Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Advies gevraagd; Rims of in een zak brouwen?

Gestart door Dikke Dries, 19-02-2014 21:39 u

Vorige topic - Volgende topic

Dikke Dries

Ik heb afgelopen week mijn 1e brouwsel gebotteld en met een grote waarschijnlijkheid zal het geen lekker biertje zijn geworden.
Want ik ben nogal wat fouten begaan maar zoals ik in een eerder topic al gezegd heb, alle begin is moeilijk.
Uiteraard wil ik graag dat mijn 2e biertje wel een lekker biertje word en wil ik ook graag het brouwen wat overzichtelijker maken.
Ik zou het liefst zo compact mogelijk gaan brouwen met zo min mogelijk pannen, emmers en slangen (en krukjes/omgekeerde emmers om hoogteverschil te krijgen tijdens hevelen).
Want het hevelen naar een ander vat, het schoonmaken van de maischketel en terugplaatsen van het gefilterde wort is in mijn kleine keuken eigenlijk te omslachtig en dus ook de grootste bottleneck.
Nu heb ik na menig uurtje vertoeven op dit forum wel enigszins oren gekregen naar een kleine RIMS of anders de BIAB methode.
Maar voordat ik weer allerlei nieuw materiaal ga aanschaffen zou ik daar graag eens advies voor vragen op het forum.

Ik ben reeds in het bezit van:

RVS pan (HxB 39x39 cm) voor op het gasfornuis.
Javal filter (zelfbouw)
Het "Solar projects" centrifugaalpompje 14 ltr/min(zie topic "mooie goedkope pomp" op forum)
Een wortkoelertje 12 platen(Brouwland)
Een elektrische Weck-ketel.
En dan nog de div. emmers en losse onderdelen vanuit het startpakket deluxe van Brouwmarkt + mandfles

Nu vroeg ik mij zelf sowieso al het een en ander af:
Zou voor een RIMS mijn (fonkelnieuwe)pompje misschien niet een beetje te klein zijn?
En in een RIMS zit natuurlijk een vaste wortverzamelpijp of filterplaat, koekt er dan misschien niet het een en ander aan onder die pijp of plaat?
En geld datzelfde(aanbranden) niet ook voor die BIAB methode omdat er moutdeeltjes door de filterzak heen zakken en je onder de zak niet kan roeren?

Kortom, wat ik eigenlijk wil vragen,waar doe ik nu verstandig aan?

Bedankt alvast... :biersmile:

Dries

seed7

Dries,

Is er een brouwer bij je in de buurt waar je eens mee kunt kijken, misschien zelfs met een soortgelijke opstelling? Ik brouw op vrijwel de zelfde manier als jij de eerste keer, maar woon wel bijna een wereldreis bij je vandaan.

Maischen doe ik in de elektrische weckketel en een tweede weckketel op het gas om te koken en een 10 liter pan op het gas voor het spoelwater. Ja, je moet wat hoogte verschil maken tussen maischketel een kookpot, maar dat is dan ook alles wat nodig is. Geen pompjes of zo nodig.

Je hebt een keer of vijf brouwen op een installatie nodig om er het goede gevoel bij te krijgen en precies te weten wanneer je wat moet doen.

Ingo

Robert1968

Ik brouw in een fijne nylonzak met een weckrooster om verbranding te voorkomen. Onderin de zak roeren is geen probleem. Spoelen doe ik in een aparte (plastic) emmer waarin ik de zak met inhoud laat weken. Een snelle en simpele methode. Een ieder zijn ding.

Jacques

In het grijze verleden heb ik in een zak gebrouwen. Daar was ik niet echt tevreden over. Het gebruik van een hevelfilter vond ik een hele verbetering. Maar inderdaad iedereen zijn ding.

Henkw

Ieder zijn ding :)
Ik brouw in een kleine keuken op een standaard gas fornuis met twee pannen en een koelbox. In de koelbox heb ik een filter met kraan gemonteerd. Dus ik werk volgen het eenstapsmaisch principe en met kleine hoeveelheden. Voor mij werkt dit prima.

