Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Handleiding bierbrouwen

Gestart door gossereitsma, 07-03-2015 11:26 u

Vorige topic - Volgende topic

gossereitsma

Hallo beste bierliefhebbers, ook ik heb de kleine knoop doorgehakt om zelf mijn favoriete biertjes te brouwen, nu is het zo dat bij de handleiding van de moutextracten van Brewferm altijd wordt aangegeven voor bv 12 liter bier, als je dan stap voor stap het wort klaarmaakt kom je dan altijd op 13 liter uit in je brouwemmer of vat, nu is het gelukkig zo dat ik niet helemaal achter in de rij heb gestaan toen ze het verstand uitdeelden en weet dat je de inhoud van het blik erbij moet optellen, mijn vraag is nu of ik een litertje water in mindering moet brengen om het juiste aantal liters te krijgen, ga dan natuurlijk tegen de handleiding in!!

Ook heb ik deze vraag gesteld aan vd Kooy Jubbega en deze was hierover verrast en had hierover nooit bij stil gestaan, hij deelde mij mee dat bij een volgende bezoek van de vertegenwoordiger van Brewferm deze vraag doorgespeeld zou worden want hij wist mij in deze kwestie geen antwoord te geven, misschien iemand op dit forum? Moet ik mij houden aan de handleiding of gewoon een litertje meer?

Met vriendelijke groet en tot horens.
Gosse Reitsma

Jeltuh

Bij mijn tripel kwam ik gewoon op de 9 liter uit incl blik, heb jij een andere handleiding/tabel erbij dan?

Marcel_k

Citaat van: gossereitsma op 07-03-2015  11:26 uis het zo dat bij de handleiding van de moutextracten van Brewferm altijd wordt aangegeven voor bv 12 liter bier, als je dan stap voor stap het wort klaarmaakt kom je dan altijd op 13 liter uit in je brouwemmer of vat, nu is het gelukkig zo dat ik niet ....
Hi Gosse, ik heb er zelf eigenlijk nooit problemen mee en kom altijd precies op het juiste aantal liters uit. Ik ben dus eigenlijk wel benieuwd waar jouw extra liter dan vandaan komt.
Kun je ff stapsgewijs aangeven wat je dan precies in de emmer gooit?

gossereitsma

Nee, heb bij de Oranje Bock en Triple en Pils Gold dezelfde handleiding, en kom toch iedere keer op dat litertje meer.

gossereitsma

Beste reageerders, ga morgen reageren op jullie reacties, moet namelijk naar de baas, in ieder geval hartelijk dank alvast voor jullie reacties, zal morgen proberen stap voor stap uit te leggen wat ik doe of misschien verkeerd doe.

marcel-g

Klopt de maatverdeling op je brouwemmer wel?

gossereitsma

Beste Marcel en Jeltuh, ik ben er uit! Ben van de eerste kolom van het totaal aan liters uitgegaan  :-[ Dom dom dom! Gaat me niet weer gebeuren hoop ik, laat deze biertjes wel een maandje langer op de fles rijpen zodat deze toch nog te drinken zijn, vond de Bock Oranje na 3 weken op de fles toch al goed smaken en bevatte genoeg koolzuur, toch nog maar even een maandje geduld voor wat meer body. Ga over een weekje of twee voor de Kriek en zal dan deze fout niet weer maken.

Jullie in ieder geval bedankt voor de reacties.

Met vriendelijke groet
Gosse.

marcel-g

Elk nadeel heeft zijn voordeel... Je heb nu een litertje meer.  :proost:

Marcel_k

Citaat van: gossereitsma op 07-03-2015  17:36 uBeste Marcel en Jeltuh, ik ben er uit! Ben van de eerste kolom van het totaal aan liters uitgegaan
Mooi, opgelost dus  :biersmile:
En litertje meer is geen doodzonde hè. Het zal ietsje lichter zijn, misschien wat dunner smaken. Maar vast nog wel een prima biertje.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.