Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

IJking gistvat

Gestart door desert_fox82, 03-01-2014 06:24 u

Vorige topic - Volgende topic

desert_fox82

Heeft iemand zich reeds bezig gehouden met het ijken van de gistvaten 017.751.9(60l) en 017.752.7 (120l) (artikelnummer Brouwland)? (X aantal cm vloeistof = X aantal liter)

Zoja, zou deze lijst dan gedeeld kunnen worden?

Dank bij voorbaat ;)

John

Als je kijkt in BrouwVisie kun je daar ook dat soort berekeningen maken.

JayDie

Ik zag in de filmpjes van BrouwTV men ook regelmatig met een rolmaat in de kookketel purren (moest nog denken aan hoe onhygiënisch het is met een rolmaat, die nat weer terug rolt  :nut: ); dat meten ben ik nog niet eerder tegengekomen, maar doe je dus om te bepalen wat het volume is (cq. wat er verdampt is, achtergebleven in de bostel, etc.)?

Slim3

Goedemorgen,

Ik heb al mijn gistingsflessen en plastic CCT voorzien van maatstreepjes.

Eenvoudigweg een mengbeker van 2 liter vullen met water, in het vat gieten en wachten tot het wateroppervlak stil staat. Dan met een alcoholstift, of beter, een zilver- of goudkleurige lakstift, een streepje trekken. Op elke 10 liter een langer streepje, en je hebt een inhoudsverdeling.

Mvg,
Dirk

JayDie

Citaat van: Slim3 op 03-01-2014  09:20 uIk heb al mijn gistingsflessen en plastic CCT voorzien van maatstreepjes.
Precies mijn idee, alleen dan met zo'n lettertang-labels

William

Citaat van: JayDie op 03-01-2014  09:04 uIk zag in de filmpjes van BrouwTV men ook regelmatig met een rolmaat in de kookketel purren (moest nog denken aan hoe onhygiënisch het is met een rolmaat, die nat weer terug rolt  :nut: ); dat meten ben ik nog niet eerder tegengekomen, maar doe je dus om te bepalen wat het volume is (cq. wat er verdampt is, achtergebleven in de bostel, etc.)?

Vooral net voor het hopkoken is het belangrijk dat je het volume van het wort weet. Ik combinatie met het sg op dat moment kun je het brouwrendement uitrekenen en weet je of je het geplande sg gaat halen. Mocht dat niet zo zijn dan kun je meer water toevoegen, langer of korter doorkoken, extra suiker toevoegen of niets doen.

Bij kooktemperaturen moet je er rekening mee houden dat het volume 4% hoger is t.o.v. kamertemperatuur als gevolg van uitzetten.

desert_fox82

Heb mijn maïsch- en kookketel reeds zo geijkt, litertje per litertje...aftekenen met een potlood en daarna inkerven met een dremel. Eerder een vervelend jobke vond ik dat :D Theoretisch kan ook de berekening van een cilinder worden weerhouden ( Pi*r²*H) maar dit is maar een benadering omdat je met een afgeronde bodem zit.

Hoewel ik het niet direct terug vind in BrouwVisie, zal dit waarschijnlijk ook wel de formule zijn die aldaar weerhouden wordt.

Hoppenbrouwers

Citaat van: JayDie op 03-01-2014  09:04 uIk zag in de filmpjes van BrouwTV men ook regelmatig met een rolmaat in de kookketel purren (moest nog denken aan hoe onhygiënisch het is met een rolmaat, die nat weer terug rolt  :nut: );
Die rolmaat hoeft in principe ook niet steriel te zijn he. Men roert ook met een houten roerstok en je weet ook niet welke stoffen er allemaal op de mout zitten. Zolang je daarna de kook krijgt zijn alle ziekteverwekkers dood. No problemo.

Je kunt je gistvat ook old school ijken door het met een maatbeker te vullen en elke liter (of twee) af te strepen op het gistvat. Je kan dat ook icm een stuk plakband doen en dan is het ook nog eens makkelijk reproduceerbaar voor je andere gistvaten (dezelfde natuurlijk).