RobinB

Om de troebeling hoef je het niet te laten, enige troebeling van het wort is juist gewenst:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,25184.msg385507.html#msg385507

GeBaxke

Rims met een zak!

Zo doe ik het tenminste.
Onder in de pan een spiraalfilter aangesloten op de aftap kraan, dan een valse bodem, de zak erin. Met het solar pompje pomp ik het rustig rond.  14 liter per minuut rondpompen vind ik zelfs veel voor mijn pan van 70 liter, dus knijp ik de stroom wort wat af.
De zak eruit en beginnen met koken. Het wort is prima helder.
Een super goekope variant van een Speidel braumeister  ;D

De BIAB zak heb ik laten maken  bij  http://custombiab.com/content/13-flat-brew-bags binnen een paar weken in huis en is erg stevig.

Een valse bodem heb ik op maat gekocht, maar het kan goedkoper door een geperforeerde pizzaplaat te gebruiken en er pootjes onder te maken.
( voorbeeld pizzaplaat http://www.surprisekookgerei.nl/catalogus/6-1-keukengerei/62-1-bakvormen/productgroep-800-chicago+metallic+pizzaplaat+rond )

Robert1968

Een fijne nylonzak geeft geen troebel wort. Ik gebruik deze in een 36 l pan: http://www.Brouwmarkt.nl/nylon-perszakfilterzak-groot-model-25x25x35-cm-p-896.html

Maar nu ik het artikel lees, moet ik weer terug naar mijn orginele maischzak. :)

De enige beperking die ik zie met BIAB is de beperkte moutstort (in mijn geval 6 kg). Grotere zakken moet je laten maken en je moet wat grotere spierballen hebben.

Jacques

Citaat van: RobinB op 21-02-2014  12:46 uOm de troebeling hoef je het niet te laten, enige troebeling van het wort is juist gewenst:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,25184.msg385507.html#msg385507

Enige troebeling kan, maar niet te veel. Mijn ervaring is dat je bij het brouwen in een zak erg veel troebeling hebt.

Om de discussie niet op twee plaatsen te voeren verzoek ik de discussie over de helderheid van het wort hier niet te voeren maar in topic waarnaar verwezen is.

RobinB

Jacques krijgt met een maischzak erg veel troebeling, Robert geeft aan dat hij dat niet heeft met een Nylon perszak, zoals is te lezen. Beide is niet erg. ;)
Helderheid is altijd een discussiepunt bij BIAB, dus ook hier (zie topictitel) op z'n plaats.

Jacques

Citaat van: RobinB op 21-02-2014  23:24 uJacques krijgt met een maischzak erg veel troebeling, Robert geeft aan dat hij dat niet heeft met een Nylon perszak, zoals is te lezen. Beide is niet erg. ;)
Helderheid is altijd een discussiepunt bij BIAB, dus ook hier (zie topictitel) op z'n plaats.

Ik heb een reactie gezet in het topic waarnaar verwezen is. Op twee plekken tegelijk discussiëren over hetzelfde onderwerp is niet handig. Dat doe ik dus niet.

RobinB

Dit ging dan ook over BIAB en niet zozeer over de effecten van worthelderheid op de uiteindelijke bierkwaliteit. Ervaringen mbt de worthelderheid door BIAB verschillen kennelijk... ;)

bazje

On topic: Gebruik een koelbox! Begin wat eerder en vul deze met kokend (spoel)water. Gebruik andere twee ketels voor maischen en koken. Hef probleem van hoogteverschil op door gebruik te maken van twee 2 liter maatbekers. Voor zowel spoelwater toe te voegen en wort in kookketel te krijgen. Is de meest goedkope én makkelijkste oplossing voor jouw ding :-)

Robert1968

CiteerErvaringen mbt de worthelderheid door BIAB verschillen kennelijk

Dat ligt aan de zak die je gebruikt, specifiek de fijnheid van het materiaal op de bodem van de zak. Bij een standaard Brouwmarkt maischzak is deze vrij grof en krijg je inderdaad troebel wort. Bij een fijne nylon zak is de zak overal even fijn van poriegrootte en krijg je een wort waarmee ik met een fijne metalen zeef geen deeltjes meer uit filtreer. Niet 100% kraakhelder, maar meer dan voldoende lijkt me (en misschien zelfs beter gezien posts over dit onderwerp :)).

