Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste brouwsel

Gestart door KennyS, 28-04-2015 12:23 u

Vorige topic - Volgende topic

KennyS

Hallo mede hobbybrouwers,

Alvast mijn excuses als mijn vragen al 1000+ keer beantwoord zijn.
Maar ik zou toch graag wat informatie inwinnen over wat ik nu moet doen.

Ik werkt met deze kit: https://www.Brouwland.com/en/our-products/starter-kits/starter-kits-beer/d/Brewferm-starter-s-kit-deluxe#.VT9at5O2C1s
& ben aan het proberen om dit bier te brouwen: https://www.Brouwland.com/en/our-products/brewing/brewing-kits/Brewferm-beer-kits/d/beer-kit-Brewferm-pils-for-12-20-l#.VT9bWpO2C1s

- Nu ben ik blijkbaar 10 dagen geleden al fout begonnen... bij de 12 liter variant moest er blijkbaar geen extra suiker bij. Dit heb ik wel gedaan, 600gram (berekend op de 20 liter versie, die heeft 1000gram  nodig). Nu heb ik al gelezen dat dit niet wil zeggen dat alles al direct voor de vuilbak is. het bier zal gewoon zwaarder zijn omdat er meer suiker in zit.
>> Als ik verkeerd ben verbeter me dan a.u.b. want ik ken er wel zo goed als niks van.

Nu mijn eerste vraag:

1) Na 10 dagen heb ik het brouwsel overgeheveld in een ander vat.
Hoe doe je dit correct? Moet je zien dat het bier er zachtjes in terecht komt (bv. tegen de zijkant laten lopen zodat het NIET spettert) of kan/mag je het overhevelen zoals je water in een emmer zou laten lopen? (met veel gespeter dus) & waarom doe je het zo? geeft dit een smaakverschil?

2) In de brochure staat dat ik 2-4 weken moet wachten maar ik heb al van verschillende mensen gehoord dat dit al na 10 a 14 dagen kan. Wanneer weet ik dat het brouwsel genoeg heeft gerust?

3) & dan nog een derde vraag, maar voor deze heb je misschien het Brewferm 12 stappe boekje nodig.
Het gaat om stap 10 & 11. (ik zal het even overtypen)
- stap 10) Hevel opnieuw over en voeg suiker toe voor vergisting op fles. Goed mengen en daarna bottelen in bierflesjes of drukvat. laat 1 week rusten op kamertemperatuur
- stap 11) Wellicht het moeilijkste onderdeel van thuis brouwen: wacht 6 tot 8 weken.

Wat moet ik nu eigenlijk doen na die 10/14 of 24 dagen rusten? Suiker toevoegen, direct bottelen en 1 week + 6tot8 weken laten laten rusten? OF Suiker toevoegen, een week laten rusten en dan pas bottelen en 6 tot 8 weken laten rusten? Of geen van beide en nog iets anders?

Alvast bedankt

Kenny

hobbybob

Suiker toevoegen, direct bottelen en 1 week op 20 graden
Daarna 6 tot 8 weken koel en donker wegzetten

foz

Citaat van: KennyS op 28-04-2015  12:23 u- Nu ben ik blijkbaar 10 dagen geleden al fout begonnen.... bij de 12l variant moest er blijkbaar geen extra suiker bij. Dit heb ik wel gedaan, 600gram (berekend op de 20l versie, die heeft 1000gram  nodig). Nu heb ik al gelezen dat dit niet wil zeggen dat alles al direct voor de vuilbak is. het bier zal gewoon zwaarder zijn omdat er meer suiker in zit.
>> Als ik verkeerd ben verbeter me dan a.u.b. want ik ken er wel zo goed als niks van.

Je kunt ook nadat de vergisting is begonnen met water aanlengen tot de gewenste sterkte. De bitterheid zal hierdoor ook lager worden.

Citaat van: KennyS op 28-04-2015  12:23 u1) Na 10 dagen heb ik het brouwsel overgeheveld in een ander vat.
Hoe doe je dit correct?

