Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

gisten

Gestart door Antoine, 13-08-2005 20:14 u

Vorige topic - Volgende topic

Antoine

Gisten
Onlangs heb ik Geuze gebrouwen . Kan ik nu zonder enig bsmettingsgevaar verder ander bier brouwen?
Hierbij gebruikte ik de nodige en gevreesde biergisten .

Johannes

Antoine,

Het is raadzaam om materialen goed optisch schoon te maken en vervolgens te ontsmetten. Als je glas gebruikt voor vergisting valt het wel mee. Bij kunststof denk ook goed om kraantjes e.d. deze kan je indien mogelijk beter uit elkaar halen en dan reinigen.

Johannes

ps hou je ons op de hoogte van de vorderingen van dit brouwsel bij 'discussie over recepten' ?

Edgar

Als je meer specifieke info wilt: (Met) welke materialen/middelen ben je van plan te reinigen/ontsmetten?

Verder kan je hier op het forum via de zoekfunctie heel erg veel vinden over reiniging en ontsmetting.

Oscar

Antoine,

Welke gist heb je gebruikt om de geuze te vergisten..?? Of heb je deze, zoals het hoort, aan de lucht laten vergisten (spontane vergisting) ? Ik brouw ook ieder jaar een Lambiek en dan mewt een zuivere spontane vergisting (een bevruchting van ± 10 -18 uur)

groeten en gezondheid
Oscar

Gio

Lambik (basis voor Geuze) is een spontaan gefermenteerd bier, gebrouwen met 30% ongemouten tarwe en 70% gemoute gerst, gekruid met overjaarse hop. Dit tarwebier kan enkel in de streek van de Zennevallei gebrouwen worden doordat het de aanwezigheid vereist van specifieke wilde gisten, waaronder "Brettanomyces Bruxellensis" en "Brettanomyces Lambicus" de bekendste zijn. 
M.i. komen deze gisten niet overal in de lucht voor en zul je dus moeten toevoegen.

Oscar

CiteerM.i. komen deze gisten niet overal in de lucht voor en zul je dus moeten toevoegen.

Ho...Uiteraard is de brettanomicus uniek..en streekgebonden, maar hoe geweldig is het als je merkt dat er in jou omgeving ook gist rondzweeft ? en dat je daar ook een redelijk bier (Geuze / Lambiek) mee kunt maken......

ik vind dit altijd zeer spannend en interessant.... Alleen duurt het ± 3 jaar voordat je zo'n bier kunt proeven... 'k heb nu een peche ( Lambiek met perzik) op houten fust stan lageren...met spontane twentse gist...

Groeten en gerzondheid
Oscar

Gio

Citeermaar hoe geweldig is het als je merkt dat er in jou omgeving ook gist rondzweeft ?

er zweeft van alles in onze Nederlandse lucht (o.a. fijn stof en roet van dieselmotoren etc...)
En er zullen ongetwijfeld ook wilde gisten bij zitten, samen met een hele boel andere organismen zoals schimmels en bacterien
De luchtkwaliteit op lokaal niveau verschilt echter zo sterk dat je niks kunt zeggen over de aan- of afwezigheid van geschikte wilde gisten om een lekker bier mee te brouwen. Kunt het alleen uit proberen

Vergelijkbare Topics (7)

1477

Gestart door ROELEKE

Reacties: 40
Gelezen: 18446

22-03-2005 22:12 u
door martindokki
42556

Reacties: 8
Gelezen: 1357

36596

Reacties: 5
Gelezen: 1696

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.