Waarschijnlijk heeft Jacques eerstgenoemde zak gebruikt en is zijn (slechte) ervaring hierop gebaseerd.

Dikke Dries

Bedankt voor de reacties, hier kan ik zeker wat mee.
Ik ben ontzettend nieuwsgierig naar de details van de brouwinstallatie van GeBaxke.
IK hoef (nog ;D) geen prijswinnende bieren te brouwen, dus mocht een beetje troebelheid de smaak toch enigszins wat beïnvloeden kan ik later altijd nog overstappen naar een andere manier van brouwen.
Voor nu is de compactheid voor mij het belangrijkst.

@ Gebaxke: Ik hoop dat je het niet erg vind, maar ik ga je zeer waarschijnlijk nog wel lastig vallen met een paar vragen via een PM.
Nogmaals bedankt.

RobinB

Als het interessante vragen zijn, misschien beter hier op het forum?
Hebben anderen er in de toekomst misschien ook wat aan... ;)

GeBaxke

Prima, ga morgen brouwen en dan kan ik wel wat foto's maken

Dikke Dries

Oh dat zou mooi zijn.
want a picture says a thousand words zeggen ze toch?

tjleet

Citaat van: Dikke Dries op 24-02-2014  10:01 uOh dat zou mooi zijn.
want a picture says a thousand words zeggen ze toch?
Hier zeggen we, een plaatje zegt meer dan duizend woorden ;)

Dikke Dries

Wat word er precies bedoeld met een spiraalfilter? (Waar GeBaxke het over heeft)
Is dat zo'n filterheks?

GeBaxke

Citaat van: Dikke Dries op 24-02-2014  18:30 uWat word er precies bedoeld met een spiraalfilter? (Waar GeBaxke het over heeft)
Is dat zo'n filterheks?

Ja klopt een Mattmil filterheks.

GeBaxke

De filterheks onder in de pan hier met een extra stuk wat ik nog over had.
http://www.einde.dse.nl/fotoalbums/2014-02-25_09.22.05.jpg?dispsize=640&start=0

Daar boven de valse bodem
http://www.einde.dse.nl/fotoalbums/2014-02-25_09.24.11.jpg?dispsize=640&start=0

De brouwzak erin (Biab)
http://www.einde.dse.nl/fotoalbums/2014-02-25_09.25.15.jpg?dispsize=640&start=0

En het pompje er op aangesloten.
http://www.einde.dse.nl/fotoalbums/2014-02-25_09.25.32.jpg?dispsize=640&start=0

Alle mout gaat in de zak, al het brouw en spoelwater ineens in de pan en maischen volgens schema.

Opstoken naar 78 graden en de zak en de valse bodem eruit, uit laten druipen boven de pan met een takel en de kook erover.

Via een platenkoeler het gistvat in.

Dat is hoe ik het doe. :biersmile: :brouwen: :proost:

Dikke Dries

Heel erg bedankt voor de duidelijke foto's! :groots:
Dit is volgens mij de perfecte manier van brouwen voor mij.
Mag ik nog vragen wat de reden is waarom je een zak heb laten maken i.p.v. bijvoorbeeld de kant en klare van de Brouwmarkt te kopen?
Vanwege de grootte van de moutstort?

GeBaxke

Deze is op maat gemaakt, en heel goed verstevigd. Soms heb ik er 15 kilo mout inzitten en nog wat water dat er extra in blijft zitten na het maischen dan moet je een stevige zak hebben ;D. Hij moet niet uitscheuren vandaar mijn keuze.

Mijn hobby is geen "speed brouwen" maar toch, door zo te brouwen en met een goede brander eronder ben ik in ongeveer 5 uur klaar inclusief de schoonmaak.

Dikke Dries

Nou zo'n brouwzak kopen via die website is al een hele onderneming op zich.
Eerst een "slot" zien te kopen die voor zover ik zie "not available" zijn.
Ik heb ze maar even een mailtje gestuurd.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.