Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gistvat iets te vol

Gestart door Jopvl, 16-04-2014 10:12 u

Vorige topic - Volgende topic

Jopvl

Hallo allen,

Ik heb gister mijn startersbrouwerij opgezet; het betreft een 21 liter vat met een Belgian Pils concentraat.
Waarschijnlijk heb ik het vat iets te vol gedaan, waardoor er nu via het waterslot schuim + vloeistof uitkomt.
Hoe kan ik dit verhelpen?

Bedankt.

Ronald_

Zet er een blow off slang op tot hij rustiger wordt - dan kan het waterslot er weer op.

Vanuit de stop die een slang naar een glas/ bak water.

Jopvl

Hoi Ronald,

Bedankt voor de tip. Ik moet er wel bij zeggen dat er erg weinig ruimte over was tussen de deksel en het waterniveau, geeft dit nog problemen?
En het slangetje monteer ik in het siliconen afsluitdopje of direct in het ronde gat, zonder het siliconen afsluitdopje.

Gr.

Ronald_

Als je het niet via een dopje doet loopt de gist er aan alle kanten langs - je moet het in de slang zien te krijgen.

In het vervolg - normaal gesproken houdt je altijd minimaal 1/3 van je vat als kopruimte tijdens de vergisting!

Jopvl

Het werkt. Slang gemonteerd en er lekt niets. Wel komt het bakje waarin de slang eindigt aardig vol te zitten, maar dit wordt met het uur minder. Dit zal wel normaal zijn in het begin.

Bedankt.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.