Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Maximale volume in gistingsvat van 30L

Gestart door Flip, 17-08-2015 19:47 u

Vorige topic - Volgende topic

Flip

Hallo, ik ben van plan om een grotere hoeveelheid te brouwen voor een klein evenementje in de buurt (dacht aan een 24 liter). Nu vroeg ik me af hoeveel liter je maximaal mag laten gisten in een gistingsvat van 30L.
Had namelijk ergens gelezen dat je niet zo veel liter mag laten gisten omwille van te hoge druk in het vat.

Alvast bedankt
Flip

Bennemans

Hoi Flip,

Afhankelijk van het type bier denk ik dat het geen probleem hoeft te zijn om 24 liter te vergisten.
Vaak wordt gesteld om 1/3 als kopruimte te behouden.
Met een weizen vergist met de 3068 van Wyeast kan ik me daar wel goed in vinden.
Als je de vergisting enigszins gecontroleerd kan laten verlopen moet die 24 gewoon kunnen.

Markiej87

Dit is afhankelijk van de gist, de temperatuur en de pitch-rate hoeveelheid gist die je erin doet.

Niels B.

Hoi Flip,

Het is niet zozeer de druk in het vat, maar het schuim wat de gist maakt tijdens de vergisting kan in sommige gevallen zó'n proportie aannemen dat het aan de bovenkant weer uit het waterslot komt. Dit zou je kunnen voorkomen door een blow-off te installeren. Dit kan je doen door een siliconenslang o.i.d. te verbinden aan het waterslot of direct op de uitlaat van je vat, en deze in een fles uit te laten komen, die dan als het ware als een waterslot fungeert. Mocht er te veel schuim ontstaan kan dit naar buiten in de fles met minder risico op infectie.

Voorbeelden zijn wel te vinden op dit forum.

Joost81

Ik vergist tot zo'n 27 liter in die 30 liter emmers. Ik heb vanuit het gaatje in het deksel een slangetje naar het waterslot omdat het anders niet in mijn vergistingskast past. Bij erg enthousiaste vergisting hang ik het uiteinde van die slang in een Cola fles met wat water die dan als een soort blow-off fungeert.

Hier heb ik nog nooit problemen mee gehad (22 brouwsels nu)

hans_nwk

Het is heel erg afhankelijk van de gebruikte gist(/temperatuur/sterkte wort/suiker % etc).

Bij de Westmalle gist kun je met 20 l al een flinke blow-off hebben, bij de Belle Saison heb je amper schuim en zou ik zelfs 29 l aandurven zonder blow off.

Groet,
Hans

Hoppenbrouwers

In een 30L vat met schroefdeksel heb ik eens een pils vergist (uiteraard ondergistend) met een volume van 28.5L. Op het hoogtepunt van de vergisting had ik nét wel een blow off nodig. Dus zou voor de zekerheid niet meer dan 28L er in doen als de gist maar amper schuimt.

hans_nwk

Het kan de moeite zijn om te checken hoe groot je 30 l vat echt is.

De Speidel 30l vaten zijn bv 36l. De Speidel 20l vaten zijn ook echt 20l.

Groet,
Hans

Hoppenbrouwers

Als je de standaard hebt met schroefdeksel kan ik je de moeite besparen, die is 31L. ;)

Maar dan moet je dit ook op dezelfde manier gemeten hebben met je pan etc. etc.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.