Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier troebel na afvullen?

Gestart door mvdhiele, 17-12-2014 20:52 u

Vorige topic - Volgende topic

mvdhiele

Goedenavond allemaal,

Ik heb afgelopen maandagavond mijn eerste brouwsel gebotteld op fles.

In het gistvat was het bier mooi helder.
Ik heb om te bottelen eerst het bier overgeheveld naar een brouwemmer, met daaraan een vulpijpje bevestigd.

Het overhevelen heb ik gedaan met een automatische hevel met droesemkop, dat ging naar mijn idee best goed.
Alles op het gemakje gedaan.

Nu heb ik het idee dat er bij het overhevelen redelijk wat gist is meegekomen, waardoor het bier er redelijk troebel uitziet in de fles.

Na twee dagen (vandaag dus) nog eens gekeken in de flessen, en beginnen van boven al wat te klaren.
Op de bodem van de flessen vormt zich een klein laagje gist.

Ik vraag me af of mijn bier helemaal helder gaat worden. Ik heb er (nog) geen ervaring mee, dus ben benieuwd of dit zo is.

Eric v B

Het ene bier is snel helder en bij sommige bieren duurt het weken. Tja, het oog wil ook wat maar het is de smaak die telt. Gewoon na een week het eerste flesje proberen. En de week daarna weer

Hay

Heb ik ook altijd en bijna altijd trekt het vrij snel helder en soms duurt het iets langer.
Komt goed.

Hay

mvdhiele

Bedankt allen!

Ik hoef me (voorlopig) geen zorgen te maken begrijp ik, gewoon nog een paar weekjes geduld hebben...
Dat is best moeilijk!

Eric v B

Citaat van: Hay op 17-12-2014  21:02 uHa ha Eric tegelijk.
Da's inderdaad toevallig  ;D

Eric v B

Citaat van: mvdhiele op 17-12-2014  21:18 uBedankt allen!

Ik hoef me (voorlopig) geen zorgen te maken begrijp ik, gewoon nog een paar weekjes geduld hebben...
Dat is best moeilijk!
Tja, wat is geduld hebben? Ik proef na een week hergisting hoe de smaak is. Als ik kijk naar hoe lang het geduurd heeft voordat je werkelijk aan het brouwen was dan zal een weekje geduld geen probleem zijn  ;)

Na een week zet je een flesje in de koelkast en laat je deze een etmaal staan. Dan gewoon proeven. Meestal zit er dan nog niet zoveel koolzuur op maar je hebt alvast een idee wat het worden gaat.

Alvast  :proost2: !

mvdhiele

Bedankt Eric! Gaan we doen!

Vergelijkbare Topics (7)

11367

Gestart door DP

Reacties: 24
Gelezen: 18367

44119

Reacties: 8
Gelezen: 845

15679

Gestart door Jacques

Reacties: 40
Gelezen: 13197

2252

Gestart door JvH

Reacties: 3
Gelezen: 2430

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.