Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Het grote Lambiek topic

Gestart door koffie, 23-01-2014 09:20 u

Vorige topic - Volgende topic

Oscar

Citaat van: wulletje op 14-01-2022  09:13 uHallo, wat ik me afvraag. Eens het wort "besmet" is met wilde gisten na een nacht en dag in openlucht, op welke temperatuur laten jullie het vergisten doorgaan?

op kamertemperatuur, lekker in het houten vat ongecontroleerd...de natuur zijn werk laten doen.

Adbrouwt

Citaat van: Oscar op 14-01-2022  13:33 uop kamertemperatuur, lekker in het houten vat ongecontroleerd...de natuur zijn werk laten doen.
Ik dacht altijd dat jij de vaten in een kelder had staan ipv op kamertemperatuur?

Jacques

Citaat van: wulletje op 14-01-2022  09:13 uHallo, wat ik me afvraag. Eens het wort "besmet" is met wilde gisten na een nacht en dag in openlucht, op welke temperatuur laten jullie het vergisten doorgaan? Aangezien je de beste combinatie van wilde gisten vangt tss 0 en 10 graden lijkt het me logisch dat dit ook kan aan deze temperaturen of heb ik dit verkeerd voor? Alvast dank voor jullie reacties.

Door een hogere temperatuur verloopt de vergisting een stuk sneller. Gebruikelijk is dat lambiek vergist wordt tussen de 12 en 25 ºC.

Zie ook The temperature dependent functionality of Brettanomyces bruxellensis strains in wort fermentations https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/jib.565

Wyeast adviseert voor hun Lambic blend een temperatuur van 21 ºC

Dund

Mijn lambiek is ook aan de gang gegaan na zes dagen zat hem toch wel echt te knijpen omdat ik vorige week al 50 liter weg had moeten gooien en omdat ik deze niet in de buitenlucht heb laten staan maar meteen in het houten vat gegooid heb (dat wijkt af van mijn normale schema - dus spannend!)

Het is de in de kelder momenteel 15.8 graden dus dat helpt ook niet echt maar hij begint te blubben. Uit pure angst heb ik de afgelopen dagen nog wel snel wat flessen 3 fonteinen en cantillon leeggedronken die depots zitten nu ook in het vat. 😀 baat het niet dan schaadt het niet.

wiliam

Sorry, maar dat snel enkele flessen leegdrinken, met de opmerking, "Ik heb het gistdepot nodig", dat werkt hier niet. >:D
Zet een glas bier buiten en na een nacht is het ook "geïnfecteerd" met gist.
Hoewel, dit is wel gruwelijk, toch maar wat moutwater maken.  :proost:

Dund

Ja je moet wat overhebben voor de hobby natuurlijk he 😀 waren wel lekkere flesjes goed excuus om er door de week eentje te pakken.

wulletje

Bedankt voor jullie reacties!

Clapton

Na lang denken en twijfelen hebben we ons vandaag ook eens gewaagd aan een lambiek te brouwen. Vooral lang getwijfeld aan het al dan niet gebruiken van een houten vat. Uiteindelijk gaan we vergisten in een plastieken emmer en er eikenhout bij ingooien. De bedoeling is om elk jaar een 20 liter te brouwen. Misschien dan volgend jaar toch eens dat vat overwegen  :)
Voorlopig staat het brouwsel gist te 'vangen'. Hopelijk lukt dat, ik ben in elk geval benieuwd. Hopelijk kan ik op termijn hier de goede resultaten posten  :D

Jacques

Met dat doek over de emmer denk ik dat je niet zo veel vangt...

Heuvinger brouwerij

Ik had in december 2020 wel sukses met horrengaas.

Clapton

Citaat van: Jacques op 17-01-2022  21:32 uMet dat doek over de emmer denk ik dat je niet zo veel vangt...

De gaten in het doek zijn redelijk groot, dus hopelijk valt dat wel mee.

Jacques

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 17-01-2022  23:26 uIk had in december 2020 wel sukses met horrengaas.

Horrengaas heeft veel grotere mazen dan de kaasdoek van Clapton...

Heuvinger brouwerij

Die grotere mazen zorgden er wel voor dat er geen suikerminnende insecten in mijn wort dreven.
Wel wilde gist.

Citaat van: Clapton op 17-01-2022  23:31 uDe gaten in het doek zijn redelijk groot, dus hopelijk valt dat wel mee.
Als het goed gegaan is, dan heb je met een dag of 4 gist activiteit.

bello

Vraag over tarwe die ik kan kopen bij de molenaar aan 8 euro/25 kg
Die tarwe is dus niet gemout, kan ik daar hetzelfde resultaat mee halen voor lambiek?

Ik heb al 100 liter gebrouwen enkele weken geleden met pilsmout en tarwevlokken en havervlokken.