Met een hevel. Als het goed is is deze bij je starterpakket inbegrepen. Spetteren is uit den boze bij jongbier. Dit levert oxidatie op wat zorgt voor snelle veroudering. Je bier krijgt een kartonsmaak.

Citaat van: KennyS op 28-04-2015  12:23 u2) In de brochure staat dat ik 2-4 weken moet wachten maar ik heb al van verschillende mensen gehoord dat dit al na 10 a 14 dagen kan. Wanneer weet ik dat het brouwsel genoeg heeft gerust?

Als de SG niet meer daalt. Controleer je SG en noteer je meting. Controleer vervolgens na 2 dagen je SG weer. Als hij niet gedaald is is je bier uitvergist en kan het gebotteld worden. Gist houdt zich niet aan handleidingen.

Citaat van: KennyS op 28-04-2015  12:23 u3) & dan nog een derde vraag, maar voor deze heb je misschien het Brewferm 12 stappe boekje nodig.
Het gaat om stap 10 & 11. (ik zal het even overtypen)
- stap 10) Hevel opnieuw over en voeg suiker toe voor vergisting op fles. Goed mengen en daarna bottelen in bierflesjes of drukvat. laat 1 week rusten op kamertemperatuur
- stap 11) Wellicht het moeilijkste onderdeel van thuis brouwen: wacht 6 tot 8 weken.

Wat moet ik nu eigenlijk doen na die 10/14 of 24 dagen rusten? Suiker toevoegen, direct bottelen en 1 week + 6tot8 weken laten laten rusten? OF Suiker toevoegen, een week laten rusten en dan pas bottelen en 6 tot 8 weken laten rusten? Of geen van beide en nog iets anders?

Als je bier is uitvergist kun je gaan bottelen. Om koolzuur te vormen in je bier zul je bottelsuiker moeten toevoegen. Hiervoor zijn meerdere werkwijzen. In de wiki staan deze uitgebreid beschreven in de inleiding cursus blikbrouwen. Het is uiterst belangrijk om de juiste hoeveelheid suiker te bepalen. Teveel suiker levert bierbommen op wat levensgevaarlijk kan zijn! 8 gram per liter, ongeveer 2.6 gram per 33cl fles, is het maximum. Na twee weken op kamertemperatuur is de koolzuur meestal wel gevormd. Controleer dit door een flesje koud te zetten en te proeven. Als de koolzuur naar wens is kunnen de flesjes kouder worden gezet. Zo niet nog een week laten staan op kamertemperatuur en weer proeven.

http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:blikbrouwen

Wanneer je bier op dronk is kun je het beste bepalen door regelmatig te proeven. Ook zul je door regelmatig te proeven merken wat rijpen (en verouderen) met je bier doet. Eens in de week proeven is voldoende.

KennyS

Bedankt voor de reacties.

Ik heb nog een bijkomende vraag, ik heb blijkbaar het waterslot verkeerd gebruikt...
Je moet er water inkappen... Dit heb ik al niet gedaan. Dus m.a.w. mijn biertje heeft 10 dagen lang in contact met de lucht geweest.
Er hing wel wat 'vetzakkerij' tegen da kant van het vat dus er is wel een soort van reactie opgetreden maar wat voor effect heeft deze stommiteit als gevolg?

Gaat mijn bier nu 'plat' zijn? Of niet per se?

Alvast bedankt

Kenny

Edwarff

Nee hoor, het bier wordt niet plat.  De koolzuur vormt zich namelijk pas tijdens de gisting op de fles. 

Je concludeert zelf wel correct dat je bier in contact is geweest met lucht. Misschien valt het mee omdat er zich een koolzuur laag heeft gevormd dat op het bier ligt.  Maar dat water hoort natuurlijk niet voor niets in een waterslot.  Je hebt een risico op een infectie.  Mocht je een infectie hebben dan proef je dat vrij snel aan een zure smaak.

Hoe groot is de kans dat het mis gegaan en is? Wellicht kan een meer ervaren brouwer dat inschatten. 

Ik zou in ieder geval doorgaan met bottelen en nagisten en af en toe proeven. 

