Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wit laagje in droog gist vat

Gestart door arluijen, 20-03-2014 14:01 u

Vorige topic - Volgende topic

arluijen

Vraagje,

Ik heb een standaard gistvat van Brouwmarkt, (http://www.vanderkooyjubbega.nl/bierbrouwen/gistingscontainers-en-gistingsvaten-plastic/gistingsvat-plastic-incl-kraan-en-waterslot-30-liter.html). Nu valt me de laatste tijd wat op: Na het schoonmaken (afwasmiddel, tuinslang, afwasborstel, schuurspons en uiteindelijk ook vaak chempro caustic), laat ik deze dan een tijdje opdrogen. Het valt me de laatste tijd op dat er dan aan een de wand, als het vat eenmaal droog is, een soort wit stof laagje zit. Als je er met je vinger overheen gaat blijft er dan wat op je vinger zitten alsof je met je vinger over een net geschuurde witte plank bent gegaan. Komt dit bekend voor? Lijkt me geen schimmel of zo, maar toch. Iemand ervaring?

ThomasM

Misschien kalk uit je water?

ciesvandekwis

Ik heb dat voor met chemipro oxi. Zijn gewoon droogresten van de oxi. Op flessen zie je dat nog beter. Nog nooit smaak- of andere afwijkingen mee gehad.
Je emmer evt een met een schone keukenhanddoek uitwrijven?

arluijen

Check. Ik zal het eens beter naspoelen...

Herman

Voor het wegbergen is schoonmaken met een normaal afwasmiddel ook afdoende, een schuurspons is niet zo'n goed idee overigens bij een plastic vat. Ik heb nooit last van een wit laagje, maar gebruik dan ook geen chem* voor het schoonmaken. Dus dat zou best es de reden kunnen zijn.

René K

Hier ook, goed schoonmaken met een beetje afwasmiddel en goed laten drogen voor het opbergen. Vervolgens desinfecteren voor gebruik.

Vergelijkbare Topics (7)

35943

Reacties: 34
Gelezen: 6352

23086

Gestart door Kokkebil

Reacties: 17
Gelezen: 6159

39303

Reacties: 5
Gelezen: 1140

6305

Reacties: 18
Gelezen: 5882

32002

Reacties: 10
Gelezen: 2543

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.