Daarvan heb ik ook nog tarwevlokken over, kun je alleen met tarwevlokken of tarwe lambiek brouwen? Of zal die versuikering zonder mout niet hetzelfde zijn?

Gewoon tarwe is wel veel goedkoper.

Jacques

Citaat van: bello op 23-03-2022  19:41 uVraag over tarwe die ik kan kopen bij de molenaar aan 8 euro/25 kg
Die tarwe is dus niet gemout, kan ik daar hetzelfde resultaat mee halen voor lambiek?

Ik heb al 100 liter gebrouwen enkele weken geleden met pilsmout en tarwevlokken en havervlokken.

Daarvan heb ik ook nog tarwevlokken over, kun je alleen met tarwevlokken of tarwe lambiek brouwen? Of zal die versuikering zonder mout niet hetzelfde zijn?

Gewoon tarwe is wel veel goedkoper.

Ja je kunt ongemoute tarwe gebruiken in een lambiek. Als compensatie van het gemis aan enzymen moet je dan wel naast ongemoute tarwe enzymrijke basismout gebruiken zoals pilsmout. 40 tot zelfs 50% ongemoute granen is geen probleem. Om te zorgen voor een goede omzetting hoor je een langere maischtijd aan te houden bij temperaturen tussen de 62 en 65

bello

Dus zo als ik het gedaan heb, altijd gemoute gerst gebruiken voor de enzymen werking.

Heuvinger brouwerij

Vandaag een bier gebrouwen half om half tarwemout (Avangard Malz), gerstemout (The Swann) en Saazer hop uit Beilen, OG 1050.
De emmers staan nu buiten gist te vangen.
Morgen hevel ik de lambiek uit mijn vat, welke in het vat zit sinds 24 december 2020.
Daarna het vat spoelen met schoon water en dan vullen met nieuwe wort.
Mocht het vat niet vol genoeg zijn, dan moet ik woensdag voor nood maar weer brouwen.
Het is de bedoeling dat ik morgen ook start met bottelen.
Het plan is om de lambiek in Vichy flessen en wat Champagne flessen te bottelen.

Antony

Ik ken de vichy flessen niet, maar zie dat ze de druk aankunnen. Heb je de lambik die je gaat bottelen geproefd?

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Antony op 12-04-2022  08:40 uHeb je de lambik die je gaat bottelen geproefd?
Ja, vrij neutraal van smaak, had van mij veel zuurder gemogen.
Er zat vrij veel drap op de bodem van het vat.
Ik heb het vat 3x omgespoeld met kraanwater.
Daarna heb de vier emmers met afgekoelde wort in het vat gegoten.
Of de emmers gist gevangen hebben of niet, ik denk dat de gist gewoon al in het vat zit.
Ik ben vandaag niet aan het bottelen toe gekomen.
Wel is de Lambiek overgeheveld in grote gistingsflessen.
De rest van de dag ging al vrij snel om met het spoelen van flessen.
Maw, morgen maar bottelen.

Heuvinger brouwerij

Mijn wort gebrouwen op 11 april leek niet gaan te gisten.
Dus heb ik maar voor nood op 15 april tarwe moutextract gekookt met wat hop en deze in 2 emmers maar 2 nachten buiten gezet.
Om toch meer zicht te hebben op het starten van de vergisting, heb ik niet alles in het vat gegoten, maar ook een gedeelte in een 5L fles.
In de 5L fles was eergisteren aktiviteit zichbaar.
Kijk ik in het vat, drijft daar ook schuim op de vloeistof.

Antony

Vandaag eens tijd gehad om de kelder op te ruimen. Ook maar eens men eerste zelfgebrouwen Lambik geproefd aangezien ik toch even de SG wilde meten uit nieuwsgierigheid. Ik had 2 verschillende recepten, welke beide op een Damme Jeanne zitten. De ene is nu 6 maanden, de andere 3 maanden. Persoonlijk vind ik de Lambik van Cantillon of 3F ook niet echt lekker als deze 6 maanden tot 1 jaar oud is.

Is er iemand die een soort van smaaknotities heeft gemaakt bij jonge Lambik?

Die van 6 maanden smaakte hier heel hard naar granen en was een beetje bitter.
Die van 3 maanden smaakte vooral flets, met een afdronk die ik niet kan thuisbrengen.

Jacques

De meeste bieren smaken vers beter dan oud. Zure bieren en hele zware bieren vormen hierop een uitzondering. Lambieks hebben veel tijd nodig.

Antony

Uiteraard heeft dit nog wat tijd nodig. Was enkel benieuwd of iemand soms tussentijds eens proeft van zijn Lambik.

Heuvinger brouwerij

Ik laat de lambiek in het vat met rust, veel te bang om die mooie schimmellaag te verstoren.
Van de gebottelde lambiek pak ik er af en toe een om te testen.

Antony

Krieken toegevoegd, nu een week later.840C4F0B-9136-4ECC-AE7A-2F166BA98467.jpeg

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.