Neetje

Citaat van: Edwarff op 30-04-2015  08:48 uHoe groot is de kans dat het mis gegaan en is? Wellicht kan een meer ervaren brouwer dat inschatten. 

Ik zou in ieder geval doorgaan met bottelen en nagisten en af en toe proeven.

Zolang de vergisting bezig is, ontstaat koolzuur dus stroomt er gas uit het waterslot.
Als er geen grote temperatuurschommelingen (terug vloeien lucht) geweest zijn op het einde, zal het wel meevallen.
Gewoon bottelen.

KennyS

Ok, pfff Ik ben al blij dat het niet rechtstreeks voorde vuilbak is.
Het heeft al die tijd binnen in de gang gestaan dus er zijn geen grote temperatuur verschillen geweest.

Is het normaal dat men vat nu wel heel gespannen/bol staat? Ik vermoed van wel aangezien de druk nu natuurlijk niet weg kan.

JanEric

Hoe zo kan de druk niet weg?
Je hebt toch een waterslot in het deksel van je vat, hoop ik? :pan:

Edwarff

Nee, het koolzuur dat ontstaat moet via het waterslot vrij kunnen uitstromen.  Je ziet dan bubbeltjes in je waterslot.

Het lijkt of er iets verstopt is. Dopje te strak er op? Waterslot verstopt?

bert braadslee

Citaat van: KennyS op 30-04-2015  16:48 uIs het normaal dat men vat nu wel heel gespannen/bol staat? Ik vermoed van wel aangezien de druk nu natuurlijk niet weg kan.
Ik heb nog zo gezegd, geen bierbommetje!

KennyS

Ja, dat had ik gelezen. Maar ik zit nog maar aan stap 9. Ik heb net het bier overgeheveld in een andere gistingsemmer.

Aangezien er in mij setje 2 emmer zaten met verschillende deksels (1 met gaatje voor het waterslot en 1 helemaal dicht) heb ik nu dus de emmer + deksel gebruikt die ik over had.

Of moet ik het deksel hergebruiken? Als dat zo is, wanneer gebruik ik dat andere deksel dan?

Haha, mijn vriendin is al bang dat de gang vol gaat hangen :p

JanEric

Deksel hergebruiken. Anders heb je kan op een water=bierballet. Dat deksel zonder gat gebruik ik eigenlijk nooit

Edwarff

Hoe is het afgelopen?  Is je vriendin niet bij je weg gegaan?

KennyS

Ben nog altijd aan het wachten. :) Tot hiertoe nog geen explosies!

Is het normaal dat het brouwsel voor het bottelen heel plat smaakt?

Ik heb voor mijn verjaardag in augustus wat extra tools gevraagd zoals een bottle drainer etc.
Hopelijk gaat men tweede brouwsel iets vlotter :p

Ik laat zeker nog weten hoe het proefde hoor.

Eric v B

Citaat van: Edwarff op 04-05-2015  19:44 uHoe is het afgelopen?  Is je vriendin niet bij je weg gegaan?
Citaat van: KennyS op 02-06-2015  13:51 uBen nog altijd aan het wachten. :) Tot hiertoe nog geen explosies!

;D

Eelke

Citaat van: KennyS op 02-06-2015  13:51 uBen nog altijd aan het wachten. :) Tot hiertoe nog geen explosies!

Is het normaal dat het brouwsel voor het bottelen heel plat smaakt?

Ik heb voor mijn verjaardag in augustus wat extra tools gevraagd zoals een bottle drainer etc.
Hopelijk gaat men tweede brouwsel iets vlotter :p

Ik laat zeker nog weten hoe het proefde hoor.

Ja want het koolzuur is via het waterslot ontsnapt. Door hergisting op de fles krijg je koolzuur in je bier.
Wanneer heb je gebotteld?

Vergelijkbare Topics (7)

32839

Reacties: 11
Gelezen: 2421

14404

Reacties: 20
Gelezen: 7793

27341

Reacties: 37
Gelezen: 15939

25382

Reacties: 8
Gelezen: 2687

23998

Gestart door koen smits

Reacties: 9
Gelezen: 6085

20938

Reacties: 3
Gelezen: 1901

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.