JayDie

Citaat van: desert_fox82 op 03-01-2014  09:58 uHeb mijn maïsch- en kookketel reeds zo geijkt, litertje per litertje...aftekenen met een potlood en daarna inkerven met een dremel. Eerder een vervelend jobke vond ik dat :D Theoretisch kan ook de berekening van een cilinder worden weerhouden ( Pi*r²*H) maar dit is maar een benadering omdat je met een afgeronde bodem zit.

Hoewel ik het niet direct terug vind in BrouwVisie, zal dit waarschijnlijk ook wel de formule zijn die aldaar weerhouden wordt.
Of begin met de formule nadat je er één of twee liter ingegooid hebt, waardoor de bodem niet meer bol is...

Herman

Citaat van: JayDie op 03-01-2014  09:04 uIk zag in de filmpjes van BrouwTV men ook regelmatig met een rolmaat in de kookketel purren (moest nog denken aan hoe onhygiënisch het is met een rolmaat, die nat weer terug rolt  :nut: );
Een rolmaat die je alleen voor brouwen gebruikt en na meten schoonmaakt en afdroogt is geen enkel probleem. Maar je kan inderdaad ook van bovenaf meten, als je de vloeistoffen tot aan de rand meet.

William

Citaat van: Herman op 03-01-2014  11:46 uEen rolmaat die je alleen voor brouwen gebruikt en na meten schoonmaakt en afdroogt is geen enkel probleem. Maar je kan inderdaad ook van bovenaf meten, als je de vloeistoffen tot aan de rand meet.

Ik gebruik de rolmaat ook gewoon in het wort op het eind van het koken. Ik veeg/spoel het af maar desondanks ziet het er niet superschoon uit. Nog nooit een infectie gehad.

Meten doe ik in de vloeistof omdat ik dit nauwkeuriger vind dan de afstand van het oppervlak tot de rand van de pan te meten. In het laatste geval heb je twee waarnemingen waar een fout in zit, in het eerste geval zit er alleen een fout in het vloeistofoppervlak.

JayDie

Citaat van: William op 03-01-2014  11:52 uMeten doe ik in de vloeistof omdat ik dit nauwkeuriger vind dan de afstand van het oppervlak tot de rand van de pan te meten. In het laatste geval heb je twee waarnemingen waar een fout in zit, in het eerste geval zit er alleen een fout in het vloeistofoppervlak.
...en in een bolle bodem / randen  (indien aanwezig)

Hoppenbrouwers

Citaat van: JayDie op 03-01-2014  13:25 u...en in een bolle bodem / randen  (indien aanwezig)
Daar zit ook een midden in. Komt altijd goed uit ;)

William

Citaat van: JayDie op 03-01-2014  13:25 u...en in een bolle bodem / randen  (indien aanwezig)

Niet aanwezig :) maar als je het volume ijkt met hoogte dan zou dat meegenomen zijn.

ZwartGoud

Ik heb op mijn houten roerspaan een maatverdeling aangebracht. Nu is het slechts een kwestie van de roerspaan rechtop zetten, en ik weet het volume.

Voor het gistvat kun je ook een goede weegschaal gebruiken. 1 liter water is 1 kg. Met een slang aan je kraan blijft het wateroppervlak een stuk stiller staan dan wanneer je steeds een maatbeker erop kiepert. Als je een aantal liters gemeten hebt kun je trouwens ook gewoon de afstand tussen de liters opmeten en die verder doortekenen. Als je gistvat recht oploopt natuurlijk.

Groet,

JJ

desert_fox82

Had mijn vraag ook gestuurd naar Brouwland en kreeg volgend verhelderend antwoord:

"Uw vraag werd onderzocht en helaas dienen we u mee te delen dat onze vaten geen ijking bevatten."

;D

Vergelijkbare Topics (7)

25620

Gestart door Jopvl

Reacties: 4
Gelezen: 1752

16257

Reacties: 9
Gelezen: 3918

43811

Reacties: 14
Gelezen: 1443

29012

Reacties: 24
Gelezen: 9497

21841

Reacties: 4
Gelezen: 2052

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.