergelijkbare Topics (7)

8778

Reacties: 10
Gelezen: 9876

26111

Reacties: 16
Gelezen: 4624

24505

Reacties: 36
Gelezen: 12405

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.