Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Maximaal liters voor brander

Gestart door Jelle Hulitnk, 24-03-2014 17:14 u

Vorige topic - Volgende topic

Jelle Hulitnk

Beste mensen,

Wat is het maximaal aantal liters te brouwen met de bekende Mammut brander (8,5 kW)?

Groet Jelle

GeBaxke

50 liter gaat wel koken met zo'n brander maar het duurt ff en het kookt niet fel, weet ik uit ervaring. Max 35 liter zou ik zeggen.

harry

Citaat van: GeBaxke op 24-03-2014  18:18 u50 liter gaat wel koken met zo'n brander maar het duurt ff en het kookt niet fel, weet ik uit ervaring. Max 35 liter zou ik zeggen.

Dit lijkt mij erg weinig. Ik heb geen ervaring met bier brouwen op gas. Maar met 2 kW elektrisch kun je 20 liter goed aan de kook brengen en met geisoleerde pan krijg je 25 liter ook aan de kook. Dus dan hou je makkelijk 20 liter over.

8,5 kW is 4 x zoveel en ik snap dat je dat niet simpel kunt vermenigvuldigen  maar 1,5 x zoveel lijkt me erg weinig.

toon van den broek

Hallo Jelle,

Heel erg belangrijk is de buitenkant van je pan. Daar straalt de meeste warmte vanaf en dat is -voor het opwarmen/koken- een grote verliespost. Elektrische ketels hebben daar minder last van want die zijn -omdat er geen vlam langskomt- makkelijker te isoleren.
Mijn 8KW brander had veel moeite bij mij om plm 55-60ltr aan de kook te krijgen. Welliswaar heb ik een koperen ketel die de warmte makkelijk overneemt van de vlam, maar naast de uitstraling is er natuurlijk geen optimale uitwisseling van de warme gassen en je metaal.
Je zou daarom een metalen mantel om je pan heen kunnen zetten die je vervolgens ook weer makkelijker kan isoleren.
Ik heb dat zelf niet gedaan, maar -en dat staat al ergens in een oud topic- de sproeier met een 1 mm boortje uitgeboord.
Zodoende heb ik de kans om even snel de ketel op te warmen als dat nodig is. Momenteel brouw ik met de opgeboorde brander makkelijk 100 liter (zonder mantel) en met mantel vast wel 150 liter.